Jump to content

Mondeo mk3 ac problemer. Trenger eksperthjelp :)


Mondeo Tddi

Recommended Posts

Jeg har en Mk3 som AC ikke vil slå inn på. Dvs at jeg clutchen står stille når ac er på. Har fått fylt opp på nytt, og vet at det ikke er noe lekkasje og at det er nok gass på systemet. Har sjekket over sikringer og alt var ok. 

 

Er det noen som kan gi meg tips på hvordan jeg kan sjekke om det er kompressoren som har tatt kvelden? Finnes det et relè til AC som jeg kan jumpe over? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mk3 som AC ikke vil slå inn på. Dvs at jeg clutchen står stille når ac er på. Har fått fylt opp på nytt, og vet at det ikke er noe lekkasje og at det er nok gass på systemet. Har sjekket over sikringer og alt var ok. 

 

Er det noen som kan gi meg tips på hvordan jeg kan sjekke om det er kompressoren som har tatt kvelden? Finnes det et relè til AC som jeg kan jumpe over? 

Jeg hadde lignende problem på en Mk3 for noen år siden, der klarte ikke elektromagneten å dra AC-clutchen inn til kompressoren p.g.a. at avstanden mellom clutchen og kompressoren var for stor p.g.a. at clutchen var slitt. Fikk da opplyst av en mekaniker på Ford at jeg kunne skru av en 13 mm mutter midt på clutchen og ta  "clutchplata" forsiktig av. Mellom clutchplata og kompressoren finner du da en (muligens flere) sjims, ta denne bort og skru sammen igjen. Jeg gjorde det, og AC virket fint de 5 årene jeg hadde bilen etterpå. Bare en 10 minutters jobb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lignende problem på en Mk3 for noen år siden, der klarte ikke elektromagneten å dra AC-clutchen inn til kompressoren p.g.a. at avstanden mellom clutchen og kompressoren var for stor p.g.a. at clutchen var slitt. Fikk da opplyst av en mekaniker på Ford at jeg kunne skru av en 13 mm mutter midt på clutchen og ta  "clutchplata" forsiktig av. Mellom clutchplata og kompressoren finner du da en (muligens flere) sjims, ta denne bort og skru sammen igjen. Jeg gjorde det, og AC virket fint de 5 årene jeg hadde bilen etterpå. Bare en 10 minutters jobb.

 

Greide du å komme til uten å ta ut kompressoren?

Link to comment
Share on other sites

Greide du å komme til uten å ta ut kompressoren?

Ja,ja. Kommer fint til mellom innerskjermen og kompressoren.Clutchen sitter jo i enden på kompressoren mot innerskjermen. Veldig enkel jobb.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ta bort shimsen men sett inn en tynnere. Tar du den bort går den hele tiden.

Jeg tok bort shimsen, og den koblet ut og inn som den skulle etterpå, men mulig min var mye slitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. sjekka du alle  sikringene under rattstammen til venstre? f31  f65  f76  f82 . Er disse hele ville jeg målt om jeg fikk spenning ned til ac pumpa.

PS pumpa starter ikke om temperaturen er under 5+, men det er vel varmere der du sikkert står . Håper du finner ut av det! :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette er interessant for meg og.

Min er nylig påfylt nytt AC medium, og går i fem min. Kald og god.

Så slutter den å blåse kaldt...

 

Noen som vet...?

 

Har TS fått fixa?

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har noe av det samme problemet jeg også.. Virker som om alt fungerer.. Lyset til ac'n er på når jeg trykker på knappen å er ganske sikker på at kontrasten går også.. Men kan det stemme at det er et spjeld av noe slag som kan være defekt?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kan de være en dårlig kontakt ved en av spjellene da? Leste en sted at en hadde samme problem som deg. Da var det en mekaniker på ford som vippet ned hanskerommet  og lea på noen kontakter til venstre. Mener du må vippe ned hele hanskerommet. ikke bare åpne det.

 

Når jeg har problemer en sjelden gang så "reseter" jeg  hele acn.  Husker ikke helt i farta men mener du holder inne auto og fotbrønn i 2 sek,så trykker du på on og slipper alle knappene samtidig.............. Da jobber alle motorene og displayet for vifta jobber. Da skal alt stille seg tilbake dersom noe er ute av stilling. Funker det seru! :o) Og finner systemet en feil så står det en kode i displayet.

Link to comment
Share on other sites

Liten rettelse :    Du trykker inn off og fotbrønn samtidig i 2 sek. så slipper du disse knappene og trykker kjapt på auto. Prøv flere ganger dersom du ikke treffer på første forsøk. Alt skal være "av " før du begynner. Ps motoren må være i gang. Lykke til!

Edited by balltusen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...