Jump to content

2001 Mondeo motortrøbbel


Fjordmonkey

Recommended Posts

Hei Godtfolk! Har et kjapt motorspørsmål til dere som har mer peiling enn meg (skal ikke akkurat mye til)

 

Har en 2001 Mondeo 1.8 bensin som jeg fikk problemer med på lørdag på en tur fra Larvik til Tønsberg. Ved Sandefjord begynner motoren å gå veldig ujevnt, har null krefter, og jeg kjenner at bilen begynner å "stange" akkurat som om motoren er på vei til å kveles. Får kommet meg opp til en besinstasjon for å sjekke hva dette kan være men får gult lysende motorlys før jeg kommer dit. Klarer såvidt å karre meg opp til bensinstasjonen likevel.

 

Jeg er ikke spesielt teknisk anlagt av meg, men sjekket at bilen hadde olje osv. Det jeg legger merke til er at bilen av og til i løpet av vinteren har gitt fra seg en rar pulserende lyd ved oppstart og frem til den ble varm, og reagerte på at det var ganske kraftige vibrasjoner i motoren når den gikk på tomgang nå på lørdag. Fikk bilen såvidt hjem hvor den nå står ved veldig forsiktig kjøring. Skulle sikkert ikke kjørt den i og med at motorlyset begynte å blinke på veien hjem, men hadde ikke noe stort annet valg.

 

Sikkert litt dårlig forklart, men spørsmålet er hva dette kan være. Bilen har gått 245 000, men serviceintervallene har blitt fulgt både før jeg kjøpte den og etter. Jeg har uansett planer om å bytte bil snart uansett, men det var ikke akkurat dette jeg hadde tenkt til å bruke penger på nå...

 

Noen som har tips eller råd? Eller skal jeg slå faenskapet med hammer til det slutter å være morro?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg mor klarer uten boka :P Erfaringsmessig får man ikke opp feikode på coil, men feil på en, to og kanskje 3 sylindere. Tror faktisk Biltema har coil til disse bilene også :)

 

Coil bytter du enkelt, den sitter festet i en brakett med 4 skruer, deretter er det en kontakt og pluggledningene. Bare husk å plasser pluggledningene på samme plass når du setter de på igjen ;)

 

IMG_0944.jpg

 

Et slikt nevnt diagnose  verktøy bør du nok ha for å slette feilkoden. Husk at det ikke er sikkert feilen ligger i coilen, men jeg ville startet der ;)

Edited by Pusur_
Link to comment
Share on other sites

skudd i mørke - du har vell ikke luftfilter som er innsmurt med olje .... min erfaring er att det kommer olje på "varme" tråden i innsuget  og den kan renses med bremse rens fra biltema . obs -  husk og vente til alt har fordampet ellers får du en "utblåsning " du ikke kommer til og glemme

Link to comment
Share on other sites

skudd i mørke - du har vell ikke luftfilter som er innsmurt med olje .... min erfaring er att det kommer olje på "varme" tråden i innsuget  og den kan renses med bremse rens fra biltema . obs -  husk og vente til alt har fordampet ellers får du en "utblåsning " du ikke kommer til og glemme

Usikker, men skal sjekke.

 

Uansett skal jeg en tur til bilsjappa på onsdag og se hva jeg får til der. Mondeoen har egentlig gjort sitt sånn som det er nå, så da blir det ny(ere) bil og å sende Mondeoen til de evige Motorveier :)

Link to comment
Share on other sites

Går den på alle sylindrer ? Kan være coil som nevnt over og det er som oftest gammle tennplugger, som tar knekken på de, da pluggåpningen er blitt for stor og coilen ikke klarer å gi gnist. Er også en gummi slange, til veivhusventilasjon, som ofte går hull på, da mister man også kraft

Link to comment
Share on other sites

Er Duratec i denne. Kjent for sine feil på sekundærspjel. Disse har en tendens til å løsne og forsvinne inn i motor. Men at motorlampen lyser tyder jo på at det er en feil som en eller flere sensor/e har registret. Kjenner ikke til disse MK3ene men trolig så kan en OBDII tester brukers for feilsøking evt sletting av koder. Ta en test, det kan være en enkel feil som er forholdvis enkel og billig å reparere. Om ikke så er det alltids plass for den hos Tandberg eller Metallomsetningen, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke så er det alltids plass for den hos Tandberg eller Metallomsetningen, hehe.

Er nok der denne havner, avhengig av hva slags deal jeg klarer å gjøre på onsdag :P Mondeoen har tjent meg godt, men det er på tide å gå for noe nyere.

 

Takker for svar, alle sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...