Jump to content

turbokit ford sierra doch 90 mod


S1ndr3

Recommended Posts

slapp nu av, bare lurte da :S som sagt har ikke peiling og vil bare lære....

 

Men hva må man gjøre med ledningsnettet for og putte inn en IS/cosworth motor? og må man bygge om noe mer? forstilling osv?

 

Girkassa kan du vel bruke, forstilling trenger du ikke gjøre noe med, men anbefaller jo bedre bremser ;) du må bygge om til is eller cosworth nett om du skal bytte motor. dohc har endel annerledes el nett :)

Link to comment
Share on other sites

Hva du må gjøre med ledningsnettet avhenger litt av hvilket sprut du skal bruke. Skal du bruke MS eller annet datasprut trenger du jo ikke vase med noe originalt ledningsnett men lager nytt.. det kan ofte lønne seg uansett da de begynner å bli noen år disse ledningene. .

Link to comment
Share on other sites

Sierra med dohc har som regel litt bedre konstruert ledningsnett til motorstyring enn ohc. Men klart, alderen kan gjøre sitt der også.

En frisk Cosworth motor tåler veldig mye juling. En ulempe er at mye av Cosworthdeler er dyrt i innkjøp. Og om du skal begyne å trimme vidre over de godt utprøvde steg1 eller steg3 nivåene begyner det straks å bli kostbart når man gjør det på rett måte.

For prisen det koster å bygge opp en Cosworthmotor av brukte deler i god stand kan du sansynligvis bygge opp flere dohc motorer med smidde lavkompstempler og H-råder.

Etterspørselen etter brukte dohc motorer er mye lavere enn ohc og cosworth, så en brukt dohc motor i grei stand kan du være heldig å finne nesten gratis.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

vurderer IS/Cosworth motor, men Cossi motor er jo satans dyrt, sprut blir det uansett så, men hadde vært litt artig med en doch motor og ^^ selvom cossi er drømmen ^^

men lurer på hva jeg skal gjøre, og passer f.eks girkasse fra cosworth O.L på doch? hvis jeg skal ha litt grom motor må jeg jo også ha bra girkasse ^^ noen forslag anyone? =))

Link to comment
Share on other sites

Mt75 kassa holder lenge! Mange som henger den bak på cosworth motorer. De er vel ratet til 350hk.

Men ja. T5 girkasse fra cosworth 2wd passer. Mye mulig du må trikse litt med utløserlager da dohc svinghjulet er tykkere en cosworth svinghjulet.

Jeg hadde beholdt MT75'n i første omgang hadde jeg vært deg. Så slipper du å kjøpe ei kasse for ti lapper og etterpå klundre med å få den til å passe.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

aha, men daså ^^ Åssen er det med tilgang til Coilovere? muligheter for det? =)

lurer litt på hvor my jeg må legga i motoren for og få ca 300hk ? =P

sånn ca pris? =P

planen er

- ca 300hk i første omgang

- sperre aksel.

- polyforinger

- Coilovere (hvis mulig)

- RS stylig (finni bodykit fra danmark)

- Felger

- Bur ( for sikkerhet meg med flere hundre hester = rullgardin)

- Sinter clutch)

 

 

osv ^^ har 1,5år ca før jeg får igjen lappen, så har god tid ^^ har virkelig lyst til og få gjennomført detta :D

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si noe pris. 300hk blir dyrt uansett. Kommer seg mye ann på om du kan kjøpe noe brukt. En ny skikkelig turbo koster fort 10-15 tusen kr. Du kan også finne en brukbar brukt turbo til under halvparten. Ang hvilke turbo som er best på slike motorer vet kanskje rs1000 noe om? Du får vel kjøpt kammer beregnet for middels effektutak med turbo fra KM-CAMS trur jeg. Hør med k3nn37 om det. Datasprut er det få veier utenom, og det billigste her er den jeg har nevnt tidligere. Den passer rett i det orginale ledningsnettet, og du trenger ikke dra en eneste ekstra ledning. Alikevel vil jeg anbefale deg å kjøpe en bredbåndslambda, som i tillegg til måler inni bilen kobles til hjernen (sprutet) for enklere mapping og closed loop lambda. en sterkere clutch bør du ha. Jeg har kjørt biltema sin til OHC (koster 700kr). Den har vist seg å holde igjen 285hk/400nm i en ohc her inne tidligere, men da dohcen utvikler høyere moment klarer den nok ikke så høy effekt. Ikke holder de så lenge heller. SPEC usa har noen gode clutcher til hyggelige priser. Trucdriver kan hjelpe deg med delenr og kanskje pris.

Intercooler må du ha. Grenrør.. Lite ferdig å få tak i, men det var en eller ana som solgte grenrør tidligere. Mulig det var turbokongen. Passformen er mer eller mindre dårlig uten visse mods. Jeg har ett slikt i min bil.

Dyser er noe du må oppgradere.. Eksosanlegg i 3" helst.

Skal du ha muligheten til å piske den litt på bane så må alt legges til rette for at motoren skal kunne opprettholde normal drifts temperatur. Og her er utrolig nok iskjøring det tyngste for motoren. Jeg har kjørt mange runder på rudskogen med min, men når jeg dro den ut på isen så steg temperaturen drastisk etter to runder med skylapper og visiret nede.

 

Det er mye som koster. høyere effekt = høyere kostnad.

Klarer du deg med 160-70hk f.eks så klarer du deg med en billig volvo/saab el.lign turbo og minimalt med andre kostnader. Skal du over 300hk så må innvendige deler i motoren byttes ut og da kan du like gjerne spekke for 400hk og. Det finnes smidde stempler til disse motorene til hyggelige priser også. SlåstadRS en en ressursperson på det området. Han har undersøkt mye etter slikt.

 

Til sist, når alt er ferdig så må sprutet mappes. Dette kan tildels gjøres selv etter vei, men skal du få det skikkelig må bilen spennes opp i dynapack eller rullende landevei. Volden-racing er ett hett tips når det kommer til MS.

 

Coilovere passer fra 2wd cosworth.

Sperreaksel.. Skal du han noe gromt, eller tenker du noe mer i retning orginal diffbrems fra f.eks cosworth? Alt fra cosworth passer bak på en vanlig sierra. Men du må ha med traversen bak om du skal ha 7,5" diff fra 2wd.

Polyforinger er rimelig fra f.eks rallydesign i england.

Styling: Styr lett unda combat-kitt. Det ser ikke bra ut!

Felger finner du i alle prisklasser på annahvert gatehjørne.

Bur har vel pedersen racing trur jeg? FrodeH her inne har akkurat kjøpt bur til sierra derfra mener jeg.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

regner med at det blir dyrt, men hvis jeg setter et realistisk mål, hvor langt vil jeg komme med si 20k i motor?

også har jeg tenkt på en annen ting, er det mulig og forbedre rattutslaget på sierra mer?

Link to comment
Share on other sites

Rattutslag: se i prosjekttråden til k3nn37, og en tråd som mr.skoog lagde om emnet for et par år siden.

For 20 lapper får du fint en 300+ hk motor om du bruker hodet litt. Kammer som jeg nevnte i forrige post er strengt tatt ikke nødvendig for middels effekt. Det svakeste i motoren er rådene. Vil tro du kan bikke grensa for 300hk mekanisk styrke ved kun å bytte dem. Men ville gått for stempler og da det er greit å kunne holde stram wiere i litt mere enn få sekunder av gangen i frykt for at de orginale alustemplene skal smelte.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...