Jump to content

cosworth får ikkje gnist


ylvis

Recommended Posts

har problemer med å få fyrt min escort cosworth 4x4.

skulle starte bilen etter at den hadde stått eit par dager i ro men fekk ikkje start..

denn var nett igang med å starte men plutseleg var den heilt død.

bilen får bensin men ikkje gnist i pluggene

noken tips til kva det kan være?

 

mvh Tage Ylvisåker

Link to comment
Share on other sites

tok ein diagnose-test som vist på linken under.

fekk ikkje ut nokon feilmeldingar på sensorane..

http://www.bigturbo.co.uk/ ( fault code )

 

men veit ikkje kor mykje eg skal stole på det? :s

 

skal få sjekka avstanden til sensorane imorgen.

tips til korleis eg får sjekka tenningsmodul eller må eg få tak i ny?

 

og tips til feilsøking på startsperre nettet?

men vist det hadde vært noko med startsperra so hadde

den vell ikkje fått bensin heller?

 

takker for svar :-)

Link to comment
Share on other sites

phasesensoren styrer bare dyseopninga så det hjelper lite :)

 

Det medfører ikke 100% riktighet vist dette er snakk om P8 motorstyring. Både veivsensor og fasesensor trengs for å få full synkronisering både på bensin og tenning. Uteblir fasesignalet vet ikke motorstyringa hvilken knast som er øvre dødpunkt på veivreimhjulet, og hvilken som er 90 grader før ØD.

Skulle jeg bygd ei motorstyring med samme triggermønster som YB med IAW Weber-Marelli motorstyring med limp home funksjon på triggerfeil så ville jeg valgt fasesensoren, da det er mulig å få full synk med den, og ikke den store risikoen for farlig tidlig tenning som med veivsensoren. Selvsagt motsatt om det er en T25/eec-iv :)

 

Men vidre. Først og fremst velkommen hit :)

Får den bensin bare når du vrir på tenninga, eller også når du kjører den på startmotoren? Om den får bensin når du kjører den på starteren så tyder det på at triggersensorene fungerer. Om den har P8 motorstyring så kan du koble til ei prøvelampe på pluss og minus tilkoblingen på coil og se om den blinker når du kjører den på startmotoren. Blinker det så tyder det på deffekt coil.

Blinker det ikke så kan det tyde på deffekt sluttrinn. Du kan måle om sluttrinn får signalet fra ecu. Signalet fra ecu til sluttrinn skal gå fra ca batterispenning og til 0v.

Er det snakk om eec-iv motorstyring så tipper jeg på deffekt coilpakke, forutsatt at motor får bensin når du kjører den på starter.

 

Diagnosemulighetene på begge disse sprutene er desverre begrenset.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jo takk for det :-)

 

da har eg bytta ut både trigger/veiv sensor og phase sensoren

og justert dei inn uten hell :/

 

er L8 hjerna som står i bilen...

noko muligheit for å få sjekka tenningsmodulen?

Link to comment
Share on other sites

da var bilen på vegen igjen :-)

var tenningsmodulen som hadde tatt kveld, fekk bytta denn og

starta med ein gong..

 

takk for alle tips :-)

 

såpass ja, meiner vi bytta den når bilen blei lakkert for ein del år tilbake også, da den plutselig ikkje starta når bil var klar til levering...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...