Jump to content

Høyt dieselforbruk mondeo TDDI


Bjørn Bråtveit

Recommended Posts

Hei

Har nå målt forbruket på min nyinnkjøpte mondeo 2002 mod TDDI.

Var skeptisk da jeg registrerte at tankmåleren var for rask i bevegelsen.

65 liter på 70 mil er dommen :angry:

Det er vel litt i overkant på en bil som er oppgitt til å bruke 0,6 liter på mila.

Er klar over at eberen trekker litt ekstra om vinteren, men det skal ikke utgjøre så mye.

Min kjørestil er heller konservativ, kan ikke skylde på det heller.

Luftfilter og dieselfilter er nytt

 

Er det noen kjente feil på denne modellen som gir høyt forbruk ?

 

Takker for svar ^_^

 

Bjør

Link to comment
Share on other sites

Fyll opp tanken, nullstill trippteller, kjørt i hvertfall opp halve, fyll opp på nytt og del literene på antall mil.

 

Da får du opp forbruket pr. mil (eller 10km om du vil)

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg spør om du har målt riktig, 65 liter, hvordan kom du frem til det, flere tankinger? Tar ikke tanken 55 liter på Mondeo? Deet gjør den på min 04 mod Stv.

Hvordan var motortemperaturen under kjøringen? grei temperatur, eller litt kald motor, du nevner Eberspacher, gikk denne under kjøring?

Jeg opplevde for noen år siden at Eberen ga seg, det var da ca 10 minus og forbruket steg da fra akseptable 0,7 l/mil til 1,05 l/mil. Med en gang jeg fikk repartert Eberen gikk det ned til 0,7. Det hadde med temperatur i motor å gjøre.

Hvis Eberen fungerer, motortemperaturen er OK og målingene dine er korrekte, ja da bør du kanskje høre med et verksted om de kan sjekke avgasser og denslags. Du bør komme over 70 mil på 55 liter, ikke 65.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet i første innlegg gikk jeg ut ifra at u brukte tankmåler (instrumentet) til å sammenligne med antall kjørte km, dette blir feil da denne kan være helt på jorde.

 

Gjør som jeg skrev over, da får du rett forbruk.

 

Gess: Jeg mins å huske at det er 60l tank jeg, men skal ikke være for sikker på det heller :)

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei Jesper og Gess

Ja hadde en liten mellomtanking, men antall liter fyllt på og antall km kjørt er korrekt.

Motortemperatur er også korrekt, har bytta begge termostater og ny eber.

 

Bjørn

 

Hei. Opplevde dette på min 2004 C-max TDCI. Høyt forbruk samt noe svart-røyk ved hardt pådrag. Slik har det vært i over ett år og det startet forsiktig og ble værre etterhvert med 0,8 pr mil siste påfylling. Oppdaget forrige uke at det var sprekk i det røret som som går fra turbo og inn til motoren, det er vel her ladeluften kommer (det er overtrykk i dette røret). Sprekken var langs en sveisefuge til ett festeøre på røret. Det kunne se ubetydelig ut med første øyekast. Jeg demonterte røret for å tette den ene enden og blåse i den andre enden. Det var så god som ikke noe motstand, røret var lekk som en te-sil. Fikk en bekjent som er flink med TIG å lappe røret. Nå er forbruket nede på normalt nivå for denne bilen. Dvs ca 0,5-0,55 langkjøring på kupperte nordnorske vinterveier. (tromsø-kilpis og litt til)

Edited by FordMan68
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...