Jump to content

Tusenmetere til Ford Mondeo MK3


Total

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har lyst til å få montert 2-3 stk Xenon-tusenmetere på min Ford Mondeo Mk3 (2003), men har ikke peiling på lover/regler eller hva som duger. Er ganske mye å velge i mellom.

 

Noen som kan forklare litt om hva jeg trenger og evt. gi link til Xenon kits, som har alt man trenger for å få det montert på bilen? Vrient å montere dette?

 

 

/Total

Edited by Total
Link to comment
Share on other sites

Først av alt.

 

På personbil har du kun lov til å ettermontere 2stk ekstralykter, det er heller ikke lov å kjøre med noe annet enn par (2 og 2) Så gjelder det egne regler ved lux.

 

Om du skal ha bøttelykter med xenon kan du like så greit kjøpe orginale bøtter med xenon som å begynne å bygge om. Det finnes mye både billig å dyrt å velge i der.

 

Selve monteringen er ikke noe hokus pokus, Det enkleste er å kjøpe brakett til å feste bak skiltramma. Sett lyktene i denne braketten. Så trenger du kabelnett til ekstralamper. + kabel på batteri, - kabel til jord, styre strøm (grønn) kabel kobles på eksisterende strøm til ett fjernlys med strømtyv (og skal du være helt lovlig skal denne kabelen inn i bilen, kobles gjennom en bryter og tilbake på releet i motorrommet. Så går det normalt sett en blå kabel fra releet og ut til lyktene som strøm, samt att det er egen jordkabel fra hver lykt og til karosseri.

 

(fargekodene er tatt fra det som er normalen av ledningsfarger på standard sett)

Link to comment
Share on other sites

ville gått for en LED bar fra ekstralys. skl selv ha en 20" sr serie på min :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns Mondeo MK3 ser meget bra ut med 2 litt stilige ekstralamper. Hvis jeg skulle kjøpt bil igjen uten xenon, så skal jeg ettermontere xenon ekstralamper..

 

Men nå skal det sies at, det å sette inn gode pærer kan være med på å løse "problemet" :)

 

Jeg mener personlig at alle biler som får ettermontert xenon burde hugges og aldri komme på veien igjen, uansett. Biler med ettermontert xenon er så inni he***** irriterende å møte på.

 

 

Skal du først ettermontere lamper, så går det til nød å sette inn xenonkit, rett og slett fordi at lampene er skrudd av når man møter deg.

 

2 lamper på Mondeo holder i massevis, 3 er for svensker.. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Xenon i fjernlys er egentlig litt dumt, for det blender motgående trafikk tidligere enn halogen, noe som fører til att en gjerne må blende ned tidligere pga xenon enn med halogen. I nærlys er jeg stor tilhenger av xenon, men i fjernlys synes jeg halogen er like effektivt.

 

Sikkerhet fremfor utseende vil nå jeg si viceguy. Men det går ann å plukke av lyktene om sommeren og kun bruke de høst og vinter. Vi kjører jo ikke med digre lavprofildekk heller om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

har bedre lys med xenon, vil heller se 500-600 meter foran, en 200

 

men ville valgt en 20" ledbar istede, mye mindre, og tilsvarer 4 xenon tusenmetere.. retogslet sykt

 

http://www.ekstralys.no/products/20srseries

 

Sånn vil det se ut :)

11256_Rigid_20__SR-Series__1.jpg

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Ja, de LED barene er helt syke. Skal kjøpe et par sånne, bare litt mindre, å sette på scooteren(bruker den mye på gatebil) så jeg kan få litt ordentlig lys uten at batteriet blir helt tappet.. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

har bedre lys med xenon, vil heller se 500-600 meter foran, en 200

 

men ville valgt en 20" ledbar istede, mye mindre, og tilsvarer 4 xenon tusenmetere.. retogslet sykt

 

http://www.ekstralys.no/products/20srseries

 

Sånn vil det se ut :)

11256_Rigid_20__SR-Series__1.jpg

Men om de lyser 600m som du sier, da ma du kjøre ca 500 meter med bare nærlys på for ikke å være en trafikkrissiko for bilen som kommer deg imot, mens du med normale bøttelykter kun må kjøre ca 100m.

 

Ergo kan ikke en slik lysbar brukes i ett normalt trafikkbilde. De er trolig heller ikke lovlige på vei pga lux mengden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd at folk "blinker" på meg når jeg har på fjernlys, når de selv er 500-600 meter unna. Og det med orginale lampene på bilen.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd at folk "blinker" på meg når jeg har på fjernlys, når de selv er 500-600 meter unna. Og det med orginale lampene på bilen.

Jo da, det gjør jeg støtt og stadig også, men det skyldes att folk ser feil. Men en kan ikke skylle på att folk ser feil når en selv har ettermontert noe som gjør att folk vil bli blendet.

Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg mener at hvis man på død og liv skal ha Xenon kit, så kan man montere det i ekstralamper, og selvfølgelig bruke hodet.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En annen ting som er verdt å ha med i beregningen... Egenblending. Desto kraftigere fjernlys, desto mørkere vil det oppleves å blende ned til nærlys ved møting.

 

Personlig syns jeg MK3 har meget bra lys selv med halogenlamper.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...