Jump to content

96mod Starter men går ikke


Aalsen

Recommended Posts

Hei!

Naboen har problemer med sin 96mod escort.

 

I går da det regnet startet den ikke i det hele tatt. I dag har det ikke regnet og den startet etter litt kjinning.

 

Men når den starter, dauer den etter et halvannet sekund. Dette gjør den hele tiden, helt til batteriet er flatt.

 

- Jeg tittet under panseret og så at den ikke har det klassiske fordelerlokket. Jeg tenkte det kunne være fukt i denne.

 

- Jeg gav han litt kondensfjerner da han hadde lite bensin på tanken, men det hjalp heller ikke.

 

- Vi åpnet luftrøret etter filteret da vi tenkte tett luftfilter, men dette hjalp heller ikke.

 

- Har tenkt bensinpumpen, men hvis den var gåen ville vel bilen ikke startet i det hele tatt?

 

Kan det være tempføler? At den gir beskjed om at bilen er varm når den er kald? Men da ville vel bilen gått urent etterhvert?

 

Det virker som bilen ikke får bensin, etter start..

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

Oppstod problemet plutselig?

 

Jeg antar det er Zetec-motor (16v).

 

Det kan være bensinpumpa som leverer for lite. Pumpa starter når du setter tenninga på 2, dermed får den et lite forsprang før motoren begynner å gå rundt.

 

På fuelrailen er det faktisk en vanlig dekkventil, så du kan måle bensintrykket med utstyr for dekk. OBS: det blir fort bensinsøl.

 

Luftlekkasjer kan være et stort problem. Sjekk alle slanger og rør mellom innsug og luftmassemåler (LMM). LMM er et aluminiumshus som sitter klipset fast på luftfilterboksen. Det går også an å koble fra ledningen til LMM, disse blir dårlige etterhvert, men jeg hr aldri sett dem så dårlige at bilen stopper.

 

Temperaturføleren til motorstyringa sitter på toppen av termostathuset (over girkassa). Hvis du kobler fra ledningen tror den det er iskaldt.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det skjedde plutselig mener jeg han sa.

 

Tror det er zetec motor ja. Motorrommet ser slik ut: (hentet fra nettet)

motor-mit-bezeichnungen-28533.jpg

 

-Bilen starter, men uansett hvor mye han rører på gassen, så reagerer ikke motoren. Den bare går ett sekund, så dauer den.

 

Går det ikke bare ett stort rør fra LMM til innsuget som gir motoren luft? Eller mener du andre rør som styrer vakuum som kan lekke?

 

Så hvis tempføleren er defekt, så ville bilen trodd det var kaldt og pøst på med bensin, noe som ville gjort at bilen i hvert fall gikk litt før den dauet av for mye bensin? Så denne kan kanskje egentlig utelukkes..

 

 

 

Hvis vi kobler fra LMM skal bilen gå i en slags nødmodus? Eller gjaldt dete lambdasonden? Går kanskje an å koble av en av disse tingene og se om bilen går litt lenger enn ett sekund.

Hvis ingen enring er det neste å sjekke bensinpumpe og luftlekkasjer kanskje..

 

 

Takker for hjelp! Denne motoren er helt ny for meg :)

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

Det er Zetec, ja.

 

Uten LMM får du et lags nødmodus. Motoren skal gå, men virker ofte slapp og lite responsiv. Jeg trodde også den skulle gå i nødmodus hvis sensoren gir helt usannsynlige verdier.

 

Lekkasje i veivhusventilasjon er et vanlig problem som fòrer motoren med "umålt luft". Det som heter KWEGV på bildet fortsetter under coilpakka, så er det en L-formet gummibit som går inn på innsuget helt inne ved toppen. Denne biten lekker ofte.

 

Jeg tror heller ikke temperaturføleren kan lage så store problemer. Hvis du vil eliminere den helt kan du måle motstanden, det skal være rundt 80.000 ohm ved 20°C.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være bensinpumpa som leverer for lite. Pumpa starter når du setter tenninga på 2, dermed får den et lite forsprang før motoren begynner å gå rundt.

På fuelrailen er det faktisk en vanlig dekkventil, så du kan måle bensintrykket med utstyr for dekk. OBS: det blir fort bensinsøl.

 

veldig godt tips. jeg viste ikke at ventilen var til dette:D

 

Luftlekkasjer kan være et stort problem. Sjekk alle slanger og rør mellom innsug og luftmassemåler (LMM). LMM er et aluminiumshus som sitter klipset fast på luftfilterboksen. Det går også an å koble fra ledningen til LMM, disse blir dårlige etterhvert, men jeg hr aldri sett dem så dårlige at bilen stopper.

 

motoren burde starte å gå selv med luftlekksjer

 

Temperaturføleren til motorstyringa sitter på toppen av termostathuset (over girkassa). Hvis du kobler fra ledningen tror den det er iskaldt.

 

bilen skal starte å gå fint uten denne. jeg har ikke denne koblet til:S

 

-sjekk først bensin som bard skriver

-sjekk at pluggene gir gnist hele tiden. kan det være en def coilpack eller veivsensor som begynner å kødde?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Mulig det faktisk er tett bensinfilter.

 

Noen som vet hvor det ligger?

 

 

 

 

 

Vi åpnet den ventilen jeg fikk tips om og trykket på den, da sprutet det litt bensin ut. Etter et par tre forsøk sluttet det å sprute.

Jeg ba han dra og hente mer bensin mens jeg skulle finne ut hvor bensinfilteret var plassert.

 

Etter en kanne bensin startet den som en drøm :D

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

tom for bensin? :lol:

 

bensinfilter ligger bak motor mot torpedo langt nede. følg bensinslangen til railen.

tror du må under biler for å få byttet denne.

 

vær forsiktig med plastklippsa som holder bensinslangen når du bytter denne.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...