Jump to content

Swirl Pot


triggerhappy

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet ikke, så bare at en annen skrev om åpent og lukket system. Er det ikke noen systemer med eget lite luftfilter til oljetanken, eller en egen ekstra oljetank med filter, mens andre bare har èn tank som det ikke er filter på?

 

Hva slags opplegg mener du jeg bør montere Kjetil? Funker det fra Baily som cosworth.no selger bra? Eller er spec-r bedre?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så begeistra for disse ferdige setta, man lager et vel så bra, og mye billigere system selv.

 

Greit å kjøpe en ferdig tank, hvis man er opptatt av useende, men noe ferdig slangesett ville jeg unngått.

 

Oppskrift: Fjern den orginale olje-oppsamleren under innsugmanifolden, sett en rørstuss (med rett diameter) nedi, med paknings-stoff på - vips, så har man den ene utluftinga.

Den andre utluftinga blir anbefalt å ta fra motsatt side på blokka, på en 205-blokk er denne langt nede/under eksosmanifolden, en plugg - skru ut - finn en ansats med samme gjenger og slangestuss på TESS.

Monter så slange fra disse uttaka opp til tanken. Utluftinga på toppen av tanken bør dras ned under bilen, bakover mot girkassa, da slipper man veivhus-lukt inne i kupeen.

Tanken bør ha en tynn drenerings-slange slik at olje kan renne ut, vil anbefale å legge denne også ned under bilen, for å unngå at kondens i tanken skal renne tilbake til motor, hvis man velger å dra dreneringa til bunnpanna.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt utstyr og kunnskap til å lage det så skulle jeg gjort det. Syns det ser vel så bra ut med noe hjemmelaget funskjonelt som noe shiny-dilldall.

 

Hvor mye skal du ha for å lage en tank?

 

 

Kjørte du med et annet og mer avansert system enn det du beskrev på sedanen? Syns det så ut som om du hadde tatt hull på toppen og at du hadde et lite kn-filer på boksen? Hvilken funksjon har tanker med filter?

 

Kall meg gjerne dum, men jeg forstår ikke på hvilken måte det blir mindre trykk i veivhuset med det systemet kontra original ventilering..?

 

Har heller ikke helt fattet hvordan systemet funker. Er det sånn at det som nå blir spruta opp igjennom èn slange og inn i luftfilteret med det systemet blir spruta gjennom begge slangene fra utluftinga, opp i tanken, der olja renner ned igjen til bunnpanna gjennom den tynne slangene nederst, og dampen går igjennom slangen øverst på tanken?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har for øyeblikket ikke så lett tilgang til materiale og utstyr, så kjøp deg bare en ferdig tank du, men lag slangene selv på TESS.

 

Bildet du har sett av motorrommet mitt er ikke oppdatert, kjørt først med et lite filter på toppen av tanken, men dette ga my lukt inne i bilen, så jeg satte på en slange og la den nedunder, så blei kupeen luktfri.

 

Systemet mitt var slik jeg beskrev det i den forrige posten.

Mindre trykk blir det fordi du lufter fra flere steder, alså bedre utlufting.

 

Du må nok ha litt mere kunnskaper om motor hvis du skal skjønne alle disse detaljene, kanskje bedre å la noen gjøre dette for deg ?

Link to comment
Share on other sites

Har sendt mail til Andrè Planas for å høre om han vil gjøre det, da blir det iallefall gjort skikkelig. Er litt nervøs for å tukle for mye før jeg lærer meg mer om bilen/motor, så det er jeg helt enig med deg i. Morro å ordne ting selv, men det er ikke morro å ødelegge noe heller.

 

Cosworth.no selger to tanker fra Bailey, den ene er 1000 kroner dyrere fordi den visstnok er lettere å plassere på venstreratta biler. Vet du om dette virkelig er sant og om det er noe problem å bruke den runde tanken?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hva er i det hele tatt vitsen med at slangen fra veivhusventilasjonen går inn på luftfilteret (slangen til)? Hvorfor ikke bare ut i friluft? Å sende det inn i lufta som skal i motoren må jo være den dårligste løsningen?

 

Er det en grei løsning, intil jeg får ordna med skikkelig ventilasjonssett, å bare tre den slangen som nå går inn på luftfilterslangen inn i en boks? Så olja samler seg der, og ikke går i motoren?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hva er i det hele tatt vitsen med at slangen fra veivhusventilasjonen går inn på luftfilteret (slangen til)? Hvorfor ikke bare ut i friluft? Å sende det inn i lufta som skal i motoren må jo være den dårligste løsningen?
Årsaken er miljømessig, derfor kan de kicke på det på EU-kontroll hvis de legger merke til det, noe som betviles ;)

 

Er det en grei løsning, intil jeg får ordna med skikkelig ventilasjonssett, å bare tre den slangen som nå går inn på luftfilterslangen inn i en boks? Så olja samler seg der, og ikke går i motoren?
Ja, en tom liters-flaske til f.eks olje er ok.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Monterte nettopp olje separator på RST'en min, og stusser også litt på dette med slangen som går tilbake til luftmengdemåleren..Får jo kjøpt små K&N filter til slike system, så hva er best? Noen som kan forklare fordeler/ulemper..?

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Triggerhappy: ka tank du kjøpe som koster 2400,-??

Bestilte nettopp en 1liters Mocal tank fra DemonTweeks, kosta med straks under 1000,-. Får sikkert billigere også om du leiter og ikke kjøper merke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lufter mitt rett ut av toppdekselet (provisorisk filter) og det lukter ikke spesielt godt. Men jeg kan leve med den lukten så lenge dampen ikke havner i innsuget. Har planer om å bygge meg et system med luftig ned under bilen.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...