Cosworth Racing1 Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Noen som kjører med dette nå, eller har bilder av hvordan slangene er koblet? INGEN synsing her, bare harde fakta 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
as. Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Kjører me el vanpumpe, det som er viktig er å la vannet sirkulere som orginalt og da må du la slangen fra ekspansjonstank og varmeapparat (om varmeapparat ikke brukes må man kjøre vannet direkte fra bakkant av toppen) inn på sugeside av pumpa, men etter radiator. Med 4wd termostathus og "tom" 4wd vannpumpe skal det gå fint med orginal termostat, med 2wd termostathus må termostaten hulbores (minst 3x5mm)eller låse termostaten åpen for å unngå att pumpa jobber seg ihjel.
Cosworth Racing1 Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Vi har varmeapparatregister og ekspansjonstank på sugesiden av den elekriske vannpumpen.Den suger også fra nedre radiatorslange. Vi har også boret 4 stk 3 mm hull i termostat for å få sirkulasjon før termostat åpner. Det som vi opplevde som et problem, er at det ikke var skikkelig sirkulasjon gjennom blokken, og at det dannet sg luft der. Har du noen bilder av dette? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
as. Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 (edited) Fu.k, sjekka litt nærmere på 4wd systemet nå (kjører selv med 2wd) og det ser ut for meg som det blir trøbbel uannset med 4wd. Vannet fra vannpumpa blir bare stående å trykke mot termostaten inntil termostaten åpner, og før den åpner har du tilnærmet 0 sirkulasjon i motor. På 4wd systemet sirkulerer vannet med orginal vannpumpe på "motorsiden" av termostaten inntil denne åpner og når du ikke har noen vannpumpe på den siden av termostaten lenger blir det kødd. Om du skal bruke 4wd termostathuset og el vannpumpe tror jeg du må blende "bypas hullet" i termostathuset og bruke vanlig enkelvirkende termostat som er modifisert så den flower endel uten at den er åpen. Det kan være att det fungerer med 4wd termostaten om du låser den åpen. Edited May 3, 2013 by as.
Cosworth Racing1 Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Vi har hatt litt trøbbel med 4x4 Ingen med 4wd som har prøvd dette da? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
tommy w Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 hvis jeg tenker riktig så må du nok ta å få laget et deksel som du setter inn i stedenfor vannpumpen med 1 stk uttak til den elektriske vannpumpen. slangen fra den elektriske må så gå innpå slangestussen som står på termostathuset der hvor den korte slangen mellom org vannpumpe og termostathuset står. Det skal ikke være verre enn dette. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Jonny.B Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 hvis jeg tenker riktig så må du nok ta å få laget et deksel som du setter inn i stedenfor vannpumpen med 1 stk uttak til den elektriske vannpumpen. slangen fra den elektriske må så gå innpå slangestussen som står på termostathuset der hvor den korte slangen mellom org vannpumpe og termostathuset står. Det skal ikke være verre enn dette. Tenkte det samme jeg også,skal ikke være verre en dette......nå står jo elpumpen på "kald" side av termostaten,kan umulig fungere optimalt det. Prosjekt Electric orange Cossie
as. Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 (edited) hvis jeg tenker riktig så må du nok ta å få laget et deksel som du setter inn i stedenfor vannpumpen med 1 stk uttak til den elektriske vannpumpen. slangen fra den elektriske må så gå innpå slangestussen som står på termostathuset der hvor den korte slangen mellom org vannpumpe og termostathuset står. Det skal ikke være verre enn dette.Enig med deg, vann inn på el vanpumpa hentes fra termostathusets slange som orginalt går ned til vannpumpa, vann ut fra elpumpa kjøres så inn i blokka der vanpumpa orginalt sitter. Da burde det funke gull og alt annet i vannsystemet kan være som orginalt selv med el pumpe på 4wd systemet. Edited May 4, 2013 by as.
Cosworth Racing1 Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Ja tror vi må få laget en plate der vannpumpen står, med en nippel på.Så bytter jeg til 2wd termostathus, så skulle vel det gå 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
tommy w Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 bytte til 2wd termostathus av hvilken grunn?Regner med at 4x4 huset kom for å forbedre sirkulasjonen iforhold til 2wd Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Cosworth Racing1 Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 2wd er bare en stuss, og den går inn i øvre radiator slange. Nedre radiatorslange går rett på vannpumpen og pumper det rett i blokken. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
75mk2 Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 (edited) Jeg har samme elektriske vannpumpe med kontroller som jeg skal bruke på Duratec. I følge SBD, som driver mye med Duratec, skal man fjerne termostaten og impelleren på den orginale vannpumpen. Da skal den elektriske pumpa ta seg av sirkulasjonen og kontrolleren regulere hastigheten på pumpa for å holde en innstilt temperatur. Burde det ikke funke på samme måte på Cosworth ved at du fjerner termostaten og lar kontrolleren regulere temperaturen? Eller kjører dere uten kontroller? Edited May 4, 2013 by 75mk2
Cosworth Racing1 Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Jeg har samme elektriske vannpumpe med kontroller som jeg skal bruke på Duratec. I følge SBD, som driver mye med Duratec, skal man fjerne termostaten og impelleren på den orginale vannpumpen. Da skal den elektriske pumpa ta seg av sirkulasjonen og kontrolleren regulere hastigheten på pumpa for å holde en innstilt temperatur. Burde det ikke funke på samme måte på Cosworth ved at du fjerner termostaten og lar kontrolleren regulere temperaturen? Eller kjører dere uten kontroller? Vi har vel konkludert med at så lenge vi kjører 2wd termostathus, og lager slangestuss på den opprinnelige vannpumpen, vil det funke. Har kontroller, og har i utgangspunktet boret 4 syk 3mm hull i termostaten. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
as. Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Vi har vel konkludert med at så lenge vi kjører 2wd termostathus, og lager slangestuss på den opprinnelige vannpumpen, vil det funke. Har kontroller, og har i utgangspunktet boret 4 syk 3mm hull i termostaten.Ja det blir likt som jeg har, men jeg kjører med termostat som er låst åpen fordi med 3x 5mm hull i termostaten ble det 0,4bar vanntrykk i kjølesystemet før termostaten åpnet (jeg kjører vannpumpa på fult hele tiden, og det er nok bedre med controler på denne) Men jeg ville valgt å koble elvannpumpa som nevnt tidligere her med 4wd termostathuset, da jeg tror dette blir bedre.
RsMuffe Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 jeg kjører med termostat som er låst åpen Hvorfor ikke bare fjerne termostaten da?
as. Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Hvorfor ikke bare fjerne termostaten da?Fordi jeg mener det er heldig og viktig og holde ett litt høyere trykk på vannet i motoren en i radiatoren (termostaten er en restriktor), slik att kjølesystemet sirkulerer vannet som orginalt, særlig viktig er det at vannet fra bakkant av toppen sirkulere hele tiden rett tilbake på sugeside av vannpumpe og det tro jeg ikke skjer om termosten er helt fjærnet og da tror jeg vannet blir ganske stilestående rundt sylinder 4.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now