Jump to content

Hvilke dyser?


cossiemk1

Recommended Posts

Hei, lurer litt på hvilke dyser jeg skal velge til min is-turbo. Dette er en helt orginal lavkompmotor, så jeg regner ikke med å kjøre noe særlig over 1bar ladetrykk.

Skal kjøres med megasquirt. Tenkte på orginale sierra cosw 4x4 dyser, men hvor langt holder de? Klarer jeg feks 250hk med dem og 4bar bensintrykk? Hvis det går så burde jo det holde for meg :)

Link to comment
Share on other sites

her er litt info

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/56237-dyser-til-cosworth/

 

vis ikke så er vel blådyser innenfår målet ditt.

 

jeg vet ikke åsen det er med grønndyser, menne de sitter jo orginalt på cosworh så 200hk skal de værtfall være god får.

 

så ja de holder sikkert.

Edited by olemartin1

FORD ESCORT MK2 COSWORTH

Link to comment
Share on other sites

her er litt info

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/56237-dyser-til-cosworth/

 

vis ikke så er vel blådyser innenfår målet ditt.

 

jeg vet ikke åsen det er med grønndyser, menne de sitter jo orginalt på cosworh så 200hk skal de værtfall være god får.

 

så ja de holder sikkert.

 

Tenkte på de grønne dysene som brukes i såkalt 330 oppsett på 4x4...

 

Når jeg leser i den tråden du linker til, så forstår jeg det sånn at volvo B230 turbo dyser er såvidt litt større en blå cosworth dyser? Så de burde jo passe meg fint da. Kan få tak i slike fra en 94 mod 230FK, blir det riktig?

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

vis de såkalte grønndysene blir brukt i 330 oppsett som du sier. da sier det seg selv at de holder får ditt fårmål ?

 

Ja, såpass skjønte jeg, men var redd de kanskje ble litt store, men det har kanskje ikke noe å si når jeg skal kjøre med datasprut..??

Link to comment
Share on other sites

Grønndyser blir ikke for store nei. Jeg har brukt mye større dyser enn som så ilag med datasprut. Husk ca 0,6ms i åpningstid/dødtid. Lurer faktisk på om jeg skal teste åpningstid på mine grønndyser :)

Det er i hovedsak ulinjær oppførsel på lav åpningstid som kan være problem med store dyser, men da snakker jeg om dyser som er vesentlig større enn grønndyser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Grønndyser blir ikke for store nei. Jeg har brukt mye større dyser enn som så ilag med datasprut. Husk ca 0,6ms i åpningstid/dødtid. Lurer faktisk på om jeg skal teste åpningstid på mine grønndyser :)

Det er i hovedsak ulinjær oppførsel på lav åpningstid som kan være problem med store dyser, men da snakker jeg om dyser som er vesentlig større enn grønndyser.

 

Ok takk, da satser jeg på grønne bosch 803 dyser, så har jeg litt å gå på når jeg helt sikkert vil øke effekten litt etterhvert :P

Link to comment
Share on other sites

Ok takk, da satser jeg på grønne bosch 803 dyser, så har jeg litt å gå på når jeg helt sikkert vil øke effekten litt etterhvert :P

Vel, må si at jeg er uenig med du der.

803 dysene er originale Porche dyser og originaleffekten på disse motorene (som dysene er designet til) er ikke høy.

Med fullt justerbart datasprut bør du velge større og mer moderne dyser.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, må si at jeg er uenig med du der.

803 dysene er originale Porche dyser og originaleffekten på disse motorene (som dysene er designet til) er ikke høy.

Med fullt justerbart datasprut bør du velge større og mer moderne dyser.

 

Mulig jeg har missforstått da, men er det ikke disse 803 dysene som brukes i det såkalte 330 oppsettet på cos 4x4?

I tråden som det linkes til over her, så skriver jo du RS 1000, at disse grønne 803 dysene er 410ccm, og orginale blå dyser er 300ccm, så da trodde jeg at disse ville passe fint for mitt oppsett..?? Har du noen andre anbefalinger da? Kommer som sagt ikke til å hente ut noe mere enn ca 250hk i første omgang :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har missforstått da, men er det ikke disse 803 dysene som brukes i det såkalte 330 oppsettet på cos 4x4?

I tråden som det linkes til over her, så skriver jo du RS 1000, at disse grønne 803 dysene er 410ccm, og orginale blå dyser er 300ccm, så da trodde jeg at disse ville passe fint for mitt oppsett..?? Har du noen andre anbefalinger da? Kommer som sagt ikke til å hente ut noe mere enn ca 250hk i første omgang :)

Saken er at når du har fullt justerbart datasprut så kan du styre dysene som du vil. Hvis du ikke har dyser, men må kjøpe nye, så står du fritt til å velge moderne og gode dyser som ikke er så store at du får problemer.

 

Jeg vil derfor foreslå disse i dette tilfellet:

http://www.ebay.com/itm/Siemens-Deka-IV-60lb-Fuel-Injectors-Chevy-Ford-Pontiac-/280713172420?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item415bcf15c4&vxp=mtr#ht_3878wt_1021

 

Jeg ser ingen ulemper med å velge disse selv om de er mye større enn du tenkte i utgangspunktet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

60 lb/hr er enda soppas små at de ikke burde være så veldig ulinjær på lavt turtall at det byr på noen store problemer. Sansynligvis vil åpningstid på tomgang være i øvre sjikt av den ulinjære åpninga, eller rett over.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Prisen der er for 8stk sant? Hadde igrunn tenkt å bruke noe jeg får tilnærmet gratis, så derfor tenkte jeg på disse grønne dysene, eller på dyser fra en 94 volvo B230 turbo hvis det går greit. Også er det jo greit at de passer i orginalinnsuget da.

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Ble veldig stille i denne posten nå.... Tar fortsatt imot tips til billige dyser, som passer i innsug og fuelrail, som holder til 250++hk. Kan jeg feks bruke de volvo dysene jeg nevner over her?

Dysene RS 1000 linker til, er de MYE bedre enn noen eldre brukte dyser? Regner med at disse nye moderne dysene har et mye finere spraymønster enn disse gamle dysene.

Skal sende en mail til han det linkes til på ebay, og spørre om han selger 4stk, og hva prisen evt blir da, er jo ikke sikkert det blir så ille ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste dyser vil fysisk passe i innsuget og fuelrail, så lenge de er "top fed" og ikke "side fed". Det fins også pico dyser, som er dyser beregnet der det er dårlig plass, som f.eks MC. Og en type med samme standard passform mot innsug og fuelrail, men litt kortere kropp. Det vil vanligvis stå i beskrivelsen hvilken type dyser det er snakk om, om det f.eks er pico dyser.

På en ohc vil det være best om du har dyser som ikke er tipasset 4v motorer spesifikt, da de dysene er laget for å sprute rett inn i innsugskanalene på en 4v motor, og vil på en ohc sprute mer mot veggen på innsugskanalen. I praksis vil slike dyser fungere, men bare ikke like bra som dyser beregnet på 2v.

Jeg har selv brukt 4v dyser på 2v motor uten noen store problem :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden jeg er litt treg i toppetasjen, så er jeg ikke helt med på utregning av dette med dyser, så da spør jeg her. Holder 4stk av disse dysene til 250hk +/-? http://www.fiveomotorsport.com/0280155715-lotus-esprit-v8

Nei.

Enkel tommelfingelregel for valg av dyser er: Dysestørrelse i ccm = hk på 6 syl. motor.

Disse 250 ccm dysene er derfor passelig til 250 hk på en 6 syl. motor og (250/6)*4 = 166 hk på en 4 syl. motor.

Til 250 hk fra en 4 syl motor trenger du: 250*6)/4 = 375 ccm dyser.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei.

Enkel tommelfingelregel for valg av dyser er: Dysestørrelse i ccm = hk på 6 syl. motor.

Disse 250 ccm dysene er derfor passelig til 250 hk på en 6 syl. motor og (250/6)*4 = 166 hk på en 4 syl. motor.

Til 250 hk fra en 4 syl motor trenger du: 250*6)/4 = 375 ccm dyser.

 

Tusen takk for svar, genialt å ha slike som deg her inne, RS 1000 :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, genialt å ha slike som deg her inne, RS 1000 :)

Hvis det kan føre til at det praktiske resultatet blir suksess, så er det gode greier. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...