Jump to content

granada 2,3 77mod. bremseproblemer


olavesen

Recommended Posts

hei har vært så dom å kjøpt en granada. har byttet bremsebånd å bremsesylindere bak å masse bremserør under bilen. å fikk fortsatt ikke pedal. byttet da hovedsylinder (den som står på bremsekrafts forsterkeren) fra en bil jeg fant på huggeren, endete da med hard pedal på ca midt på vandringa på pedalen. men når jeg starter bilen så kan jeg få den til å treffe gulvet.

 

kan jo hende den også begynner å bli sliten . noen som vet hvor det er rimligst å få tak i ny event noen her som har en jeg kan prøve?.

 

eventuelt noe forslag til hva som kan være feilen. å er ganske sikker på at det ikke er luft for har kjørt i mellom 1,5 liter med bremseveske nå uten resultat .

 

på forrhånd takk hilsen stian

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke akkurat synonymt med å være dum å kjøpe en Granada da men...

 

Mistenker problemet ditt kan være hovedsylinder igjen, Det er skummelt å lufte bremser på gamle biler, siden det ofte har kommet rust i hovedsylinderen der den ikke har beveget seg jevnlig. Når man da lufter så river man i stykker tetningene i hovedsylinderen når man kommer til rusta.

 

Det er ikke noe spesielt med å lufte bremser på en granada, selv gjør jeg det helt aleine, uten noe spesialverktøy, pumper ut væska, lar hver kalipper/sylinder renne av seg og lar tyngdekrafta ta seg av luftinga, bare passe på at bilen ikke er veldig høy bak og lav foran.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det å kjøpe Granada er så dumt. Jeg har nettop handlet med 76 mod 2.6GL. Denne har riktignok OK bremser, men de skal alikevel til pers.

Luftet du med håndbrekket på eller av? Dersom det står på er det ikke lett å bli kvitt luften av en eller annen grunn. En annen sak er som tidligere nevnt at gamle hovedsylindre kan svikte momentant under lufting av brems. Ikke uvanlig faktisk. Det skal gjene komme bremsevæske ut av sladrehullet på undersiden av hovedsylinderen dersom den lekker. Hvis du kikker litt midt under den, mot bremsekraftforsterkeren, så skal det være et lite hull der.

En annen mulighet er en mikroskopisk lekkasje et eller annet sted. Jeg hadde store bremseproblemer på min gamle Granada. Jeg byttet flere sylindre men pedalen vandret inn uansett. Det viste seg å være en mikroskopisk lekkasje iene calipperen. Jeg fikset det, og alt var på stell igjen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...