Jump to content

Focus ecoboost 1.0 125hk


Huti

Recommended Posts

obs, viss du har tenkt å ha tilhengerfeste så er ikkje det sikkert det går an på denne modellen, vil anbefale deg å sjekke det opp viss det skulle vere aktuelt for deg, dette er en oplysning som selgere ofte ikkje nevner når man kjøper bil no om dagen...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor går ikke det? Er det motoren som ikke tåler å gå på maks momentuttak over tid

 

 

mange klarer ikkje opgitt co2 krav med tilhenger, og mange får problemer med eobd systemet setter feilkode ved langvarig belastning mere en den normalt går med, og da tennes motorfeillampen, alt for miljøet veit du,

 

spør selger før du kjøper bil om den kan ha hengerfeste og om evt hvor mye den kan dra (noen miljøbiler kan ha latterlig lave vekter 500kg osv...), viss det er rellevant for deg da....

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Tror nok Ford har lagt mye jobb i den motoren :) jeg hadde nok tatt sjansen :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det er mange bilfabrikanter som satser stort på små bensinmotorer med turbo for tiden. Jeg har kjørt en del med VW sin 1.4turbo 122hk og jeg må si det var en veldig trivelig motor. Sterk og fin helt fra tomgang og lag fantes ikke. Den føltes som en stor sugemotor, med masse moment i bunn og hissig på topp. Hvis ford sin variant er like fleksibel så hadde jeg valgt den.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Downsizing kaller de det vel. Blir jo ikke ulikt prinsippet med at man i mange år har kjørt med turbo på vanlige dieselmotorer i stedenfor stor sugediesel. Mer gunstig BSFC og lavest mulig CO2 per hk/km/vekt er vel målet... Disse er jo ikke akkurat slik som gamle YB som får mer enn nokk suppe på ladetrykk.

VW har vel en med turbo og kompressor. Husket jeg snakket med dohcboy på telefonen en gang når han var ute og prøvekjørte en kundebil, og trodde det måtte være minst en 2liter utav draget. Ganske overraskende at det var en liten 1,4 med kompressor og turbo :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Lillebror jobbet en stund som nybilselger hos møller på kaldbakken i oslo. Derfor har jeg kjørt mye ny VW da han hadde div firmabiler og statoilkort. Har kjørt en del 1,4 turbo kompressor også da han hadde en scirocco med sånn motor en stund. At det var en 1,4 med "bare" 160hk var vanskelig å forstå! Den gikk godt med en vanvittig hissig grom lyd inne i bilen!

Tidligere nevnte 1,4turbo 122hk var i en 2010 golf R-line han kjøpte da han sluttet der. Nydelig bil!!

Snittforbruket på golfen lå på rundt 0,8 l/mil noe som ikke imponerte veldig egentlig. Den rullet riktignok på 19" hjul.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvekjørt denne motoren i en focus 5 dørs og jeg må si at den går imponerende bra :)

Har du kun prøvd 150 og ikke 125?

Ser at det skiller 2,3 sec på 0-100 på disse motorene.

Er relativt mye med tanke på at det er bare 25hk mer.

180hk er 0,7 sec kjappere enn 150

Link to comment
Share on other sites

Det sitter nok ganske sikkert en resirkulerende type der allerede. På nyere biler er de ofte innebygget i turboen, men det er som regel ikkenoe problem å plombere denne og sette på en åpen type. Har bilen en luftmassemåler så kan du få problemer med feilkoder og motorlamper..

Det beste er nok å la ting under panseret være i fred.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det sitter nok ganske sikkert en resirkulerende type der allerede. På nyere biler er de ofte innebygget i turboen, men det er som regel ikkenoe problem å plombere denne og sette på en åpen type. Har bilen en luftmassemåler så kan du få problemer med feilkoder og motorlamper..

Det beste er nok å la ting under panseret være i fred.

 

AMEN! Alt under panseret på en ny bil er tilrettelagt for et verksted å leke med!

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Legg litt arbeid i å finna gode dekk, så går bilen fort nok. Verum.

Har litt problem med hopping på forhjula på 215/50-17 Continental Sportcontact 3.

Og har vel litt begrensa feste i slalom, men jaktar på rett type dekk så blir det kjapp sak.

Edited by Falcon
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...