Jump to content

Slark i indre endeledd MK1


Gess

Recommended Posts

Jeg har slark i indre endeledd på min 76 mod 2.6 GL. På førersiden kan jeg dytte staget som kommer fra tannstangen inn litt før det butter imot. 

Jeg har demontert dette på en annen styring for å se hvordan det ser ut, og dette er jo en annen patent enn på nyere Granada. Staget er festet mot tannstangen med en hylse som er innvendig gjenget, denne hylsen står mot en tynn mutter. De er låst med en pinne som er banket inn i et forborret hull akkurat i glipen mellom de to. Den saken er grei nok. Staget har jo en kule i enden, denne står mot en plastkopp som igjen står mot en fjør. Spørsmålet er hvor mye jeg kan sku dette inn før jeg risikerer å ødelegge noe. Det skal vel være en viss bevegelse i dette leddet siden det tross alt er en fjør i bunn, eller? 

Jeg mener å ha lest at man skal kunne henge 500gram ytterst på staget uten at det detter ned, så stramt skal det være. Kan det være noe i dette?

 

Slik det er nå er det i hvertfall slarkent og går neppe gjennom kontroll.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

"Jeg mener å ha lest at man skal kunne henge 500gram ytterst på staget uten at det detter ned, så stramt skal det være. Kan det være noe i dette?"

 

Ja, det høres ikke galt ut. Det skal være noe slikt som 1 kg/m eller noe den duren, kraft som skal til for å bevege staget. Jeg har pleid å bruke fiskevekt. Du finner mer om dette i rep- håndboka, vil jeg tro.

 

Du kan trygt borre ut splinten og stramme opp.

 

Nye stag og nye plastskåler til endeleddet er tilgjengelig... Om enn noe usikker på om plastskålene til Taunus/ Capri jeg har på lager er de samme som passer på styringa du beskriver...

 

RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...