Jump to content

Fjerne brune prikker i lakken


Recommended Posts

Men svampvask hver dag gjennom hele året er jo ikke noe å legge opp til.

Med god nok lakkbehandling slik at lakken er beskyttet, vil gjøre at det ikke får festet seg skikkelig.

Slik at man ikke er nødt til å vaske bilen hver dag.

Selvfølgelig. Men svampvask har aldri skadet lakken på mine biler ihvertfall. Og de som har sett bilene mine har jo sett det selv. Også vingebilen ble vasket med svamp, veldig MYE.

 

Hehe.. Jeg tar ikke utgangspunkt i at den vanlige mann har så mye fritid og gidder å vaske bilen HVER dag!! får være grenser. Vaske den en gang i uken må være nok.

Hehe, nei kanskje ikke. Men du må jo ta utgangspunkt i den faktiske sannhet. At brune prikker kan motvirkes og absolutt ikke trenger å fremtre i lakken i det hele tatt, så lenge bilen blir tatt vare på.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig. Men svampvask har aldri skadet lakken på mine biler ihvertfall. Og de som har sett bilene mine har jo sett det selv. Også vingebilen ble vasket med svamp, veldig MYE.

 

 

Hehe, nei kanskje ikke. Men du må jo ta utgangspunkt i den faktiske sannhet. At brune prikker kan motvirkes og absolutt ikke trenger å fremtre i lakken i det hele tatt, så lenge bilen blir tatt vare på.

 

Ja, de som er veldig inne på bilvask mener vel at svamp er underlegen mikrofiberhansker o.l. pga. at småskitt og partikler ikke blir absorbert i svampen og dermed blir dratt med utover.

Men hvor stor forskjell dette vil utgjøre skal ikke jeg legge meg opp i, SÅ inne på detailing og greier er jeg ikke :lol:

Vasker med svamp jeg også :P

 

Og ja, en bil som er tatt vare på, vasket, lakkbehandlet etc. er MYE mer motstandsdyktig mot slike prikker, helt enig i det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, nei kanskje ikke. Men du må jo ta utgangspunkt i den faktiske sannhet. At brune prikker kan motvirkes og absolutt ikke trenger å fremtre i Lakken i det hele tatt, så lenge bilen blir tatt vare på.

 

Det er helt dønn riktig, så lenge en tar vare på lakken på bilen og behandler lakken deretter så er det svært "sjelden" brune prikker kommer. Har sett gamle hiacen din, og den så meget pen ut, og den så bra ut.

 

Greit å tenke på det at dersom man ikke har "kunnskap" om bilpleie og heller ikke har 10-100 timer å sette av til en ordentlig polering et par ganger i året, så er det vesentlig billigere å få noen "proffe" til å gi bilen en real lakkbehandling. Koster ikke stort mer enn en 2000-5000 kr. Men det er billigere enn å ha en utslitt, nedslitt og ødelagt lakk.. Bare det å lakkere en dør pga riper kan fort koste mer, og det er riper man i mange tilfeller får polert bort.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det er helt dønn riktig, så lenge en tar vare på lakken på bilen og behandler lakken deretter så er det svært "sjelden" brune prikker kommer. Har sett gamle hiacen din, og den så meget pen ut, og den så bra ut.

 

Greit å tenke på det at dersom man ikke har "kunnskap" om bilpleie og heller ikke har 10-100 timer å sette av til en ordentlig polering et par ganger i året, så er det vesentlig billigere å få noen "proffe" til å gi bilen en real lakkbehandling. Koster ikke stort mer enn en 2000-5000 kr. Men det er billigere enn å ha en utslitt, nedslitt og ødelagt lakk.. Bare det å lakkere en dør pga riper kan fort koste mer, og det er riper man i mange tilfeller får polert bort.

 

Jeg har lakkbehandlet min hvite Transporter, men det hjelper ikke for de brune prikkene..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lakkbehandlet min hvite Transporter, men det hjelper ikke for de brune prikkene..

 

Jeg husker jeg polerte en relativt ny Pajero en gang, den var i svært god stand og ikke mye "feil" i lakken. Men bilen var full av brune prikker - årsaken til dette er rett og slett at han bor veldig nær en togbane. Så dette var da bremsestøvpartikkel regn fra togene.

 

Der lot bi prickbort virke i 20 min i ca 20 grader og så spylte vi den av med varmtvann, og clayet den etterpå. Det hjalp meget :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Men, selvfølgelig. En lakkbehandling gjør ikke sånn at ingenting setter seg i lakken, men det hjelper til iforhold til at det ikke setter seg så godt fast.

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lakkbehandlet min hvite Transporter, men det hjelper ikke for de brune prikkene..

Da har du ganske enkelt ikke godt noe vedlikehold, for eks per uke. For bra og nok vedlikehold gjør at de ikke forekommer. Og polering/lakkforsegling er ikke en garanti for at det blir borte, men en helt klar forbedring i form av at ting ikke får like godt feste i lakken.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble ihvertfall veldig skuffet over lakkbehandlingen, kontra for mange år siden da Cosworthen ble behandlet med det, da hos et annet firma. Det funket!!

 

Så blir vel Transporteren brukt på en litt annen måte også ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Da har du ganske enkelt ikke godt noe vedlikehold, for eks per uke. For bra og nok vedlikehold gjør at de ikke forekommer. Og polering/lakkforsegling er ikke en garanti for at det blir borte, men en helt klar forbedring i form av at ting ikke får like godt feste i lakken.

 

Når den ble behandlet, skulle det gå 4 uker før jeg vasket den. Det gjorde det, og bilen så ikke klok ut etterpå! All drit hang fast.. Gikk ned og klaget, og fikk beskjed om å bruke avfettingen som de hadde. Var viktig å bruke den på tørr bil, ellers ville den miste funksjonen.

De små brune prikkene ville jeg alltid få, og måtte taes vekk med clay. Hun anbefalte meg å montere skvettlapper sånn at jeg slapp mange av de prikkene som kom fra dekkene.

 

Så blir vel Transporteren brukt på en litt annen måte også ;)

 

Joda, men husker bl.a en måseskit mitt på panseret på Cosworthen. Sto i 2-3 dager i full solsteik. Regnet etter 3 dager. Da gikk det rett av! Hadde aldri skjedd med det dritet av lakkbehandling jeg har nå..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo ut som du fikk en drittbehandling av noen som helt klart ikke vet hva de snakker om.

 

Dette sier seg egentlig selv. Vi setter opp en sånn teskje forklaring av saken :)

 

De prikkene kommer av bruk av bilen. Står bilen inne i en varm garasje et år, så kommer det ikke prikker.

Det kommer altså når bilen er ute i trafikken og mye forskjellige ting treffer lakken og setter seg.

Da er konklusjonen at vask er det som får av ting som har satt seg i lakken. Enkelt og greit.

Hvis man da opplever at man får prikker, så er det et eller annet med personens måte å vedlikeholde bilen på som er feil.

For de som da mener noe annet, begynn på nytt i avsnitt 2 :lol:

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Fikk ikke bort rustprikker med maskinpolering...tror nok det er iron-x eller bilt-hamber korrosol som må brukes på dette..

 

Edit: ser nå at du fikk dette til! Iron-x er et genialt produkt!!

Edited by RonnyS

Ford Mondeo Mk3 tdci stasjonsvogn 2006

Ford Mondeo mk1 combi coupe 1994

+Ford Sierra combi coupe 1982

+Ford Sierra sedan 1987

Link to comment
Share on other sites

Hvordan bruke Iron X?

1. Vask bilen/felgen. Pass på at området som skal sprayes med Iron X ikke er varmt.

2. Rist flasken godt, spray så Iron X på overflaten. La det virke 3-6 minutter. Iron X vil bli lilla på områder hvor den jobber.

3. Spyl av.

 

PS: Ikke la produktet tørke på lakk/felgen!

Link to comment
Share on other sites

Bilnerden har god pris på korrosol nå, dette er et nytt produkt med tilsvarende egenskaper som iron-x uten den forferdelige lukta..ca 100kr literen i 5 liters dunk.. Maks 0,5l forbruk pr bil og dette trenger dere ikke bruke mere enn noen få ganger i året..

Ford Mondeo Mk3 tdci stasjonsvogn 2006

Ford Mondeo mk1 combi coupe 1994

+Ford Sierra combi coupe 1982

+Ford Sierra sedan 1987

Link to comment
Share on other sites

Hvor fåes dette da, og hva er prisen? Er dette en form for avfetting eller?

 

Jeg kjøpte på Ebay, halvliters. Form for avfetting ja. Jeg måtte ha to runder med spray på- la virke - spyle for å få tatt alt og da gikk hele flaska. Det luktet gruuusomt da, fikk noe på fingrene og lukta satt igjen flere dager.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte på Ebay, halvliters. Form for avfetting ja. Jeg måtte ha to runder med spray på- la virke - spyle for å få tatt alt og da gikk hele flaska. Det luktet gruuusomt da, fikk noe på fingrene og lukta satt igjen flere dager.

 

Det høres ikke bra ut, noen av delene..

 

Bilnerden har god pris på korrosol nå, dette er et nytt produkt med tilsvarende egenskaper som iron-x uten den forferdelige lukta..ca 100kr literen i 5 liters dunk.. Maks 0,5l forbruk pr bil og dette trenger dere ikke bruke mere enn noen få ganger i året..

 

Noen som har erfaring med denne nye typen da?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...