Jump to content

Lyd fra minnepenn kontra cd


Fordman

Recommended Posts

Dette er jo en diskusjonstråd da :)

 

Mange lydinteresserte har måtte bite i gresset, med tanke på den manglende lydkvaliteten mellom mp3 og original cd - meg inkludert. Var innom en tråd på hifisentralen for noen år siden, hvor det var lagt ut noen lydfiler som man skulle brenne på en cd og velge hvilken man syntes hørtes best ut. Noen av filene var originale ukomprimerte (flac) og andre komprimerte, men så kodet tilbake til flac med manglende "lydkvalitet", slik at man ikke unne se forskjell på størrelsen. Jeg, som mange andre bommet så det sang. Ble skikkelig long face - og den dyre cd-spilleren ble solgt. I stedet ble en dac av god kvalitet handlet inn. Lyden fra pc til dac var bedre enn lyden analogt fra cd-spilleren, så var lyden fra cd-spilleren digitalt til dacen like god.

 

Jeg handler fremdeles cder, men ripper på pcen i 320kbps mp3, slik at de enkelt spilles av på hjemmestereoen, ipoden og i bilen. Så havner de i en kasse på loftet.

 

Når det gjelder lydkvalitet i bil - så mener jeg at forskjellen mellom original cd og mp3 med lav komprimeringsgrad, ligger ganske langt ned på listen over det som gir god lyd - hvis den i det i det hele tatt er mulig høre. Jeg regner med at lyden fra andre merker som Alpine, Sonys osv - har like god lyd som Pioneer. Det har vel mer å gjøre med at Pioneer har levert mange gode modeller som har funksjoner litt tidligere og til rimeligere pris enn de andre. Som for eksempel modellen jeg selv kjøpte - med blant annet 3 veis aktiv deling til under 5k.

 

Antageligvis er det som hjemme i stua - rommet betyr mest, hvordan karrosseriet, dempingen og plassering av høytalerene - har mer å si enn hvilke komponenter du velger. Romkorreksjon og auto/manuellalignment betyr også mye.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Hvis en spiller er så god at den greier en lydgjengivelse som er like bra fra komprimerte

lydfiler på en USB minnepinne, som for ukomprimert musikk på vanlig CD...

ja, da må jeg kjøpe Pioneer.. men jeg tror det ikke før jeg hører det :closedeyes:

 

Jeg sier SAMME FILA først og fremst! At en fil i 320 lyder forskjellig på CD, minnepenn eller SD-kort har jeg ikke noe tro på. I UTGANGSPUNKTET er en ukomprimert fil bedre enn en mp3, men, man skal ha VELDIG gode ører, og godt anlegg, om man skal høre det...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at dere må hjelpe meg med et spørsmål.. Siste plata man brente ut var Def Leppard, 17 favorittsanger fra fire forskjellige original-utgivelser brent på samme plata (for øvrig et fantastisk knippe sanger ^_^ ) Original-platene ble først rippet til pc`en i formatet windows media audio pro med 192 kbps bithastighet (best kvalitet), og deretter brent ut på ei vanlig Verbatin CD/R plate.

Det som er helt tydelig å høre er at dybden i lyden ikke kan sammenlignes med lyden på de originale cd`ene. Særlig hørbar er forskjellen på sangene fra Hysteria-plata. Jeg hører altså ikke bare forskjell på original utgivelsene og cd/r plata, men og forskjell på cd/r plata i forhold til hvilken sang på plata som spilles, altså avhengig av hvilken original utgivelse sangen kommer fra. Forskjellen på sistnevnte er riktignok svært liten, men udiskutabelt hørbar.

 

Siden enkelte ikke engang hører forskjell i mp3 format, hva er det jeg gjør galt? Ok, forskjellen fra en original-utgivelse til en annen hører man nok neppe noen forskjell på i mp3 format, fordi da endrer man uansett lydkvaliteten til det samme lave nivået..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at du har tatt hensyn til at de forskjellige albumene har forskjellige lydnivå, miks, bass osv. Dermed så vil sangene høres veldig forskjellige ut når de kommer direkte etter hverandre. Det finnes jo mange forskjellige utgaver at albumene også - remastrede saker osv.

 

Foreslår at du prøver feilsøke litt ved for eksempel testlytte på pcen du rippet fra - på låten før og etter ripping - den brente cd platen osv.

 

Def Leppard er jo bra saker - bra lyd på de 3 albumene jeg har av de.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at du har tatt hensyn til at de forskjellige albumene har forskjellige lydnivå, miks, bass osv. Dermed så vil sangene høres veldig forskjellige ut når de kommer direkte etter hverandre.

 

Ja det er et faktum som gjør at det blir hørbare forskjeller i lydkvaliteten ;)

Dessverre har jeg ikke manipuleringmuligheter avanserte nok til å ta hensyn til det...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det er umulig å justere inn anlegget slik at alle inspillinger høres perfekt ut. Da må man justere for hver eneste låt/album. Tipper det tok meg nærmere et halvt år før jeg sluttet å justere nivå og delefrekvenser på diskantene og suben. De "tynneste inspillingene høres fremdeles for spinkle ut, de feteste fremdeles for basstunge - men mesteparten midt i mellom høres nå veldig bra ut. I bilen bryr jeg meg ikke så mye om å ha en så rett frekvenskurve som mulig - men en lyd som passer smaken min og låtene jeg spiller - slikt som for eksempel Def Leppard.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...