Jump to content

Tips til feilsøking Mondeo 2011


Sfinx

Recommended Posts

Hei!

 

Vi har nylig kjøpt en 2011 Mondeo Titanium stv - 2.0 tdi 115hk.

 

Denne bilen har webasto, men har ikke fått testet denne før nå da temperaturen endelig har falt litt. Har testet diverse programmer, men den vil ikke starte i det hele tatt.

Hadde den hos lokal forhandler og de ga meg noen ark med en rekke feilkoder. De sa at webastoen hadde gått i off-mode eller noe lignende. De fikk ikke liv i den, så de måtte ta inn igjen bilen for å se nærmere på den. Evt bytte glødeplugger, i verste fall bytte hele enheten.

 

Hvor mye koster en ny enhet? Fort 10 000kr sikkert?

 

Bilen hadde gått 99 000km når vi kjøpte den og nå har den bikket 103 000km. Nybilgarantien går vel ut på 100 000km og skulle vel kanskje tatt en garantiutløpstest hos forhandler før 100 000km? Gjør de det? Litt dumt da jeg ikke har fått testet webasto selv når det ikke har vært temperatur til det..

 

Evt er dette noe forhandler som jeg kjøpte bilen av burde ta tak i?

 

Uansett, hvis det blir så jeg selv må kjøpe en ny enhet, er det enkelt å skifte? Den sitter vel midt under bilen på Mondeo? Jeg disponerer verksted, så jeg kan fint gjøre litt selv:).

 

En annen ting jeg også har lagt merke til er at parksensoren ikke går på automatisk når jeg setter bilen i reverse. På nærmere feilsøking, så ser jeg at ryggelysene ikke slår seg på. Tok dette også opp med lokal forhandler som jeg hadde bilen inne hos og de sa at det ikke var så enkelt som en bryter eller pære®. Er det noen av dere som har erfaring med dette? Evt hva det kan være?

 

 

På forhånd tak for hjelpen:)!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte du fra forhandler? I så fall bør vel de stå for at bilen har mangler, alt etter hvor lenge det er siden. Dieselvarmeren kan sjekkes ved å trykke inn "aktivere nå" på menyen, uansett temp, men i og med at verksted har funnet feil på varmeren, hjelper jo ikke det nå.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar!

 

Ja, jeg kjøpte bilen av forhandler. Ikke aut. ford forhandler, men de selger videre veldig mye Ford Mondeo fra leasingselskap. TJ Auto på Roa - http://www.tjauto.no/.

 

Kanskje litt dumt at jeg ikke har sjekket dette raskere da bilen hadde gått rett i underkant av 100 000km før jeg kjøpte den. Har hatt den en mnd ca. 

 

Skal uansett ta en forespørsel mot forhandleren jeg kjøpte fra, men kommer helt sikkert til å få tilbake dette på en eller annen måte. Godt å ha argumentene klare:). 

Det er tilhengerfeste på bilen, avtagbart. Dette har ikke vært brukt tidligere (så helt nytt og urørt ut), men jeg har brukt det et par ganger. Sitter en egen kontakt under støtfangeren bak hvor festet til det avtagbare hengerfestet er. 

 

Hilsen

Erik

Edited by Sfinx
Link to comment
Share on other sites

Visst du har org 13 pinns kontakt og bruker 7pinns adapter, så blir en microbryter i kontakten trykket inn ved bruk av adapter, da kopler parksensorene ut så lenge adapteret står i, hender også at denne microbryteren henger seg opp. Du har kjøps loven på din side uansett, da dette er ting, som er ment å vare lenger

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har original 13 pinns kontakt, og har brukt adapter (13 til 7) når jeg har brukt henger. 

 

Når det gjelder parksensor, så fungerer den fint når jeg slår på egen bryter i dash. Den deaktiverer seg også selv når jeg kjører over en viss hastighet. Så sensorene fungerer fint. Det er bare det at den ikke slår seg på når jeg setter bilen i reverse. 

 

Hvordan går jeg frem videre for å sjekke mikrobyter i hengerkontakten? Skru den av? 

 

Jeg mener å huske at vi la merke til dette med at parksensor bak ikke gikk på automatisk når vi valge reverse. 

 

Men kan denne hengerkontakten påvirke ryggelyset på bilen? 

Link to comment
Share on other sites

Oppdaterer saken for å avslutte den:).

 

Bilen har vært inne hos forhandler. De ordnet bilen 100% fiks ferdig for meg uten å blunke. Veldig bra service.

Webasto startet etter sletting av feilkoder, men de byttet glødeplugg og renset den. Skal være testet flere ganger nå og går som den skal. Skal teste den i kveld når jeg kommer hjem for å være 100% sikker, men regner med at det er i orden.

 

Ang. parksensor og ryggelys, så var det brudd i ledningsnettet under bilen til styringsenheten (p-sensor). Ledningsnett er byttet. 

Så nå fungerer det igjen. Godt de ordnet opp!

 

For øvrig veldig fornøyd med bilen! Må si Mondeo har blitt en veldig god bil! Er veldig god å kjøre, bruker lite drivstoff til å være såpass stor og har mye ekstrautstyr som du må betale dyrt for på andre merker. Virker også solid og driftsikker. 
Blir spennende å se hvordan den er på vinterføre, men det er vel helt sikkert fint:)!

 

Får se hvordan behovet vårt er for 4x4 i vinter, så kanskje jeg bytter ut vår 4x4 også med en Mondeo Titanium S 163hk powershift. 
Hadde vært morsomt å prøvd en 163hk med powershift. 

Bilen jeg har nå er en 2.0 116hk, så den er jo strupet en del ifht 140hk (som jeg forøvrig ikke har testet). Prøvde en gang en 1.8tdci 115hk (?), en 2008, den gikk veldig bra. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...