Jump to content

Oljelekasje


Strutlur

Recommended Posts

Det var pluteselig hengende dråper under bilen. Jeg gjorde reint og fant ut at det pipler ut olje fra en av umbrakoskruene i bunnpanna (nr 2 fra girkassa, bakre). Jeg har strammet skruen litt, og håper at det gjør susen. Er dette noe som er kjent fra denne motoren (136hk)? Og må jeg ev. begynne å spare til verkstedregninga?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Bilen har rullet 75.000km nå, men denne lekkasjen kan strekke seg tilbake en stund. Var mye "gammel" olje der, og det har tatt litt tid før det har begynt å dryppe av det. Jeg får se om det hjalp å trekke til bolten. Er tre års garanti så den har utløpt, men reklamasjonsretten gjelder jo. Er vel uansett ikke all verden å tette bunnpanna. Skal inn på service nå om ca en måned. Blir EU samtidig og det komiske er jo at denne ville blitt underkjent pga denne oljelekkasjen....

 

Men er konstruksjonen slik at bunnpanna må løsnes for å skifte olje på girkassa? Ser ut for meg som at det ikke er noen kobling mellom bunnpanna og girkassen.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Er det bunpanna på motoren eller girkassa du tenker på? Ut i fra det du skrev, antokk jeg det var den bakre skruen på girkassa du snakket om, aut kassa har nemelig 2 tappeskruer. Men du tar ikke ned noe bunpanne for å skifte olje.

 

Dersom det er bunpanna på motoren du sikter til, så kan jeg tenke meg at tetteringen kanskje ikke har blitt skiftet ved service :)

1998 Ford Puma (ST-160 Replica) Insug Nr 138

Prosjekt tråd http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/69199-ford-racing-puma/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...