Jump to content

Fjerne brune prikker i lakken


Recommended Posts

Noen som har tips til å fjerne piggstøv i lakken? Jeg har prøvd med Prickbort, clayet, Meguiars lakkrens, White Spirit.... dette er gjort for hånd har ikke maskin. Mangler bare å få bort dette nå før jeg vokser.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

De prikkene som ser ut som rust?

 

Gnikker på de hele vinteren for å få det bort. Noe drit på hvit bil..

 

Mekonomen/Lakkspesialisten selger noe. Ser ut som modeler-kitt som du dypper i en væske, og gnikker. Den har jeg brukt, og det funker.

 

Ellers fortalte akkurat en kompis med at han bruker Wurth sin "svevestøv" et-eller-annet for å fjerne det. Dusje på, og så gnikke litt.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Clay har jeg prøvd, Meguiars sin pakke med clay og smøremiddel.

 

De prikkene ja, har massevis av de.... Hvis du ikke vet hva de tingene heter er det jo ikke lett :)

 

Har bestilt noe som heter Iron X fra Ebay som visstnok skal være bra men det vet jeg jo ikke før jeg har prøvd og får den vel ikke før om en uke. Var liksom i siget med dette nå i finværet så stopper det opp... velvel.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Om at og om att ja, har prøvd noen ganger. Kan alltids prøve igjen :) De skrøt nå veldig av Iron X på Detailers Club til dette formålet som er metallpartikler som sitter fast i klarlakken, Iron X løsner disse sies det.

Edited by roddis

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Clay har jeg prøvd, Meguiars sin pakke med clay og smøremiddel.

 

De prikkene ja, har massevis av de.... Hvis du ikke vet hva de tingene heter er det jo ikke lett :)

 

Har bestilt noe som heter Iron X fra Ebay som visstnok skal være bra men det vet jeg jo ikke før jeg har prøvd og får den vel ikke før om en uke. Var liksom i siget med dette nå i finværet så stopper det opp... velvel.

 

Går du på Mekonomen/Lakkspesialisten forteller du hva du skal bruke det til, så finner de det. Jeg har kjøpt et annet sted her i Bergen, men vet Mekonomen har dette også. Ser ut som et såpestykke med kitt.

 

Går du til Wurth og sier du skal ha "Svevestøvfjerner" eller noe sånt finner de nok det.

 

Alt dette funker.

 

Ellers får du gå til et firma som driver med bilpleie. De har det.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det funker også helt fint å fjerne dette med helt vanlig flytende lakkrens, eller fin rubbing.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Går du på Mekonomen/Lakkspesialisten forteller du hva du skal bruke det til, så finner de det. Jeg har kjøpt et annet sted her i Bergen, men vet Mekonomen har dette også. Ser ut som et såpestykke med kitt.

 

Går du til Wurth og sier du skal ha "Svevestøvfjerner" eller noe sånt finner de nok det.

 

Alt dette funker.

 

Ellers får du gå til et firma som driver med bilpleie. De har det.

 

Dette du beskriver som kitt, er det som heter Clay :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det funker også helt fint å fjerne dette med helt vanlig flytende lakkrens, eller fin rubbing.

 

Da tror jeg i tilfelle det må gjøres med maskin med sånne produkter, har prøvd for hånd uten hell. Kan jo og være at den lakkrensen jeg har ikke er noe bra.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg i tilfelle det må gjøres med maskin med sånne produkter, har prøvd for hånd uten hell. Kan jo og være at den lakkrensen jeg har ikke er noe bra.

Langt ifra. Autoglym sin paint renovator eller 3M "perfect it" fine rubbing tar dette med poleringsfille for hånd.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Prøvd ironx?

 

Se her hvordan det ble på felgene til mondisen http://www.detailersclub.no/forum/topic/14022-2005-ford-mondeo/page__hl__ironx

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Den beste løsningen er jo å vaske bilen ofte nok med svamp, så rekker det aldri å bli brune prikker :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Den beste løsningen er jo å vaske bilen ofte nok med svamp, så rekker det aldri å bli brune prikker :)

 

Ja, og kanskje vurdere å polere bilen med mer enn gullvask på esso :)

 

Prikkbort avfettning funker veldig bra for meg..

Måtte "claye" hele tida før eg prøvde denne :)

 

Prickbort er supergenial og drøy. Men i mange tilfeller hvor ikke den holder, og clay blir klønete så er virkelig ironx å anbefale :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Den beste løsningen er jo å vaske bilen ofte nok med svamp, så rekker det aldri å bli brune prikker :)

 

De kommer uansett, spesielt om vinteren. Om sommeren kommer det lite.

 

Vaske bilen med svamp er fy. Skal bruke "vaskehanske" ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

De kommer uansett, spesielt om vinteren. Om sommeren kommer det lite.

 

Vaske bilen med svamp er fy. Skal bruke "vaskehanske" ;)

 

Denne svampen er lov å bruke da :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Ja, husk bare å bruke den med "pyramidene" mot lakken :)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

De kommer uansett, spesielt om vinteren. Om sommeren kommer det lite.

Det er tull å si. De kommer bare fordi eier av bilen lar de få sitte der og utvikle seg. Jeg hadde hvit hiace, vaska den hver dag hele året og aldri noen sånne prikker på den.

Samme som brune områder på alufelger. Det kommer også KUN av for dårlig vasking over tid.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det er tull å si. De kommer bare fordi eier av bilen lar de få sitte der og utvikle seg. Jeg hadde hvit hiace, vaska den hver dag hele året og aldri noen sånne prikker på den.

Samme som brune områder på alufelger. Det kommer også KUN av for dårlig vasking over tid.

 

Men svampvask hver dag gjennom hele året er jo ikke noe å legge opp til.

Med god nok lakkbehandling slik at lakken er beskyttet, vil gjøre at det ikke får festet seg skikkelig.

Slik at man ikke er nødt til å vaske bilen hver dag.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det er tull å si. De kommer bare fordi eier av bilen lar de få sitte der og utvikle seg. Jeg hadde hvit hiace, vaska den hver dag hele året og aldri noen sånne prikker på den.

Samme som brune områder på alufelger. Det kommer også KUN av for dårlig vasking over tid.

 

Hehe.. Jeg tar ikke utgangspunkt i at den vanlige mann har så mye fritid og gidder å vaske bilen HVER dag!! får være grenser. Vaske den en gang i uken må være nok.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...