Jump to content

hjelp til og finne hjul/mål til taunus 20m


jab

Recommended Posts

hei

hva passer best på en taunus 20 m for og fylle ut hjulhusa best

 

noen erfaringer på hvor brede og innpress etc som går på??

 

sett ut et sett 17" men dem er 8" brede 0 i innpress - syntes kanskje litt smalere foran en bak hadde vært penest ??

Link to comment
Share on other sites

hei

hva passer best på en taunus 20 m for og fylle ut hjulhusa best

 

noen erfaringer på hvor brede og innpress etc som går på??

 

sett ut et sett 17" men dem er 8" brede 0 i innpress - syntes kanskje litt smalere foran en bak hadde vært penest ??

 

American racing torque trust II felger i 15 eller 17 tommer

 

Bestiller du American Racing eller felger generelt fra usa er det få som oppgir inpress. En original m felg har 4" backspace, dvs. den bygger 4 tommer fra annleggsflaten mot bremseskive til innerkant felg. 7*17 fungerer greit på P7 med 4" backspace. Skal du prøve deg med 9.5" bak vil jeg advare deg med en gang. For det første må backspace økes til 5.5" og fortsatt vil det subbe skjermkanter om du har original fjæring samtidig som innerkant felg vil ligge kliss opptil bladfjæra. En slik felg vil også være en "custom order" ($$$). 8" går bra bak om du øker backspace til 4.5", vel og merke dersom bilen ikke skal senkes helt nedpå. Husk også att amerikanske felger leveres med 4.5"-5 boltmønster (114.3mm). M`n har 112mm-5, så du MÅ ha slingringsmuttere om du da ikke sender en "custom order" og får dem til å lage felger på 112mm-5. Har felger dype, smale hull til muttere må di borres på 112-5 da det ikke blir plass til slingringsmuttere. Dette gjelder bare P7. På en P5 må backspace økes ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går på www.eiker.com så vil du se at de har begynt å selge slike crome felger i pakkeløsninger med dekk. Komplett hjulpakke 15 tommer koster kr 10000,-

og 17 tommere kr 12000,- Dette er gode priser og da får du felgene i boltsirkel 5x112. :cool2:

Link to comment
Share on other sites

dem har som passer til taunusen så nå blir det hjul på kjerra men er veldig i tvil på om det går 8" bak og 7 foran med 0 i innpress og om jeg skal gå for 17" eller 15 HJÆÆÆÆÆLP

 

dem hadde levert 7 bak og 6 foran i 15" så det gikk garantert - jeg måtte måle selv hva jeg fikk plass til

men er ikke så lett - håper noen her har bænkers erfaring her ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo måle selv da hvis du ikke vet innpress fra før...

Kan jo lage et slikt verktøy...

ccrp_0610_06_z+wheel_and_tire_fitment+measuring_clearance.jpg

 

Ta og kapp et flattjern, mål av og bruk fra senter av navet og mål ut halvparten av målet av felg dimmen, f.eks 17 delt på 2 som er 8.5.

 

Så borrer du et hull i flattjernet på målet (8.5 eller hva det skal være..

 

Deretter kapper du en gjengestang som du kjøper på Clas eller noe, denne kapper du på samme bredde som felgen som skal brukes + en halv tomme for felg lippene (måler du ytterst på en felg så er de breiere enn felgmålet pga lippene ytterst)

 

Så trer du 2 muttere på gjengestanga, en foran og bak flattjernet...

 

På denne billige måten kan du lage flattjernet i den størrelsen som tilsvarer tilenkt felgdim og du kan da skru inn/ut gjengestanga for å finne innpress og om du i det heletatt har nok plass...

 

 

På Capri Mk2/3 vet jeg f.eks at 8" breie felger går hvis man har 0 i innpress, så der slipper jeg å gjette..

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

kjempetips det der og jeg har målt flere ganger med stokker og stauer men stoler ikke helt på meg selv - hadde vært kulest med noen som har prøvet og VET - blir så dyrt og feile - felgene blir borret bolthulla så tviler på om jeg får bytta hvis det blir feil :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da sitter det max fyllt ut med  225x15 bak og 205x15 og 0 innpress - tror 195 foran hadde vært bedre da det har subbet borti et par ganger 

 

1016096_10200599053632360_199160813_n.jp

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...