Jump to content

Min Focus ST225


ST225.350

Recommended Posts

Da er bilen snart ferdi (Endelig)

Ny byggd motor snart ferdig. Endte med faktisk og gå ned 75cc ish i størrelse for og få en sikrere motor. Men igjen optimalisert luft inn og eksos ut. Så regner med og få litt ekstra krefter med dette.

Nyt og bedre plenum er også valgt og vil ca gi 15-20hk gain. Resultatet blir da ca 365-375 hk om bensin pumpa henger med :P

Litt som er gjort med bilen er:

 

- Ny oppgradert k06 hybrid turbo med forge actuator og forge rec dump ventil.

 

-Er nytt olje filter hus med olje catch tank og utlufter.

 

- KW coilovers v1 med 30mm senk

 

- black diamond slisede skiver med ferodo ds2500 racing klosser.

 

- RS clutch og flywheel med Qualife LSD Diff

 

- RS oljekjøler

 

- Front monter remote oljekjøler som er termostat styrt m/ aux sensor for 100% nøyaktig avlesing av temp på datalogger.

 

- Datalogger med feilkode søker og sletter + gauge program for nøyaktig info om div ting som olje temp, nøyaktig hastighet, tacometer som er helt nøyaktig intake temp etter intercooler m.m

 

- anti lift bar bak, for bedre stabilitet i svinger.

 

- oppgradert intercooler

 

- oppgradert luftinnsug med K&N filter.

 

- 3" eksos med 4" hardedge tailpipes. (Non res og decat eller med res og 100cell race cat) etter ønske. Decat sørger for backfire med fine flammer:)

 

- oppgraderte dyser til RS 440cc multihole

 

- nytt forbedret plenum fra pumaspeed

 

- valgfritt oppsett på bilen. Enten std 226hk eller 360-375bhp (avhengi av bensin pumpa som er svakeste led)

 

- Bonnet lifters for et rent og motorsport look og for bedre kjøling av motor rom. (RS vents er alternativet men uønsket)

 

- Byttet halogen hjelpe lampe fra 55w halogen til 55w xenon :)

 

-Byttet gear kule med led lys. Org fra Ford

Postet bilde

 

- og seff oppgradert Stereo, med pioneer 2din spiller, Rockford fosgate t600-4 forsterker, Rockford fosgate 100w front sett og JBL 90w bak sett:)

Postet bilde

 

Sikkert noe som er glemt, men er det jeg kommer på som er gjort.

Postet bilde

Flere Bilder kommer om noen dager:)

 

Planlagt framover:

Skru ferdig motor og få den inn. Neste helg :D

Få ny servo pumpe og isofix fester.

Ny oppgradert radiator fra 30mm kjerne til 50mm

Nye slanger samco slanger i motor rommet.

Ny og kraftigere bensin pumpe

Flytte av batteri til bagasjerommet med ekstra batteri. (Utgjevne vekt fordeling)

Slim sub 12" fra Rockford fosgate med 1ohm stabil mono block på min 400w på 1ohm :)

Mere lys med rigid industries 20" led bar :)

Og opp fra 35w xenon til 50w (har alt ballastene)

Og bytte alt av grønt lys til rødt innvendig som knapper og led displays.

 

 

 

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Her har du et bilde xD dessverre er den en vraka motor :( dette dagen etter jeg hadde fikset opp bilen for ca 80.000 IMG_1714_zps360b8917.jpgIMG_1713_zps86ef7ef7.jpgHer kom det endel fine gloser fra meg. Beste av alt var jo at jeg kom hjem fra England etter og fikse mye på bilen. Og midt i Danmark sa motoren natta. Så der sto jeg da med en gravid dame, og Falck som sendte en kar som ikke kunne norsk eller engelsk. Og fra der var det et helvete med og få bilen hjem. Men nå står den da i Åmot og klar for og få ny byggd motor :D Når ny motor er inne blir det litt rens av motor rommet. For ser ikke ut etter demontering av motor Og at den har stått sånn i 4mndGrunnen for havariet er, turbo Karlsen hadde lagd en map som ga 17-1 afr. Så den gikk for varm. (Før jg kjøpte den)Og Gik turbo hadde lagd en costum turbo oppsett som manglet masse. Så kan si det var dømt til og skje :/Men om ca 2uker kommer det masssse nye bilder. Og noen filmer :P må teste åssen det er med over 550nm ved 2450rpm og helt opp til 6950 :P

 

Her skal det følges med, ser ut som du gjør en formidabel jobb med den! :) Er du fornøyd med bremseskiver?
Ja dem er mye bedre en orginale. Dem tåler og greit kraftig bremsing fra 250km/t til 50 uten problemer. Orginal skivene blei fuckt når jeg prøvde det. Samme med brembo sine vanlige skiver. Men kommer til og bytte til ap racing 4pot kalipere foran ettervert. Eller mountune sine, vil ha enda kraftigere ned bremsing så jg kan pushe grensene litt lengere :) bytter snart ut store deller av understellet med ny og oppgraderte deler :) Prøver da og få den så bra som murlig. Både i ytelser og handling. Elsker mest og kjøre fort i svinger og på bane. Er ikke så fan av drifting osv. Men derimot og klare treffe apex i vær eneste sving og bremse riktig inn i svinger og ligge på grensa hele tiden er sykt gøy :) så det som jeg hele tiden fokuserer på når jeg gjør noe :) bare så lenge delene er godkjente til vei bruk. Nå har den stått siden mai og støvet ned i på vente av deler osv til motoren. Pga ferien så har jg måtte virkelig teste tolmodigheten min. Så kjører en golf 5 med hele 95hk. Hvor mange som enda er aktive er noe usikkert :) (dette er da når jeg får lånt min mors bil xD)Neste helg er vel bilen klar så da blir det en grundig vask og mye kjøring Edited by ST225.350

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Kjempe spennende prosjekt.

 

Ser virkelig frem til å følge dette videre. Leste gjennom alt du har gjort, og skal ikke begi meg ut på å spørre om hva alle de tekniske greiene du har gjort med motoren betyr. Derrimot har jeg plukket ut to andre punkter jeg ikke forsto som du kanskje kan forklare.

- Bonnet lifters for et rent og motorsport look og for bedre kjøling av motor rom. (RS vents er alternativet men uønsket) (hva er dette?)

- Byttet halogen hjelpe lampe fra 55w halogen til 55w xenon (Hva mener du med hjelpe lampe? Nærlys?)
 

Link to comment
Share on other sites

Kjempe spennende prosjekt.

 

Ser virkelig frem til å følge dette videre. Leste gjennom alt du har gjort, og skal ikke begi meg ut på å spørre om hva alle de tekniske greiene du har gjort med motoren betyr. Derrimot har jeg plukket ut to andre punkter jeg ikke forsto som du kanskje kan forklare.

- Bonnet lifters for et rent og motorsport look og for bedre kjøling av motor rom. (RS vents er alternativet men uønsket) (hva er dette?)

 

- Byttet halogen hjelpe lampe fra 55w halogen til 55w xenon (Hva mener du med hjelpe lampe? Nærlys?)

 

 

Bonnet lifters løfter panseret i bak kan. Er da en spacer som settes på.

RS vents er da lufte rilene som du finner på focus RS mk2 på panseret:)

Postet bilde

 

 

Har bi xenon. Så xenon lyset brukes både på nær og fjernlyset. Men det er også en halogen lampe som ekstra på fjernlyset. Så de på Kverneland kalte dem hjelpe lampe. :) eneste effekt jg fikk var 200m med gult stygt lys oppe det blå hvite xenon lyset mitt. Når jg byttet fik jeg et reint hvit lys(6000k) oppå 8000k blåt :D og det blei lekkert og gir meg ca lys 800m men enda er det ikke nok lys for meg :P

 

 

Motoren er strengt tatt en Volvo T5 blok:) og meste parten er Volvo deler. Men den bloka jg fikk var en litt mindre t5 blok. Bare tykkere sylinder vegger. Eller var blokka helt lik. Så det som da blir gjort er og gå til oversize stempler og borre opp til 81.5mm sylinder størrelse. Org er det 83mm. Men valgte dette for og ha en sterkere blokk og mister ikke noe effekt av det.

Med tanke på dette snart blir en familie bil om noen mnd,og trenger jeg en motor som er mere solid :)

Om jeg en dag skl gå over 400hk, kommer jeg til og bytte til RS motor og få ca 460bhp. Men det blir ikke før kiden da er ferdig med bleier :)

Og etter jeg har overtalt frøkna om at det er en god ide (jobber med den saken)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Nice :D har lyst på ST... Mmmm, neste gang :D

 

Lykke til med å overtale sjefen :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Nice :D har lyst på ST... Mmmm, neste gang :D

 

Lykke til med å overtale sjefen :)

Kan da tilføye at STen er julegave fra hun (A) Hehe :) og hun sponset halvparten av oppgraderingene :D

Men litt være når hun syns bilen allerede er for sterk xD men må bare ta det litt ettervert :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Kan da tilføye at STen er julegave fra hun (A) Hehe :) og hun sponset halvparten av oppgraderingene :D

Men litt være når hun syns bilen allerede er for sterk xD men må bare ta det litt ettervert :)

Julegave faktisk!!!! WOW!!

 

Og jeg Som reiste til Stavanger når jeg fant meg dame. Burde helt klart reist andre rettningen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Julegave faktisk!!!! WOW!!

 

Og jeg Som reiste til Stavanger når jeg fant meg dame. Burde helt klart reist andre rettningen :lol:

Kan ikke klage ^^, Men viktigste er man trives med verrandre :) ikke hva man får. Og nå venter vi en unge i nov/des, så da måtte jeg også kjøpe resonator til eksosen for og gå litt mere barnevennlig lyd Hehe :) men jeg er en sta person og mener bilen går greit nok til en liten familie med to små hunder. (Heldigvis blir det ikke tvillinger) Hehe :P

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Bilen er tøff som F... Skal ha meg en ST225 en gang :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Dagens modell finnes vel ikke en gang i 2 dørs? Synes det passer veldig dårlig - ødelegger mye det sportslige. Eller at de hadde designet bakdørene skjult, slik som Alfa Romeo og en del andre produsenter gjør på noen modeller.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å arrestere deg eller noe mr. Spock, men finnes ST'en som noe annet enn 2 (3) dørs?

Ja, tror de andre her inne kun har hat 4/5dr :)

Er flest av 4/5 dr utgaven i Norge. Men RS kommer kun i 2/3dr :)

 

Nå er vertfall toppen min ferdig. Ventil seter er slipt og montering starter på fredag :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Da er valget gått til og bruke darton sleeves og syrevaske blokka :) tar litt lengere tid. Men blir bedre valg en den andre løsningen :)

Så i dag har det meste blitt skrudd ut eller løsnet fra motor. Eneste er gear kassa og AC pumpa som står igjen. Så til uka blir resten av motor skrudd ut og sendt for maskinering og få satt i darton sleeves kit. Regner med blokka da vil tåle opp mot 650-700bhp. Så godt innenfor området motoren skal yte av krefter. Så da får jeg smøre meg med enda litt mere tålmodighet (noe jeg har svert lite av )

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Da er valget gått til og bruke darton sleeves og syrevaske blokka :) tar litt lengere tid. Men blir bedre valg en den andre løsningen :)

Så i dag har det meste blitt skrudd ut eller løsnet fra motor. Eneste er gear kassa og AC pumpa som står igjen. Så til uka blir resten av motor skrudd ut og sendt for maskinering og få satt i darton sleeves kit. Regner med blokka da vil tåle opp mot 650-700bhp. Så godt innenfor området motoren skal yte av krefter. Så da får jeg smøre meg med enda litt mere tålmodighet (noe jeg har svert lite av )

 

Plages de i england med blokkene? Syns stadig jeg ser focus st med mye power i div blader..

Link to comment
Share on other sites

Plages de i england med blokkene? Syns stadig jeg ser focus st med mye power i div blader..

Ja dessverre. Alle B5254T3 blokkene har det problemet. Dem har prøvd litt forskjellige designs men ST blokka er ikke beregnet for mye over 300bhp. Men RS blokka går lett opp til 700 har jeg hørt. Men det finnes blokk mods som forsterker blokka til ca400-450 hk og noe vidre. Darton sleeves er og brukt dom blokk mod til power over 500 av flere :)

Så da blir det nok og få ut mere en de 350 om noen år:D

 

ST med svarte lykter har den svakeste av blokkene :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...