Jump to content

Skifte ventiltetninger 2.0 OHC?


Etern1ty

Recommended Posts

Skal skifte ventiltetninger på min lille ohc om en liten liten stund, å ville høre noen erfaringer.

 

først og fremst, verktøy til ventilfjærer, noen som har erfaringer og tips? antar jeg må vel av med toppen uansett med mindre det er et lite verktøy å få tak i så jeg kan få klemt fjæra med topp montert?

 

Noen andre erfaringer eller tips eller slikt noen vil komme med?

 

Åssen er det med registeret på disse hvis jeg må ha av toppen? grei patent på strammeren så den kan brukes igjen?

 

takker for svar :)

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Har forklart det flere ganger tidligere. Om du har tilgang til enkelt utstyrer og råvarer som noen stålplatebiter, vinkelsliper, boremaskin, vinkelsiper og kompressor. Ja da lager du verktøyet selv :)

DSC01047.jpg

Her er bilde av ventilfjærtang jeg laget av noen rustne gamle stålbiter skrudd sammen med 2 skruer. Skjært ut og pusset profilen på krokene med vinkelsiper. Laget til en liten skål som passer over ventilfjærtalerkenet, med en spalte i for å nå låsene. For å holde ventilene på plass setter du lufftrykk i sylindrene, mens motor står med den sylindren i ØD kompresonstakt, låst i 4. gir og parkbrems på.

Vektøy til det lager du av en gammel plugg, der du kapper av toppen slik at innmaten kommer ut. Sveis fast en passende luftnippel i toppen av pluggen.

For å spare jobb med demontering av løfterene, så slipper du å skru justerskruene helt ned. Før du setter trykkluft på sylindrene så presser du ventilene åpen ved hjelp av tangen, mens du helt enkelt løfter ventilløfteren bort. Ventiljustering kan du da spare helt til slutt, etter at alle tetninger er byttet.

Etter du har verktøyene klar må du regne med 2-3 timers jobb, eller kanskje litt mer første gang du gjør det, medregnet litt fikling med låsene.

Låsene løsner lettere om du slår litt på fjærtalerkene mens du har trykk i sylinderen.

Om du ikke allerede har kjøpt ventiltetninger, så er de fra Victor Rainez billig og av god kvalitet. Koster ca 200kr med frakt fra UK når jeg kjøpte i høst.

Om du ikke demontere innsug på IS, eller gasser om den har det, så er det nødvendig å snu litt på hvordan tangen er sammenskrudd for å nå til alle ventilene.

Denne som jeg har laget er av helt enkel patent. Om jeg skulle laget en forbedret variant skulle den hatt litt lenger håndtak, og eventuelt en måte å låse den på med fjæren komprimert.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Enda enklere ja :) Skulle kjøpt jeg også, om jeg hadde funnet noen som kunne framskaffet en slik en når jeg skulle skifte ventiltetniger første gang.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Jeg laget min flere år før jeg fikk fast tilgang til internett, og dermed også mulighet til å handle over nettet fra utlandet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

er ikke sikker på hvordan det er på OHC motoren, men på DOHCen min måtte jeg av med toppen, og brukte en fjærklemme for å ta av ventilfjærene og dytte ut ventilene. deretter var det bare å finne en nebbtang og dra av de gamle tetningene, for så å bruke 10mm kopp med forlenger til å dytte de nye på og reversere demonteringen.

Link to comment
Share on other sites

Slik er det ikke med ohc motoren. I dohc motoren er ventilløfterene mer skjult nedi toppen, og langt fra like tilgjengelig som i en ohc motor der ventilløfterene og ventilstammene ligger helt åpent.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ta av toppen du... så skifter du regg reim+ spennrulle og sliper ventiler samtidig...

reingjøring av forbrennings kammere er også greit når alt er av..

du skifter jo tetninger av en grunn så sot og slagg/avleiringer er det nok av inni der.. gløde tenning?

 

porting er jo også en fin fritids syssel hvis man like slikt.. må ikke lage ny Lier tunell..  hjelper selv om man bare pynter litt og ser over støpen..

 

er ikke så mye ekstra arbeid egentlig... manifoiler lar du sitte igjenn i bilen så er egentlig bare noen bolter å løsne..

 justere ventilene på benken er mye kosligere hvis du ikke har spesialverktøyet eller moddet 15mm nøkkel..

 

Jeg hadde i allefall tatt av toppen..  :) 

 

Hilsen Tormod

 

Link to comment
Share on other sites

Det er litt snakk om tid og budsjett/kostnad hvilken metode som kan lønne seg best. På en bil som man ikke har ambisjoner om noe trimming, men bare bruke til bruksbil, kan metoden med å skifte ventiltetninger med toppen i bilen være kjekk.

Avleiringer i forbrenningskammer og på ventiler brennes rimelig bra rein av seg selv etter bytte av ventiltetninger. Glødetenning har jeg ikke opplved selv på noen av mine Sierraer, til tross for høyt oljeforbruk før bytte av tetninger.

Jeg rører ikke ventiljusteringene før etter alle tetningene er byttet. om ikke kammen er mye slitt eller ventilsetene tæret mye på siden sist justering så er det ofte bare noen få ventiler som trenger å justeres. På en gassermotor demonterer man bare gasser for å justere ventiler om man ikke har rett type 15mm og 19mm nøkkel.

Vist man ser på priskostnadene på deler mellom de metodene så kommer bytte bare av ventiltetninger, toppdekselpakning, og registerreim på under 1000kr om man ikke velger de dyreste komponentene.

Om man tar av toppen trenger man flere deler som f.eks toppakning, toppbolter som regel, kjølevæske.

Nedetid på bilen med første metoden jeg beskriver her kan regnes til ca 2-4 timer, og kanskje 1-5 dager med andre metoden, alt ettersom  hvor mye ekstra man tenker å gjøre.

Totalkostnaden vil jo selvsagt også variere ut fra hvilket verktøy man har fra før og ikke, og da kan regnestykket snu seg i motsatt favør.

Om man f.eks har momentnøkkel fra før av og ikke tilgang til kompressor og eventuelt sveiseapparat.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...