Jump to content

Motortekniske forskjeller mellom 140hk kontra 163hk?


scrooge

Recommended Posts

Spør om dette av ren nysgjerrighet.

Ford har jo gjennomgående vært relativt konservative hva gjelder litereffekt for sine (diesel)motorer, bortsett fra siste tresylindrede bensininnovasjon, som det står respekt av.

Toliteren som sitter i bl.a Kuga, leveres jo i så måte med en ganske beskjeden litereffekt på rundt 70hk/ltr.

I våre dager kan vel dette kalles konservativt, når man i mange sammenheng kan lese om 100hk og mer, pr liter slagvolum?

Ford har jo imidlertid også hentet ut 163hk av selvsamme toliter, og da begynner det jo så smått å ligne noe.

Hvor ligger forskjellene?

Snakker vi om enkle "grep" som økt brennstoffmengde og ditto turbotrykk / endret motorstyring, eller er det snakk om litt mer dyptpløyende forskjeller som styringstider for kamaksel / ventiler, andre stempler, endret kompresjonsforhold osv?

Antakelig er jeg allerede gjennomskuet, ved at jeg spekulerer i muligheten for en effektøkning fra eksisterende 140hk, til opsjonen på 163hk?

Og ja, jeg er selvsagt klar over de avgiftsforskjeller / avgiftsøkninger dette eventuelt måtte medføre.

Er spent på om noen kan si litt omkring temaet!

Link to comment
Share on other sites

Takker for linker! :-)

Joda, jeg er kjent med at det finnes en rekke muligheter hva lure bokser angår, men det var strengt tatt ikke poenget.

 

Det jeg primært var ute etter, var om noen hadde noen konkrete opplysninger mht de _tekniske_ forskjellene mellom 140 og 163hk motorene.

Chiptuning / lure bokser er ting som ganske sikkert fungerer greit nok?

 

Jeg får forsøke å spørre på en annen måte: Hva gjøres av Ford / motorprodusent hva motorendringer angår, når de tar ut hhvs 140hk kontra 163hk, av tilsynelatende samme motor? Om det i det hele tatt ER noen (tekniske) forskjeller, annet enn i motorstyringen / ECU?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan svare? Jeg forstår godt at dette kan være litt vanskelig å svare på. Men hva med Teknisk rådgiver på Voss da?

Han virker jo å være en oppegående fyr, som sannsynligvis også er ansatt i Ford? Han ordlegger seg i alle fall som en insider, og kan jo svare på det meste...

Edited by scrooge
Link to comment
Share on other sites

Heisann og takk for fine ord og ja jeg jobber hos Ford. Problemet med å gi et 100% svar på dette, er at for å vite det helt sikkert, må jeg sjekke hvert dele nr. De ser jo like ut, men ikke alltid det stemmer, men største parten av forskjellen ligger i programvaren. Mener også at det er en annen turbo på 163hkèn. Har en kunde, som trimmet sin hos Rs tuning, og skal gi ca 170hk, den går greit, det er en euro4 med 136hk motoren. Min har bluefin, som fungerer greit, men gir ikke mest effekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Se det ja, takk for svar! :-)

Da var det i alle fall delvis som jeg antok, at det ikke er all-verdens forskjeller delemessig / mekanisk. Men antakelig er det snakk om en annen turbo?

Har hørt / lest litt om bluefin ja, i den forstand som at de har fått god omtale. Det frister jo.

 

Jeg teller allikevel litt på knappene, ettersom bil / motor har rundet 120.000 på telleren....

 

God Jul, og igjen; takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Se det ja, takk for svar! :-)

Da var det i alle fall delvis som jeg antok, at det ikke er all-verdens forskjeller delemessig / mekanisk. Men antakelig er det snakk om en annen turbo?

Har hørt / lest litt om bluefin ja, i den forstand som at de har fått god omtale. Det frister jo.

 

Jeg teller allikevel litt på knappene, ettersom bil / motor har rundet 120.000 på telleren....

 

God Jul, og igjen; takk for svar!

 

Skal ta en nærmere kikk på det, når jeg får tid. Svakheten er to masse svinghjul, når det gjelder mye moment, er en gjenganger på alle typer biler nå til dags. Ang motor, så ser allt fra 115hkèn til 163hkèn lik ut av duratorqen. Jeg tenkte litt på å få mappet vekk partikkelfilteret, men det gjør ikke superchips, som lager bluefin, alternativet er å sende modul til MSD i England, og det blir ikke for meg.

 

God jul til deg og

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå begynner det jo å bli en stund siden fjorårets jul, så det kan kanskje være på sin plass med en tilbakemelding?

Jeg endte opp med en såre enkel Bluefin-løsning, i den forstand som at man da slipper å fumle rundt etter riktige kontakter her og der, i motorrummet. Man plugger seg kort sagt til diagnosekontakten i stedet, og etter et par tastetrykk på modulen som følger med, er det hele gjort!

Effekt / dreiemoment er det for så vidt ingen ting å si på, og brennstofforbruket ble også merkbart redusert. Mener å huske at jeg på 17" vinterdekk reduserte forbruket med en til to dl/mil.

Litt skuffende var det å oppleve at forbruket økte med ca en dl/mil ved overgang til 19" sommerdekk, men det er kanskje normalt?

Snittforbruket på langkjøring ved 100 til 120km/t ligger på 0,62/mil. Muligens kan det presses litt ned ved særlig omtenksom bruk av gasspedalen, men da må jeg nok konsentrere meg litt.....

 

Mitt største ankepunkt rundt Bluefin-løsningen, er en åpenbar mangel på gassrespons / moment, når turtallet synker under 16-1700R. Det oppleves dermed som en slags "cetchup-effekt", i det øyeblikket motoren passerer 1700R. Altså en ganske bratt økning i både effekt og dreiemoment, i forhold til hva jeg husker fra originalprogrammet? Har enda ikke giddet å gå tilbake til originalprogrammet igjen, så derfor etterlyser jeg andres opplevelser omkring dette.

"Teknisk rådgiver" kan kanskje si noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg har glemt denne. Bare gi meg pm for påminnelse visst det skulle gjenta seg. Jeg merker ikke noe spes cetchup effekt på min, i forhold til org map. Har du euro5 motor? Jeg har euro4, og har blokkert egr, da ble jeg kvitt den nølinga ved ca 1800 omdr, som er på de org også. At du bruker mer med 19" hjula, er normalt, de org 19" som jeg har, veier jo 1tonn

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem! Glemsel er en menneskelig egenskap, som man neppe klarer å styre unna. :-)

Ellers er jeg usikker på om jeg har Euro4 eller 5. Hvordan kan jeg evnt finne ut av dette? Bilen er registrert i april 2011, så det kan kanskje fortelle noe?

Jeg har (foreløpig) ikke blokkert EGR-ventilen, og har ikke en gang sjekket hvor den er plassert. På min forrige bil, en Mondeo 2,2TDCI, var det jo latterlig enkelt å nå den. Kanskje ikke like enkelt på Kuga'n?

Ellers takk for info omkring 19" og forbruk, da vet jeg jo at "problemet" ligger der...

Ellers kan det nok hende at jeg går tilbake til originalmappinga, bare for å sjekke om dette gir andre utslag i det aktuelle turtallsområdet.

Samtidig er det også verdt å nevne at motoren er blitt svært så turtallsvillig med Bluefin-mappinga, så det mangler jo ikke noe i det området!

Edited by scrooge
Link to comment
Share on other sites

Da har du nok euro5. Har aldri blokkert egr på de, så hvet ikke om varsellampa vil lyse, noe den ikke gjør på euro4. På noen biler kan det være nok å kode dysene på nytt, for å bli kvitt, dødpunt på turtallstigen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg (31.mai), ang Bluefin, så var jeg ikke helt fornøyd med gassrespons / effekt ved turtall i området 15- til-1700 rpm.

etter å ha lagt inn originalprogrammet igjen ¨senere i sommer, var forskjellen åpenbar.

Mye bedre respons allerede fra 1000-1200r og oppover!

La frem problemet for Bluefin, som dagen etter via mail, kvitterte med at "your new software is ready to download".

 

La inn nytt program, og da ble det andre boller! :-)

En mye bedre og jevnere respons på lave turtall, men muuligens ikke like "sint" omkring 4000r? Vanskelig å si, men jeg har en følelse av at den er noe snillere i toppen av turtallsregisteret.

Noe jeg for så vidt kan leve godt med - det er uansett et helt annet "drag" i motoren nå!

 

Det jeg allikevel stusser litt over, uten at dette på noen måte tar fra meg nattesøvnen, er hvordan Bluefin kan "bomme" på dette?

Har latt være å plage dem med spørsmål omkring dette, men er likefullt nysgjerrig....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Alle er psa motorer, og duratorq er Ford sitt navn på hele gjengen

 

Ok. Er dei to nevnde motorene basert på den samme blokk og topp? Eller er 136 hk og 140 hk to motorer som er ulike?

DW10 BTED4 / RHR136 PS (134 hp/100 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst

DW10 BTED4 / RHF140 PS (138 hp/103 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst

DW10 C /RHH165 PS (163 hp/120 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst

DW10 FD150 PS (147 hp/110 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst SCR

DW10 FC180 PS (177 hp/132 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst SCR

Med andre ord så er det en motor som opprinnelig ble bygget i 1999

Link to comment
Share on other sites

Ok. Er dei to nevnde motorene basert på den samme blokk og topp? Eller er 136 hk og 140 hk to motorer som er ulike?

DW10 BTED4 / RHR136 PS (134 hp/100 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst

DW10 BTED4 / RHF140 PS (138 hp/103 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst

DW10 C /RHH165 PS (163 hp/120 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst

DW10 FD150 PS (147 hp/110 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst SCR

DW10 FC180 PS (177 hp/132 kW)common rail turbo-Diesel 16-valve catalyst SCR

Med andre ord så er det en motor som opprinnelig ble bygget i 1999

 

Dw10 er benevninga på motoren, som sier at det er samme utgangspunkt, som tuszi skriver, så er forskjellen eurokrav, som gjør litt endringer på visse deler, samt prog. vare

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...