Jump to content

Noen som er kjent med Daimler/Jaguar Double Six motor?


Pusur_

Recommended Posts

Hallo!

 

Påska går fort med til litt "planlegging" og fantasering! Er det noen som vet hva en slik alu V12 motor veier? 70-80 talls "Double Six" på 6 liter.

 

Som et lite ekstraspørsmål lurer jeg også på hvor heftig/tung motor som ha blitt godkjent i en Granada Mk2?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror den tyngste jeg vet om er Chevrolet 350 (5.7 liter) som veier rundt 260 kg. En ford 302 (5 liter ) er mye lettere og ca samme vekt som 3.0 Essex. 2.3 og 2.8 er en del lettere. Jaguarmotoren er en del tyngre en alle disse

 

Her finner du vekter på de fleste motorene som fins:

http://gomog.com/allmorgan/engineweights.html#engine

(for å regne om til kg så ganger du med 0,45)

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Tror den tyngste jeg vet om er Chevrolet 350 (5.7 liter) som veier rundt 260 kg. En ford 302 (5 liter ) er mye lettere og ca samme vekt som 3.0 Essex. 2.3 og 2.8 er en del lettere. Jaguarmotoren er en del tyngre en alle disse

 

Her finner du vekter på de fleste motorene som fins:

http://gomog.com/allmorgan/engineweights.html#engine

(for å regne om til kg så ganger du med 0,45)

 

Takk! :) Der var det mye hjelp. Kommer nok farlig nerme 300kg på en slik V12, noen som har en anelse på om dette er gjennomførbart? :D

Link to comment
Share on other sites

Takk! :) Der var det mye hjelp. Kommer nok farlig nerme 300kg på en slik V12, noen som har en anelse på om dette er gjennomførbart? :D

Ser for meg at det blir dårlig med plass, umulig å få godkjent og veldig framtung. Sats heller på en 302, eller 351. De er lette og passer utrolig bra i forhold til mange andre motorkombinasjoner jeg har sett vært forsøkt putta nedi Granada. Jeg tenkte først på en Modular V8 aluminiumsmotor fra Lincoln VII. Men de er tyngre en en 302, og like stor som en bigblock V8. 

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Skjønner! Men Granada med V8 er jo gjort utallige ganger før, det er ikke Granada med V12 :D Jeg har både vinkelsliper og sveiseutstyr, så plassproblemene får bare komme :lol: Om dette prosjektet skulle bli noe av så er det ikke snakk om bur og bøttestoler, men automatkasse og kjørekomfort ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes da mere moderne V12 motorer som er lettere vil jeg tro, både fra bayern og stuttgart.

Begge deler er det vel dyrt med motordeler men.

 

BMW V12 238 kg

 

 

Joda, godt poeng! Vet du noe om effekt i nyere motorer av samme type? Hva sier BT til å godkjenne en motor som er "nedplombert"?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner! Men Granada med V8 er jo gjort utallige ganger før, det er ikke Granada med V12 :D Jeg har både vinkelsliper og sveiseutstyr, så plassproblemene får bare komme :lol: Om dette prosjektet skulle bli noe av så er det ikke snakk om bur og bøttestoler, men automatkasse og kjørekomfort ;)

Har sett flere slike prosjekter her på forumet som det ikke har blitt noe av. Bla. Viper motor og BMW rekkesekser. Tror ikke alle ser for seg alt arbeidet som dette medfører og hvor vanskelig det er å få det til . Vinkelsliper prosjekter er nesten umulig å få godkjent, så hva skal du da med kjørekomfort?

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Vinkelsliper prosjekter er nesten umulig å få godkjent, så hva skal du da med kjørekomfort?

 

Finish er alt ;) Gjøres ting rett kan man ikke se det om man ikke har to like biler stående sammen :) Jeg er IKKE ute etter en bane/herjebil om dette skulle bli aktuelt!

Link to comment
Share on other sites

V12'ere har blitt dytta ned i litt av hvert. Ikke noe problem å få til i en Granada. Du må nok flytte (deler av)  torpedovegg og utvide girkassetunell noe, avhengig av girkassetype, hvor du vil ha radiator etc. Hadde vært et artig prosjekt.

 

Sikkert mulig å få godkjent. Gå den rette veien....

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

V12'ere har blitt dytta ned i litt av hvert. Ikke noe problem å få til i en Granada. Du må nok flytte (deler av)  torpedovegg og utvide girkassetunell noe, avhengig av girkassetype, hvor du vil ha radiator etc. Hadde vært et artig prosjekt.

 

Sikkert mulig å få godkjent. Gå den rette veien....

 

Ja, eneste utfordringen jeg ser er vekt/akselvekt. Er heller ikke så lett å finne en V12 som har "lite" effekt :)

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke at det er umulig, men man bør tenke seg litt om å planlegge godt før man starter. Er her mange feiler. Har sett eksempler der girstanga kommer bak forsetene siden motoren som var en rekkesekser måtte plasseres bak forstillingstraversen. På grunn av manifolden så bled det nesten ikke plass til pedalene, og varmapparatet var det bare å glemme. Bilen var en tilsynelatende strøken Granada GHIA eller GL som nå antageligvis er skrapjern.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...