Jump to content

ford thames 100E


røyskatten

Recommended Posts

har ein sån stående og lurer på hva slags motor eg skal trykke oppi? da den litte 4syl sideventilerte er ikke så aktuelt.

har mest lyst på 6-8syl vmotor men det er nok bare å glemme å få godkjent i norge! hva da med ein 1,8/2,0 zetec konvertert til rwd? som seinere går ann å gå putta turbo på? noen som har innspill? er ein lett bil! orgvekt på bare 720kg. fritt ord gutta! har ikke bilder på den men google så ser dere hva dette er.

oddmar.

Link to comment
Share on other sites

tja? føler vel at pinto er litt gameldags nå pinto er litt for mye taunus som eg har hatt i mange å ,som eg skreiv hadde eg mest lyst på en v6 eller helst v8 noe som har litt med min amcarinteresse å gjøre..tengte da å ta det eit steg videre med innsprut,som har eit større potensiale med hk,på små volum.noen som har erfaring med zetec rwd converering?

Link to comment
Share on other sites

Hærlig!

Har du tenkt dette som en godkjent bil?, om så er vel din lokale trafikkstasjon og et forhåndsmøte der veien å gå. Da får du greie på hva de ser for seg. Om den er 1959 mod eller eldre så er det, slik jeg har forstått, den eldste kjøretøyforskriften som gjelder og da er det hk/tot vekt som tilsier hvor mange hk du kan ha i kjøretøyet(ref rod-bygging). Siden doningen ikke veier mer enn 720 Kg så er det nok ikke mye du kan forvente av godkjent effektøkning. Mener det også er regler om ID på donor og at driverk/kaross kun kan komme fra to biler(altså maks en donorbil). Men dette skal ikke jeg synse noe mer om, hør med din lokale trafikkstasjon. Og husk at det finnes klageinstanser. Siden Ford ikke har produsert småmotorer med rwd siden Escort mk2/Kent-motoren og spesielle UK-Sierraer så er det ikke annet igjen enn små Zetech motorer men da må du ta med deg bremsene fra denne bilen og( fks Escort m/den minste Zetech-motoren) og konvertere det. Rwd ombyggningssett/deler til drivverk finnes, det er ditt minste problem. Så sett fra mine øyne så er det enklest med driverk og bremser fra en rwd 60/70/80-talls bil med Kent-motor som gjelder. Går du til et annet bilmerke så er det flere muligheter, desverre.

Om du skal ha dette som show/lekebil så er det jo ikke noen hindringer. Da er det jo alt fra amerikanske V8 til nymotens V6/8/10/12-motorer å putte inn.

http://www.flickr.com/groups/ford100e/pool/leicester-vehicle-photography/with/7754842684/lightbox/

Som du ser litt inne i denne bildeserien så står det en Popular med Essex 3.0 V6, trangt men det går. Duratech 2,5 V6 fra fks Mondeo er og en motor med stort potensial men dog lite trimdeler da.Uansett om du skal ha en custombil til sladding/bane-race eller drag så burde det nok satses endel på chassi/veiholdning om du skal få noen glede av dette for den karossen er ikke særlig overdimmensjonert for å si det mildt.

Tøfft prosjet kan dette bli. Fortell mer om bilen og evt litt bilder.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

dette er ein bil eg bytta til meg for cometsett til ei corvete moped,er  ein mansalder siden ca 1980.blei demontert og alle delene har ligge på låven resten har stått ute og grodd ned.overraskende har den ikke rusta noe annet en overflaterust,var nok mye malmstål i dessa1

har tenkt å få den så småt sammen igjen som eit økonomibygge,riktig nok med eit annet teknisk utrustning.var vel ein av dei første bilene som kom med mcperson forstiling , tenkte eg kanskje å bruke ein zetec siden det er i bøtter å spann av dei nå fortiden,og har insprutt.ønsket var jo helst v8 men det er bare å gleme å få godkjent.

om eg må godkjene den med ein 1,4l så er det ingen sak og bytte ut til ein 1,8/2,0 seinere siden den ikke skal inn på pkk.

har 2 stk ford 8,8 aksler fra LTD som ein av dei skal kortes inn til 32 ford rodprosjektet så da kan eg jo få laga ein til thamesen og tror den skulle holde det meste av hk som kommer i den.

som med roden har eg den filosofien at ein ford skal vere laget av ford deler europeisk eller us spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, i dag må det vel to slike biler til for et Cometsett så sjeldne som de har blitt :)

Da høres det ut som du har det som skal til av kompetanse for å bygge en slik "sleeper". Om du får den godkjent med en liten Zetech så er det bare å bytte ut den til en 2-liter senere. En godt bygget Z-turbo i denna kan bli meget morsomt. Med en 8.8 aksel så burde den holde hjulene i gang, lenge :)

Her er det bare å holde oss oppdatert mister!


http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/73021-for-de-som-matte-finne-det-interessant/  :)

Link to comment
Share on other sites

ein V6 blir nok for tung å få godkjent,og da mener kg på framakselen.er nok som xr4ti så er det nok forholdet melom vekt/hk som gjør utfallet her.

fra ein sideventilert 1.0l på 32HK til eintung v6 på 150hk er jo ein effeksøkning på mange mere % en bt vil godkjene tror eg da?


med ein kraftig ombygging og masse papirer og dikkedarier er nok alt mulig da men,veit ikke om eg har tid og ork til å ta den suppa der

 

ein V6 blir nok for tung å få godkjent,og da mener kg på framakselen.er nok som xr4ti så er det nok forholdet melom vekt/hk som gjør utfallet her.

fra ein sideventilert 1.0l på 32HK til eintung v6 på 150hk er jo ein effeksøkning på mange mere % en bt vil godkjene tror eg da?

Link to comment
Share on other sites

Enig at selv en liten V6 er for tung/effektkraftig. Du har ikke skrevet hvilken årmodell det er, det er vel vesentlig? Du som driver med rod har vel kontaktnett som kan disse ombygningsreglene godt, sikkert noen som kan dette.

Et lite møte med trafikkstasjonen din hadde nok belyst saken bedre og du har noe konkret å forholde deg til og ikke bare min og andres synsing. Men igjen, håper du får til noe ang dette og da er en prosjekttråd påkrevd, hehe. :)

Link to comment
Share on other sites

Enig at selv en liten V6 er for tung/effektkraftig. Du har ikke skrevet hvilken årmodell det er, det er vel vesentlig? Du som driver med rod har vel kontaktnett som kan disse ombygningsreglene godt, sikkert noen som kan dette.

Et lite møte med trafikkstasjonen din hadde nok belyst saken bedre og du har noe konkret å forholde deg til og ikke bare min og andres synsing. Men igjen, håper du får til noe ang dette og da er en prosjekttråd påkrevd, hehe. :)

er ein 59 model,men reglene for at dette med ombygging er ikke heilt let å bli klok på skal eg fortele deg! har gravd og spurt masse ang 32 forden men har eg fått ein klokt svar? niks,skal vel fines eit register i rodklubben men har ikke sett ein skitt enda.så da er det bare å synse etter eget hode hva og hvordan! og prøve og legge litt fornuft i bunden og håp på toppen! oppdatteringer kommer! må bare få opp papira på bilen via bekjente på ein trafikstasjon,siden ingen ting skjer via det normale systemet!

Link to comment
Share on other sites

Har du vært i kontakt med AmCar(krever medlemskap)? De har stor kompetanse på dette med rodbygging. Kan være verdt et års medlemskap om du får den rette veiledningen og dokumentasjonen.

har vert medlem der i ein årrekke men er ikke vert pengene i det helle tatt! har også ein 1957 cadillac coupe de ville i min eige siden 1987.

er foresten ein del år siden eg meldte meg ut pga at det var kun der ein fikk fornuftige forsikringer på veteranbil.

er blitt litt mye gutteklubben! niks mere der.

fnat ein mere int tråd på dette forumet om ein som hadde søkt om å få godkjent ein 302 ford V8 inn i ein 17m og hadde fått klarsignal på ombygging på visse kriterier! maks 15kw pr 100kg og totalvekt på akslinger ikke oversteig max etter vognkort! intressangt?

720kg betyr 172hk som er mere en nok lovelig for meg da! men har ikke peilig på dette med akselvekter på doningen! humm! må snoke og søke litt tror eg!

fullt mulig å få godkjent med liten v6 så lenge bremser blir oppgradert

hvordan? siden du sier det? hva mener du med litten v6?

Link to comment
Share on other sites

har vert medlem der i ein årrekke men er ikke vert pengene i det helle tatt! har også ein 1957 cadillac coupe de ville i min eige siden 1987.

er foresten ein del år siden eg meldte meg ut pga at det var kun der ein fikk fornuftige forsikringer på veteranbil.

er blitt litt mye gutteklubben! niks mere der.

fnat ein mere int tråd på dette forumet om ein som hadde søkt om å få godkjent ein 302 ford V8 inn i ein 17m og hadde fått klarsignal på ombygging på visse kriterier! maks 15kw pr 100kg og totalvekt på akslinger ikke oversteig max etter vognkort! intressangt?

720kg betyr 172hk som er mere en nok lovelig for meg da! men har ikke peilig på dette med akselvekter på doningen! humm! må snoke og søke litt tror eg!

Da har vi to forskjellige oppfatninger av AmCar, og det er helt greit det.

17m prosjektet du refererer til er godt prosjekt men husk at han må forholde seg til en nyere kjøretøyforskrift enn deg. Håper uansett han oppdaterer snart.

15Kw/100 kg er for de fleste ok(som en start) og også for deg, men vil annta at det ikke hjelper deg uansett med tanke på V6-motor da de uansett vil bli for tunge for den foraksellasten du allerede har. Vet ikke hva den symaskinen som står i orginalt veier men er nok betydelig lettere enn den letteste Cologne V6ern. En Zetech med ei spinkel kasse bak kan nok klare både lastkravet og effektmessig burde det ikke være noe hindring. Med en 8.8" bakaksel kan det og være at det spøker litt for bakaksellasten, men det er lettere å ballangsere vekten bak vil jeg annta. Men igjen, det hjelper ikke hva vi anntar, det facts som er vedsendtlig. Med vognkort i hånd og div motorer oppveid så er det et regnstykke. Hva har du å gå på med tanke på totallasten(inkl passasjerer og evt last) i forhold til egenvekten på 720 kg?

Kunne tenkt meg å sett bilder av den 57 caddyen din og jeg :) , det er doning det!

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

er det kan spøke litt med aksellastene! tanken med 8,8akselen var å få rompa til å holde seg nede og sterk nok for det meste.lasteevnen er bare 250kg så det spørs om det blir lov og laste mere en ei kasse øl i den etterpå ja.
har fått snokka opp noen eigere av thames så håper eg det er skrevet aksellaster i vognkortene.tror det også kan variere?

er bilder ute på div kjøp og salgs amcar på facebook søk 1957 cadillac er ikke så mange gamelrosa av dei!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...