Jump to content

problemer med gange på 2 liter forg.


selven

Recommended Posts

Hei, jeg har ett problem med min 85 mod sierra 2.0l forg. problemet mitt er att den ikke går rett på turtall over tomgang, og att den bare stopper uten videre, har også problemet med å begyne å kjøre, da det føles som det ikke er nokk kraft og den bare dør ut. har byttet plugger, pluggledninger, fordeler og rotor, uten noe hell med det. er det noen som har peiling på hva dette kan være motas det med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet :)

Tipper du har den forgasseren som kom ny i 85, og har skapt problemer for mange. Så det er mest sansynlig ett forgasserproblem.

Det kan hende at en rengjøring og lett overhaling av gasser vil være nok, men i enkelte tilfeller må man rett og slett bytte ut hele gasseren med en bedre en.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er forgasseren som er det største problemet, men kan prøve å gjøre den ren :) har sjekka alle vakuum slanger som går til forgasseren. Det føles også litt som det kommer og går med småe mellomrom, den er dårlig når den er kald og på normal temperatur, imellom der kan den være bra en periode. Åsså synes jeg den går ganske greit på tomgang når den får gått litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er forgasseren som er det største problemet, men kan prøve å gjøre den ren :) har sjekka alle vakuum slanger som går til forgasseren. Det føles også litt som det kommer og går med småe mellomrom, den er dårlig når den er kald og på normal temperatur, imellom der kan den være bra en periode. Åsså synes jeg den går ganske greit på tomgang når den får gått litt.

Nei selvfølgelig er det ikke forgasserne som er problemet? det er vel den lille alven som sitter under panser som leker seg?

 

Gjør deg selv en tjeneste og rens forgasseren eller som en annen "mekaniker" har sagt, bytt ut forgasseren. (jeg tipper det har noen med automatchoken å gjøre)

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er gjort alt, sett bensinslangen fra bensinpumpa direkte på forgasser. Hvis det funker, beholder du det på den måten.

 

Det var koblet direkte til forgasseren tidligere, men så satte jeg inn ett universalfilter fra biltema. vet ikke om det kan ha noe med problemet å gjøre.

 

Den har også begynt å baktenne veldig mye i det siste, det er sånn att den hoster og rykker mye når jeg kjører åsså smeller det fælt fra bakpotta, før den tar seg igjen og går litt normalt en periode.

Vet ikke om det er relevant men dynamoen har også begynt å lade veldig ustabilt, den går fra ca13,5 V til ca12,5 V.

Link to comment
Share on other sites

Det er dynamoen som varmer opp elchoken, så det kan være deler av problemet. 12,5V tyder på at den ikke lader, så sansynligvis er børstene utslitt. Når børstene er utslitt og ikke har kontakt med sleperingene tennes ikke ladelampen med tenning på og motor av.

Resten av feilene du beskriver her er typisk når man får feil med den typen gasser. Om du har kjørt uten luftutskilleren påkoblet mellom bensinpumpe og gasser og har kjørt lenge uten bensinfilter, så kan du ha fått avleiringer pga urenheter. Gassertypen fra 85 og opp har ikke bensinsil i innløpet på bensin slik som de eldre DGAV gasserene har.

Hosting, rykking, smelling i potta og ettertenning er typisk ved for mager blanding.

Ettersom du ikke har problemer på tomgang så kan det være hoveddysene eller emulatorrørene som er tette, om du er heldig. Tror du når de på den bare med å skru av luftfilterboksen, uten at vidre demontering av gasser er nødvendig.

Hoveddysene er de høyeste/lengste messingskruene som stikker opp i midten. Eller rettere sagt, det du ser øverst er luftdysene, så kommer emulatorrørene under, og hoveddysene i bunn.

Når du først er i gang så tar du ut tomgangsdysene og gjør de ren samtidig. Er det ikke alt for mye avleiring så får du forhåpentligvis gjort nok reint nedi hullene dysene er festet med en boks forgasserrens og eventuelt en blåsespiss. Samme prosedyre med dysene. Ikke bruk verktøy på dyser og emulatorrør som riper opp messingen eller kan lage forstyrrelser i hullene.

Rett over tomgang brukes tomgangsdysen mer enn hoveddysene, men tror som sagt ikke tomgangsdysene er problemet ditt.

Når du har luftfilterboksen av så starter du motoren med den av, og ser etter at chokespjeldet åpner seg litt akkurat når motoren har startet. Gjør det ikke det så er akumulatoren som skal åpne spjeldet lekk. Med motor på og varmkjørt skal chokespjeldet stå tilnærmet helt åpent.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da va forden friskmeldt :) det var en liten tøy lignende materiale som lå og dekket for den ene hoveddysa i forgasseren :P takker veldig mye for tipsene jeg har fått her på forumet, og vet ved framtiden når jeg får problemer så skal jeg definitivt komme hit for hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Da var det jo forsåvidt avleringer i ene dysen da :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...