Jump to content

hjelp ønskes


bazzxr4i

Recommended Posts

Hei.

 

Sliter med høy tomgang på kald å varm motor.

Ligger rundt 2000-2500 rpm ved oppstart å når man er ute å kjører ligger den på 3000-3500 rpm ved girskifte og ved parkering med tomgang.

 

Har blombert og fjernet egr systemet og blendet alle vakum slangene som var tilkoblet egr via den boxen under eksosmanifold og di som står på den plata ved torpedoveggen.

 

Skjønner ikke helt dette..har byttet llm uten noe endring i resultat.

 

Håper noen kan hjelpe da bilen er i daglig bruk å anser dette som meget uegnet.

 

Mvh.bazzxr4i

Bjørn-Arvid Sætre alias bazzxr4i.

Link to comment
Share on other sites

Tomgangsmotor som har hengt seg opp?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ligger den stabilt på høyt turtall eller jager den?

T-stykket under coilpakka er jo en klassisk vakuumlekkasje som pleier å gi jagende og til dels høy tomgang.

Tomgangsventilen sitter på baksiden/undersiden av innsuget og den kan gro fast i åpen stilling.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Ligger den stabilt på høyt turtall eller jager den?

T-stykket under coilpakka er jo en klassisk vakuumlekkasje som pleier å gi jagende og til dels høy tomgang.

Tomgangsventilen sitter på baksiden/undersiden av innsuget og den kan gro fast i åpen stilling.

 

Heia.

 

Skal sjekke dette med tomgangsventilen.

 

Har skjært bort di 4 rørene som er til egr ut fra manifold å blendet disse hullene,samt det hullet lengre ned på manifolden som er til egr. Har også fjernet den sorte boksen med en vakumslange på under manifolden. Alle disse vakkumslangene: den tynne pvc slangen fra den sorte boksen,di to med forrskjellig diameter som kobles inn på to rør som er til egr under coil og så er det en tapp i toppen som hr et meget kraftig vakum,er vel denne som var koblet inn via et t-stykke??

 

Alle disse er blendet i begge ender men motoren legger seg på 1500-2000 rpm ved oppstart,helt til man tråkker på gassen..da går den rett opp til ca.3500 rpm og blir liggende der hele tiden...meget uønsket turtall i veikryss,girskifte å tomgangs kjøring.

 

Hadde vert fint om noen hadde giddet skrive eller ta bilder av hvordan disse slangene skal kobles..:)

 

Tror det er noe med disse slangene jeg har blingset med hvis det ikke er tomgangsventiln.

Bjørn-Arvid Sætre alias bazzxr4i.

Link to comment
Share on other sites

Det er så fint når folk på død og liv må bli kvitt alt som ligner EGR........

 

Halvparten av det du har kappet/blendet er ikke EGR, det er PAS. PAS tilfører friskluft til eksosen for å få driftstemperatur på katalysator raskere.

 

Metalrøret som går under coilpakka til et T-stykke og videre inn på innsuget er ventilasjon fra veivhuset. Jeg håper ikke du har blendet den også.

 

Det er ikke noe slanger i forbindelse med tomgangsventilen. Den er skrudd rett på innsuget med 2 skruer. Skru den av og sjekk om stempelet kan bevege seg fritt.

Ser nesten slik ut:

 

602191950715303721321403-118261-215_300.jpg

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det er så fint når folk på død og liv må bli kvitt alt som ligner EGR........

 

Halvparten av det du har kappet/blendet er ikke EGR, det er PAS. PAS tilfører friskluft til eksosen for å få driftstemperatur på katalysator raskere.

 

Metalrøret som går under coilpakka til et T-stykke og videre inn på innsuget er ventilasjon fra veivhuset. Jeg håper ikke du har blendet den også.

 

Det er ikke noe slanger i forbindelse med tomgangsventilen. Den er skrudd rett på innsuget med 2 skruer. Skru den av og sjekk om stempelet kan bevege seg fritt.

Ser nesten slik ut:

 

602191950715303721321403-118261-215_300.jpg

 

 

Hei.

 

ser den...skjønner hva du mener. men hvilken slange er det som blendes i forbinnelse med egr systemet??

 

Byttet tomgangsregulatoren å da malte motoren som en katt og ligger nydelig på tomgang nå.

Bjørn-Arvid Sætre alias bazzxr4i.

Link to comment
Share on other sites

Bra det ordnet seg.

 

ser den...skjønner hva du mener. men hvilken slange er det som blendes i forbinnelse med egr systemet??

Det har jeg ikke helt kontroll på, jeg har aldri hatt Mondeo på veien, jeg har bare brukt Mondeodeler i Escort.

Selve EGR-ventilen er den ganske store runde metallsaken bak/under coilpakka. Hvis du drar av vakuumslangen fra denne tror jeg ventilen alltid vil være lukket. Slangen som da henger løs bør blendes for å unngå vakuumlekkasje.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...