Jump to content

Elektrisk vannpumpe Cosworth 4x4


Cosworth Racing1

Recommended Posts

Kjører me el vanpumpe, det som er viktig er å la vannet sirkulere som orginalt og da må du la slangen fra ekspansjonstank og varmeapparat (om varmeapparat ikke brukes må man kjøre vannet direkte fra bakkant av toppen) inn på sugeside av pumpa, men etter radiator. Med 4wd termostathus og "tom" 4wd vannpumpe skal det gå fint med orginal termostat, med 2wd termostathus må termostaten hulbores (minst 3x5mm)eller låse termostaten åpen for å unngå att pumpa jobber seg ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Vi har varmeapparatregister og ekspansjonstank på sugesiden av den elekriske vannpumpen.

Den suger også fra nedre radiatorslange.

 

Vi har også boret 4 stk 3 mm hull i termostat for å få sirkulasjon før termostat åpner.

 

Det som vi opplevde som et problem, er at det ikke var skikkelig sirkulasjon gjennom blokken, og at det dannet sg luft der.

 

Vannpumpe2_zps868c2341.jpg

 

5273_10152345350435021_255875522_n_zps9dc06fc4.jpg

 

Har du noen bilder av dette?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Fu.k, sjekka litt nærmere på 4wd systemet nå (kjører selv med 2wd) og det ser ut for meg som det blir trøbbel uannset med 4wd. Vannet fra vannpumpa blir bare stående å trykke mot termostaten inntil termostaten åpner, og før den åpner har du tilnærmet 0 sirkulasjon i motor.

På 4wd systemet sirkulerer vannet med orginal vannpumpe på "motorsiden" av termostaten inntil denne åpner og når du ikke har noen vannpumpe på den siden av termostaten lenger blir det kødd.

Om du skal bruke 4wd termostathuset og el vannpumpe tror jeg du må blende "bypas hullet" i termostathuset og bruke vanlig enkelvirkende termostat som er modifisert så den flower endel uten at den er åpen.

Det kan være att det fungerer med 4wd termostaten om du låser den åpen.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

hvis jeg tenker riktig så må du nok ta å få laget et deksel som du setter inn i stedenfor vannpumpen med 1 stk uttak til den elektriske vannpumpen. slangen fra den elektriske må så gå innpå slangestussen som står på termostathuset der hvor den korte slangen mellom org vannpumpe og termostathuset står. Det skal ikke være verre enn dette.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg tenker riktig så må du nok ta å få laget et deksel som du setter inn i stedenfor vannpumpen med 1 stk uttak til den elektriske vannpumpen. slangen fra den elektriske må så gå innpå slangestussen som står på termostathuset der hvor den korte slangen mellom org vannpumpe og termostathuset står. Det skal ikke være verre enn dette.

 

Tenkte det samme jeg også,skal ikke være verre en dette......nå står jo elpumpen på "kald" side av termostaten,kan umulig fungere optimalt det.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg tenker riktig så må du nok ta å få laget et deksel som du setter inn i stedenfor vannpumpen med 1 stk uttak til den elektriske vannpumpen. slangen fra den elektriske må så gå innpå slangestussen som står på termostathuset der hvor den korte slangen mellom org vannpumpe og termostathuset står. Det skal ikke være verre enn dette.

Enig med deg, vann inn på el vanpumpa hentes fra termostathusets slange som orginalt går ned til vannpumpa, vann ut fra elpumpa kjøres så inn i blokka der vanpumpa orginalt sitter. Da burde det funke gull og alt annet i vannsystemet kan være som orginalt selv med el pumpe på 4wd systemet.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

bytte til 2wd termostathus av hvilken grunn?

Regner med at 4x4 huset kom for å forbedre sirkulasjonen iforhold til 2wd

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme elektriske vannpumpe med kontroller som jeg skal bruke på Duratec. I følge SBD, som driver mye med Duratec, skal man fjerne termostaten og impelleren på den orginale vannpumpen. Da skal den elektriske pumpa ta seg av sirkulasjonen og kontrolleren regulere hastigheten på pumpa for å holde en innstilt temperatur.

 

Burde det ikke funke på samme måte på Cosworth ved at du fjerner termostaten og lar kontrolleren regulere temperaturen? Eller kjører dere uten kontroller?

Edited by 75mk2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme elektriske vannpumpe med kontroller som jeg skal bruke på Duratec. I følge SBD, som driver mye med Duratec, skal man fjerne termostaten og impelleren på den orginale vannpumpen. Da skal den elektriske pumpa ta seg av sirkulasjonen og kontrolleren regulere hastigheten på pumpa for å holde en innstilt temperatur.

 

Burde det ikke funke på samme måte på Cosworth ved at du fjerner termostaten og lar kontrolleren regulere temperaturen? Eller kjører dere uten kontroller?

 

Vi har vel konkludert med at så lenge vi kjører 2wd termostathus, og lager slangestuss på den opprinnelige vannpumpen, vil det funke.

 

Har kontroller, og har i utgangspunktet boret 4 syk 3mm hull i termostaten.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel konkludert med at så lenge vi kjører 2wd termostathus, og lager slangestuss på den opprinnelige vannpumpen, vil det funke.

 

Har kontroller, og har i utgangspunktet boret 4 syk 3mm hull i termostaten.

Ja det blir likt som jeg har, men jeg kjører med termostat som er låst åpen fordi med 3x 5mm hull i termostaten ble det 0,4bar vanntrykk i kjølesystemet før termostaten åpnet (jeg kjører vannpumpa på fult hele tiden, og det er nok bedre med controler på denne)

Men jeg ville valgt å koble elvannpumpa som nevnt tidligere her med 4wd termostathuset, da jeg tror dette blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare fjerne termostaten da?

Fordi jeg mener det er heldig og viktig og holde ett litt høyere trykk på vannet i motoren en i radiatoren (termostaten er en restriktor), slik att kjølesystemet sirkulerer vannet som orginalt, særlig viktig er det at vannet fra bakkant av toppen sirkulere hele tiden rett tilbake på sugeside av vannpumpe og det tro jeg ikke skjer om termosten er helt fjærnet og da tror jeg vannet blir ganske stilestående rundt sylinder 4.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...