Jump to content

2.8 v6 k-jet lavkomp spm RS1000?


twin turbo

Recommended Posts

Litt Off topic her, men hvor får en tak i tettninger for "gulldysene" i løsvekt.

Jeg har googlet og sjekket e-bay men har bare funnet o-ringer og ikke disse "bøttene"

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Heisan:) Noen tekniske spørsmål til mr 1000:)

 

på dobbel oppsett k-jet med bruk av std dyser 12 stk.modifisert i et 2.8 efi innsug kontra 2.8 mfi hvor stor forsjell

og hva kan man oppnå. blir det krøll med 2 dyser tett på hverandre på et mfi innsug der det er 4 nedløp og 1 runner er til 2 syl.? klart ser forskjell men vet har fått vanlig lett porta mfi innsug på stv sierran jeg testa den styretrykk saken du fortalte meg på til å være veldig responsiv med to4e ar63 kina turbo. med feil tenning ladet denne trykk fra tomgang med selvlysende manifold da fordeler var defekt.,med datasprut kan man evt utnytte denne lave tenningen i starten til rask spool up? mener det er utbredt på store single turbo biler med digre ar turbinhus. får forbrenninga ut i manifolden i starten på

wot wide open trottle. så er det tenning nedpå 5grader btdc?

 

 

Så til bensinpumpe,

 

2stk std k-jet pumper eller 1 stk ekte 044? Fordel ulempe. eller annen k-jet pumpe som er rimligere,

 

ett billig alternativ kontra ett mellom budgett forslag og til E85 forslag.

 

På den motoren jeg holder på med singel turbo gt35 kopi turbo skal bli ca 350hk e85. men skal brukes på vinteren så det

 

vil kansje være bedre med en blandings fuel med 50/50 e85 og 95oktan. Om vinteren er det jo e75 på statoil her hvertfall.

 

så må vel nesten ha mulighet til wideband instrument og ha justerbare styretrykk til varm motor kjøring .en for aks og en for turbo. blir vel 3 justerbare styretrykk dette da.

 

 

tomgang har 3mm unbraco å justere på-.

 

 

Forslag til en kontroll stasjon til å styre alt dette. må man ha 3 justerbare trykkreg med manometre ved siden av hverandre.? den org oppvarm reg vil vel nesten bli overflødig siden den har de vanlige parametrene for bensin ved bruk av e85.

 

Klemmer på litt til her jeg;) håper dere andre får nytte av dette:)

 

På std oppvarm reg er det en vacum slange som senker styretrykk fra 3.5bar til 2.5bar ved pådrag. Den er vel styrt sånn at det

ikke nødvendigvis faller hele 1bar ned så fort man rører gassen litt.men ut ifra det jeg selv så ved tester før jeg satte fra meg stv.

 

Så tar vi en slik 3 stegs manuell justerbar styretrykk så er det klart en trykkbryter vil kobble inn ved ladetrykk,

 

så da er det sikkert mening å bruke en vacum bryter som aktiviserer styretrykk som senkes ved en slik bryter eller annen metode?

 

En choke bryter i bilen da som tvinger igang en trykkbryter til lavere styretrykk som eks aks tilskudd,eller turbo for å få riktig blanding for kald motor og så slå dette av manuelt.

eller kan man bruke noe fra std k-jet som styring uten for mye dill. brukte en trykkbryter

jeg holdt inne på k-jet turbo min fra gammelt av.få sekunder med kald startdysa så fyrte det og gjekk greit alltid.

 

 

da ser det slik ut kansje:)ren bensin

 

1. tomgang. ca afr 16-17 (styretrykk 3.5bar

2, varm motor ,penkjøring afr 15-16 3.5bar.min lå afr16 på 5gir i 100,

3. aks tilskudd pådrag afr 13-14. 2.5bar

4. turbo ladetrykk afr 12-12.2. mellom 1-1.5bar. samme som kaldstart.fikk 1.0bar på min på sommeren.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Litt Off topic her, men hvor får en tak i tettninger for "gulldysene" i løsvekt.

Jeg har googlet og sjekket e-bay men har bare funnet o-ringer og ikke disse "bøttene"

Bruk de orginale 2.8 ringene og bøttene :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisan:) Noen tekniske spørsmål til mr 1000:)

 

på dobbel oppsett k-jet med bruk av std dyser 12 stk.modifisert i et 2.8 efi innsug kontra 2.8 mfi hvor stor forsjell

og hva kan man oppnå.

Hei.

 

Jeg kan ikke anbefale at man bruker 12 gamle originaldyser på ett MFI innsug.

Selv om K-jet er billig så må man ikke forsøke å gjøre det så billig at det blir dårlig resultat.

Jeg mener at den rette løsningen er 6 nye Gulldyser og 6 dobble banjoskruer.

Man kobler først de 6 dyseslangene fra sprut nr.2 til sprut nr. med de dobble banjoskruene og så kobler man slangene fra sprut nr. 1 til Gulldysene.

med feil tenning ladet denne trykk fra tomgang med selvlysende manifold da fordeler var defekt.,med datasprut kan man evt utnytte denne lave tenningen i starten til rask spool up? mener det er utbredt på store single turbo biler med digre ar turbinhus. får forbrenninga ut i manifolden i starten på

wot wide open trottle. så er det tenning nedpå 5grader btdc?

Det er slik anti-lag fungerer ja.

Hvis man studerer racemap til turbomotorer så har disse vanligvis mye lavere tenning enn en sugemotor. (I hele sugeområdet - dette er testet og det funker godt til "race"bruk.)

 

Så til bensinpumpe,

 

2stk std k-jet pumper eller 1 stk ekte 044? Fordel ulempe. eller annen k-jet pumpe som er rimligere,

 

ett billig alternativ kontra ett mellom budgett forslag og til E85 forslag.

 

Det er forskjell på K-jet pumper og 2,8 MFI pumpene er gode. Én stk. BOSCH 044 er enklere, men 2 x 2,8 MFI, 2 x Cosworth, 2 x RST, 2 x Mercedes V8 osv fungerer minst like godt.

 

På den motoren jeg holder på med singel turbo gt35 kopi turbo skal bli ca 350hk e85. men skal brukes på vinteren så det

 

vil kansje være bedre med en blandings fuel med 50/50 e85 og 95oktan. Om vinteren er det jo e75 på statoil her hvertfall.

 

så må vel nesten ha mulighet til wideband instrument og ha justerbare styretrykk til varm motor kjøring .en for aks og en for turbo. blir vel 3 justerbare styretrykk dette da.

Jeg har ikke forsøkt E85 med K-jet (fordi jeg synes at det er en forferdelig meningsløs løsning *) så her må du bare prøve deg frem, men én for varmkjøring, én for aks og én for turbo virker unødvendig omfattende.

Én original og én justerbar som overtar ved full gass og ladetrykk bør holde.

*(Ett 2,8 K-jet har kapasitet til 240 hk på bensin -> 480 hk med 2 stk. Med E85 reduseres dette til ca. 340 hk og hvorfor skal man rote med E85 for ett slik effektuttak? ALT blir bedre med lavere komp. og bensin.)

 

 

tomgang har 3mm unbraco å justere på-.

Denne skruen løfter bensinstempelet og gir mer drivstoff hele veien og burde være tilstrekkelig.

 

Forslag til en kontroll stasjon til å styre alt dette. må man ha 3 justerbare trykkreg med manometre ved siden av hverandre.? den org oppvarm reg vil vel nesten bli overflødig siden den har de vanlige parametrene for bensin ved bruk av e85.

Slik jeg ser det trenger man i utgangspunktet en trykkbryter eller to, og 2 stk. magnetventiler.

På std oppvarm reg er det en vacum slange som senker styretrykk fra 3.5bar til 2.5bar ved pådrag. Den er vel styrt sånn at det

ikke nødvendigvis faller hele 1bar ned så fort man rører gassen litt.men ut ifra det jeg selv så ved tester før jeg satte fra meg stv.

6 syl. motorer har så svake innsugspulser at dette er nødvendig, men når det er ladetrykk blir dette for lite.

 

1. tomgang. ca afr 16-17 (styretrykk 3.5bar

2, varm motor ,penkjøring afr 15-16 3.5bar.min lå afr16 på 5gir i 100,

3. aks tilskudd pådrag afr 13-14. 2.5bar

4. turbo ladetrykk afr 12-12.2. mellom 1-1.5bar. samme som kaldstart.fikk 1.0bar på min på sommeren.

1. Hvorfor?

3. Det er for magert. Dette moderne "mager blanding" greiene er oppskrytt.

Sjekk trykklading av tilsvarende tilårskomne V8 motorer. Det er vanlig å se AFR i nabolaget 9,9:1 - 10,5:1.

Dette er hverken tilfeldig eller grunnløst så man kan godt begynne her og så evt. magre ute etterhvert som man nyter suksessen, og IKKE omvendt.

(Begynne magert og lide seg gjennom fiasko på fiasko.)

Dette er spesielt viktig når man jobber med ett budsjett som omfatter tid, krefter, innsats og penger.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke adoptere fra f.eks porsche 911 turbo? disse klarer da godt over 300 hk orginalt med kjet

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke adoptere fra f.eks porsche 911 turbo? disse klarer da godt over 300 hk orginalt med kjet

Det handler nok først og fremst om tilgang og så er det enorm forskjell på 300 hk og 450 hk kapasitet.

Med E85 reduseres potensialet fra 300 hk til ca. 215 hk. :(

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...