Jump to content

Tomgangs tull med sierra 2.0i CLX


butrus

Recommended Posts

Hei.

 

Har plutslig fått noe tull med tomgangen på sierra`n min.

Når den står på tomgang, og jeg ruser motor`n en tur, så så går den plutslig ugjevnt på tomgang.

Den gjør dette 2 ganger før den blir normal igjen.

 

Altså, bilen går normalt på tomgang, men viss jeg gir gass en gang, så detter turtallsnåla skikkelig ned 2 ganger før den blir normal.

Og dette blir værre når bilen blir varm.

Noen ganger når den er varm, så stopper bilen når jeg kommer inn i et kryss og må ta inn clutchen, men starter igjen med en gang.

 

Dette problemet fikk jeg for noen dager siden, når plutselig batteriet mitt streiket, og jeg måtte bytte det.

Lånte et batteri først, og trodde det ratt var et dårlig batteri som gjorde det, men har byttet til et annet et og det er fortsatt sånn, så da har jeg vel utelukket det :)

 

Åsså fant jeg ut at bilen ikke lader på tomgang, og det er litt kjipt nå på vintar`n :)

 

Noen som har noen forklaring på problemene mine?

 

Takker på forhånd for alle gode råd og tips jeg måtte få :)

Link to comment
Share on other sites

jeg ville begynt med å fikse dynamoen.. har skjedd med meg ved et par tilfeller at dynamoen gir akkurat nok volt til at bilen starter og går, men ikke nok til at alt fungerer som det skal.. tomgangen er som oftes noe av det første man kan merke det på.. 

ta dynamoen helt ut så du for skjekket børstene og akselen skikkelig.. bleier å hjelpe med nye børster, men er ofte det er blitt litt vel mye døgang i akselen om dynamoen er gammel.. 

Link to comment
Share on other sites

har du målt amper eller volt for å finne ut om den er bra da?.. som regel så misten batteriet amperen over tid med en dynamo som begynner å bli dårlig fordi den klarer å levere akkurat nok volt til å få bilen til å gå, men litt for lite amper til at batteriet blir toppladet..

 

veldig viktig å skille mellom amper og volt når man bedømmer om en dynamo er utskiftingsklar eller ikke.. 

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Hva er ladespenningen på tomgang? Fungerer ladelampe? Fungerer ikke ladelampe så har du sansynligvis feilen der.

Om det ikke er problemet så har det skjedd at dynamoreimen(e) slurer litt uten at det høres, slik at full spenning ikke oppnåes før ved litt turtall.

Noe som også er vanlig på en gammel dynamo er at en eller flere dioder er ødelagt i diodebroen(likeretter). Da får du ofte svakt lys i ladelampen på tomgang/lavt turtall, men ikke nødvendigvis. Og dårlig ladespenning før turtall stiger vesentlig over normal tomgang. Enkleste måten å fikse det problemet på er å bytte dynamo. Nye børster vil ikke hjelpe i det tilfellet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Siden du har problem med lading så er nok tomgangsproblemet relatert til ladingen. Gjør slik som K3nn37 skriver, og begyn med å få ladingen bra.

Motorstyringen varierer spenningen til tomgangsventilen for å kontollere åpningen på den. Om du har problemer med ladespenningen vil det derfor naturlig nok kunne ha innvirkning på tomgangsregulering.

For å kompansere for dårlig ladespenning må motorstyringen kommandere det som tilsvarer større åpning enn normalt for å opprettholde tomgang.

Det som altså normalt er nok for å opprettholde tomgang vil altså nå gi for lav tomgang, slik at motorstyringen må inn å regulere opp.

For å gå litt mer inn i kontrollalgoritmene så er det PID algoritmen for tomgang som ikke virker som tenkt når ikke alle forutsetningene stemmer lenger.

Spenning er bare en av faktorene som kan få en PID algoritme ut av balanse slik at tomgangen påvirkes. Treghet i selve ventilen, eller slapp fjær, kan være andre faktorer som påvirker.

Dette begner å bli litt mer avansert, så jeg trenger sikkert ikke gådypere inn på det. Men mest sansynlig vil tomgangen bli bedre når ladingen er i orden.

Når du har hatt batteri avkoblet så er i tillegg KAM nullstilt i hjernen til motorstyringen. KAM står for Keep ALive Memory, som er en funksjon som lagrer f.eks feilkoder, og gjør at bilen kan lære seg til å leve med sensorer som ikke fungerer som ny, og verdier som forandres pga slitasje.

Det kan derfor hende at om ikke tomgangsproblemet blir borte med det samme du har lading i orden, så kan det bli borte etter litt kjøring.

Du skriver ikke hvilken motor du har, men ettersom du skriver 2.0i CLX i overskriften så går jeg ut fra at det er enten en ohc med katalysator orginalt, eller en dohc.

Begge de har KAM.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nei det har jeg desverre ikke. Men har nok litt over snittet interesse for emnet ja, selv til å være bilentusiast :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tomgangsproblemet ble borte av seg selv :)

Å når det gjelder at dynamoen ikke lader på tomgang, så fant jeg ut at det bare var og ruse den til 3000 omdreinger en gang, så lader den normalt helt til jeg stopper og starter den igjen :)

 

Fin bil a gitt, som fikse seg sjøl :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når man starter bilen så må man ofte dra turtallet opp tol 2-3000 omdr. for at dynamo skal begynne å lade skikkelig. Det er for å få i gang magnetiseringa i dynamo ;) når vi sjekka hvor mye dynamo lada på skolen så måtte vi gjøre det først, når vi hadde starta bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...