Jump to content

Mondeo 2003 MK3 Turbo/Chip hjelp


Jaran

Recommended Posts

Heisann! Jeg har en Ford Mondeo MK3 TDCI 2003 modell og har noen spørsmål angående det å få litt mer ytelse i bilen. Bilen har 115hk og jeg skulle ønske den hadde litt mer å gi. Jeg har vurdert å sette in en chip, men er ganske clueless på hvordan chip jeg bør gå for etc, så om noen har noen tips om en chip til denne bilen dere anbefaler så legg gjerne med en link :) Og turbo: Jeg har nå standard turboen i bilen og er skeptisk på om den rett og slett er elendig eller om den er dau. Vil man merke ett ekstra drag om denne standard turboen funker som den skal eller en der for svak? If so: noen tips om en turbo som er bra nok for bilen til en fin pris? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Aha, så bilen vil dra bedre/akselerere bedre? Anyways, hvis denne bluefin chippen ikke er en chip, men kun noen innstillinger man laster opp: Hvorfor er ikke dette noe ford har gjort med bilene når de blir produsert? Er det noe som kan gå virkelig feil ved å bruke det? :P

 

Overall: Er det verdt å kjøpe en bluefin chip, er den verdt det den koster? ^^

Link to comment
Share on other sites

Aha, så bilen vil dra bedre/akselerere bedre? Anyways, hvis denne bluefin chippen ikke er en chip, men kun noen innstillinger man laster opp: Hvorfor er ikke dette noe ford har gjort med bilene når de blir produsert? Er det noe som kan gå virkelig feil ved å bruke det? :P

 

Overall: Er det verdt å kjøpe en bluefin chip, er den verdt det den koster? ^^

 

Selvsagt vil den akselerer fortere, og i mange tilfeller vil den gå billigere fordi nå vil motoren gå lettere siden det er mer futt i den...

 

Fabrikantene lager alltid motorene sine slik at de ikke tar fullt ut, dette fordi de skal holde og gjør bilen driftsikker.

Men de fleste motorene tåler glatt 30hk mere uten at det gjør noen verdens ting..

Problemer oppstår når det monteres et dårlig chip fra en eller annet tvilsomt fabrikat, eller hvis bileier ikke holder servicene, dvs skifter olje ofte nok som er viktig på en turbo bil....

 

Bluefin er et håndholdt apparat som man kobler til et uttaket under dashbordet og ikke en chip man fysisk monterer i hjernen, ECU eller styringssentralen som noen også kaller det..

Sett på en intercooler i samme slengen så får du enda bedre motor...

 

 

 

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Fabrikantene lager alltid motorene sine slik at de ikke tar fullt ut, dette fordi de skal holde og gjør bilen driftsikker.

Men de fleste motorene tåler glatt 30hk mere uten at det gjør noen verdens ting..

 

Bluefin er et håndholdt apparat som man kobler til et uttaket under dashbordet og ikke en chip man fysisk monterer i hjernen, ECU eller styringssentralen som noen også kaller det..

Sett på en intercooler i samme slengen så får du enda bedre motor...

 

Okay, så da tenker jeg at jeg går for en slik ^^ Hva gjør en intercooler? Ligger kanskje litt i navnet, men fint å vite hva det gjør før det blir kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Okay, så da tenker jeg at jeg går for en slik ^^ Hva gjør en intercooler? Ligger kanskje litt i navnet, men fint å vite hva det gjør før det blir kjøpt.

 

En intercooler kjøler lufta som kommer fra luftfilteret og til innsug.

Intercooler er egentlig en radiator på en måte, bare til luft enkelt forklart.

Du har sikkert merket om sommeren om kvelden at din bil eller mopeden som du en gang hadde, gikk bedre når det var kald luft ute om kvelden.

Intercooler gjør samme jobben, bare hele tidenbiggrin.gif

 

På kjøpet får man litt ekstra hester siden motorer liker kald luftwink.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

En intercooler kjøler lufta som kommer fra luftfilteret og til innsug.

Intercooler er egentlig en radiator på en måte, bare til luft enkelt forklart.

Du har sikkert merket om sommeren om kvelden at din bil eller mopeden som du en gang hadde, gikk bedre når det var kald luft ute om kvelden.

Intercooler gjør samme jobben, bare hele tidenbiggrin.gif

 

På kjøpet får man litt ekstra hester siden motorer liker kald luftwink.gif

 

Ikke dumt, men er ikke dette noe de fleste biler har? Inbiller meg at jeg har dette på min bil :P Sjekka på mekonomen og der har de hvertfall intercooler til 3-4 lapper under "reservedeler" for min bil. Er det en spesiell man bør bytte til eller er det likegyldig?

Link to comment
Share on other sites

Jepp din har, men er liten, en større en gjør jobben bedrewink.gif

 

Du ser alle Sierra Cosworth gutta kjører med stor intercooler i nesa, det er ikke uten grunn laugh.gif

 

Vet du får større alu sak til Mondeo, men vet ikke hvor i farten..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Jepp din har, men er liten, en større en gjør jobben bedrewink.gif

 

Du ser alle Sierra Cosworth gutta kjører med stor intercooler i nesa, det er ikke uten grunn laugh.gif

 

Vet du får større alu sak til Mondeo, men vet ikke hvor i farten..

 

Ok, skal sjekke litt opp i det :) Da skal jeg med det første få kjøpt ett bluefin apparat, og så se litt mer på intercooler. Da er det kun turboen igjen som jeg lurer på. Har du noen greier på dette? Tenkte kanskje det er lekk på en slange eller noe liknende siden den virker helt død ut.

Link to comment
Share on other sites

Fant intercooler her: http://www.autospeci...roduct-959.html

 

Oppgradere til Samco turbo slanger er ikke dumt, de sprekker iallefall ikke slik orginale kan gjøre...

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-TDCi-2-0-2-2-MK3-INTERCOOLER-BOOST-TURBO-EGR-SILICONE-HOSE-KIT-/300820268546?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Car+Make%3AFord%7CModel%3AMondeo%7CPlat_Gen%3AMK+III&hash=item460a490602

 

 

Turbo har jeg dessverre ikke greie på, så det må en annen hjelpe medwink.gif

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Fant intercooler her: http://www.autospeci...roduct-959.html

 

Oppgradere til Samco turbo slanger er ikke dumt, de sprekker iallefall ikke slik orginale kan gjøre...

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-TDCi-2-0-2-2-MK3-INTERCOOLER-BOOST-TURBO-EGR-SILICONE-HOSE-KIT-/300820268546?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Car+Make%3AFord%7CModel%3AMondeo%7CPlat_Gen%3AMK+III&hash=item460a490602

 

 

Turbo har jeg dessverre ikke greie på, så det må en annen hjelpe medwink.gif

 

Takk for hjelpen! Skal ta en titt en av de nærmeste dagene når jeg har tid for å se om jeg ser noen feil ^^

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...