Jump to content

Varmeapparat problem Ford Sierra 92'


Gullaern

Recommended Posts

Hei.. lurte på om noen her har noen forslag ang varmeapparat i min Ford Sierra 2l dohc 1992mod..
Har hatt problemer med varmeapparatet så lenge jeg har eid bilen.. Blåser lunka hvis jeg er heldig innimellom, men er mest iskaldt..
Har skifta varmeregister, termostat, radiator, jeg har skyllt gjennom alle kanaler/slanger å er sikker på at det er god gjennomgang! har også hatt ut vannpumpa å sett på den, så normal ut :shutup: har prøvd papp foran radiatoren.. Har også prøvd å lufte frostvæska flere ganger,, men lurer på om det kanskje kan være en spesiell måte å lufte systemet på??
Tempfølern i bilen ligger javnt på normal.. men allikavel er det iskalt i bilen..
Noen som har noen forslag?? På forhand TAKK, hilsen Marius :whistling:
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe på utett toppakningsforbindelse, slik at varmapparatregistret blir stående med luftbobler i.

Har du kjent etter om slangene til varmapparatregisteret blir varme?

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns dt kjennes som at slangene til registre blir varme, hvertfall lunka.. Takk for tips foresten :) Men, hva hjelper med at fronten er jekka opp? Hvis jeg tar av slangen på pumpa å ser på strømmen igjennom registret så kommer det veldig lite eller ingenting!! Syns det er så veldig merkelig. Har prøvd uten termostat også men var akkurat det samma..

Link to comment
Share on other sites

Utslitte skovler i vannpumpen er ikke en vanlig feil, men absolutt mulig. Det eller tilstopping, eventuelt korrosjon.

Uten termostat må du regne med lavere vanntrykk i retur fra registeret.

Jekke opp fronten for å få radiator og ekspansjonstank over motor, slik at eventuell luft kommer lettere ut.

Men lufting bruker ikke være noe problem på 4syl motorer i Sierra så lenge ingenting er galt.

Avhengig av varmen registeret avgir kan utløpet være varmt eller lunket ved varm motor, men innløpet til varmapparatregistret skal være så varmt at du omtrent brenner deg om du holder for lenge rundt slangen med god gjennomvarm motor.

Regner med du har renset kjølesystem og hatt på ny kjølevæske. Var den veldig uklar og grumsete?

Jeg har ved flere anledninger gått over fra blå til rød VAG type kjølevæske og fått bedre varmapparat etter å ha kjør en stund med den. Med alutopp som motoren din har bør du bruke slik kjølevæske eller tilsvarende.

Bytte fra blå til rød kjølevæske må gjøres i forbindelse med grundig rensing av kjølesystemet, slik at den blå og den rød væsken ikke reagerer med hverandre.

Men jeg tror nok ikke kjølevæskebytte i seg selv vil reparere bilen din.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg prøve å lufte ved å jekke opp bilen,, jeg jobber på Opel så jeg har brukt rød frostvæske for det meste,, men har hatt masse blå hjemme så har prøvd å bytte om.. Men vannpumpa er ihvertfall ok. En annen ting også er etter frostvæske bytte, mangler det masse frostvæske, da har den nok luftet seg bare tenkte jeg.. Så jeg fylte etter opp på Max å da kom det plutselig masse opp igjen..? Merkelige greier

Link to comment
Share on other sites

I instruksjonsboken til bilen står det at nivået skal ligge på maks ved kald motor og normalt at det stiger over det ved varm motor. Prøv å kjøre med lokket lett skrudd til når du kjører så trykket kommer ut mens du kjører. Som truckdriver skriver så vil trykket på returen vere lavere ved åpen / ingen termostat og derav ikke nokk trykk til å blåse all luften ut via returen, min teori er derfor at det må være noe feil der hvis ikke det foreligger noen andre mer alvorlige problemer.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du jobber hos Opel så har du vel tilgang til avgassmåler? Prøv en co test i ekspansjonstanken.

Jeg tror fortsatt mest på at du har toppakningsforbindelse som begyner å bli litt utett. Det meste av symptomer du beskriver høres for meg ut som typisk første tegn på dårlig toppakning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...