Jump to content

Justering av justerbar forstilling Sierra Cosworth 4x4


Cosworth Racing1

Recommended Posts

Har justerbar forstilling på bilen. Noen som har kjørt med dette, og vet hva hvilken hjulstilling som vil gi best grep? Må vel være noen som har vært borti dette :)

 

Har hørt snakk om 0,5 grader spredning, cirka 0 i spissing og 2,5 i camber..

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Se nederst til høyre i artikkelen til Mike her, regner med at det blir relativt likt på SIerra 4wd og Escort Cosworth.

http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Mike_Tech/Part_4_-_Suspension.pdf

Brukte de tallene der og det funket ikke i hele tatt.. Skubbet fronten frem i hver sving..

 

Front:

Camber: 1.5° negative

Toe-in: 2mm overall

Caster: As close to 3°30 as you can get.

 

Rear:

Camber: 1.5° negative

Toe-in: 3mm overall

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har justerbar forstilling på bilen. Noen som har kjørt med dette, og vet hva hvilken hjulstilling som vil gi best grep? Må vel være noen som har vært borti dette :)

 

Har hørt snakk om 0,5 grader spredning, cirka 0 i spissing og 2,5 i camber..

0.5 grader spredning og 0 i spissing?? Enten har du spredning eller har du spissing, da dette er samme vinkel i posetiv og negativ grad

Link to comment
Share on other sites

Jeg har falt helt ut av det der.. hehe..

Vet du har caster og camber :P

jeg trur og du har for myke fjærer det står det og om i artikelen der  på eks wrc escort på asfalt foran 880-890punds fjærer + hjelpe fjærer 40-70 pund

                                                                                                                                                       bak 590-630 pund fjærer og hjelpefjærer 30-60 pund

 

det de flerste eks gaz gold blir solgt med er 275 punds fjærer det virker veldig stivt til vei bruk men er alt for mykt til bane kjøring med sliks for  gode rundetider osv

 

sjekk hva du har står på fjærene vis de ikke er gamle og rustne trur nok du har litt og hente der og selv om bilen kan virke stiv nok

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikkert så må du kjøre mer camber foran for å kjøre fortere i sving. 1 1/2 grad er ingenting.

Ville prøvd med 3 grader først. Jeg kjører 4 foran, det fungerer bra på min bil. 

 

Også som escortmk1 sier sjekk fjørene dine, de er antageligvis for myke. Med stivere fjører stuker ikke bilen ved nedbremsing heller, men ligger mer stabilt, også får du bedre feste på innerhjulet bak i sving. Kjøp billige fjører fra Rally design og prøv ut, hvis de har 2,5" som gaz gold har..  

Og ikke stil demperene på det stiveste, da blir det bare understyring og hjula "hopper"  forde demperen går for tregt ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeg trur og du har for myke fjærer det står det og om i artikelen der  på eks wrc escort på asfalt foran 880-890punds fjærer + hjelpe fjærer 40-70 pund

                                                                                                                                                       bak 590-630 pund fjærer og hjelpefjærer 30-60 pund

 

det de flerste eks gaz gold blir solgt med er 275 punds fjærer det virker veldig stivt til vei bruk men er alt for mykt til bane kjøring med sliks for  gode rundetider osv

 

sjekk hva du har står på fjærene vis de ikke er gamle og rustne trur nok du har litt og hente der og selv om bilen kan virke stiv nok

Har sett litt gjennom mailene mine da jeg kjøpte Gaz. Ser ut til at jeg bestilte 5" fjær, men fikk beskjed om at dette ikke var demping i hele tatt på, og jeg ville miste garantien da. Så da kjøpte jeg 6" isetdet da, med 550 fjærer foran og 300 bak.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt gjennom mailene mine da jeg kjøpte Gaz. Ser ut til at jeg bestilte 5" fjær, men fikk beskjed om at dette ikke var demping i hele tatt på, og jeg ville miste garantien da. Så da kjøpte jeg 6" isetdet da, med 550 fjærer foran og 300 bak.

da har du jo ganske stive fjærer mulig du må ha enda stivere og mer camber som kåre Andreas sier det vil nok hjelpe en del for vist jeg forsto deg rett så er bilen veldig overstyrt vil helst rett frem i sving?

 

har du sperre i framdiffen eller er den åpen ?

Link to comment
Share on other sites

da har du jo ganske stive fjærer mulig du må ha enda stivere og mer camber som kåre Andreas sier det vil nok hjelpe en del for vist jeg forsto deg rett så er bilen veldig overstyrt vil helst rett frem i sving?

 

har du sperre i framdiffen eller er den åpen ?

Stemmer det, den vil rett frem i sving.

 

Kjører original frontdiff i motorsport-hus foran :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, den vil rett frem i sving.

 

Kjører original frontdiff i motorsport-hus foran :)

prøv og send en mail til noen av de gamle karene som har mye erfaring med grpa og wrc og hør om de har hjulvinkler til asfalt oppsett (eks rayland,oppliger,mt motorsport osv) sikkert ikke dumt og ta alle sammen sikkert forskjellige meninger om det

mail /ring  jon jamtveit  han har både kjørt escort cosworth grp a og Sierra cosworth 4x4 i rally han solgte forresten grpa escorten for litt siden :mad2:

Link to comment
Share on other sites

prøv og send en mail til noen av de gamle karene som har mye erfaring med grpa og wrc og hør om de har hjulvinkler til asfalt oppsett (eks rayland,oppliger,mt motorsport osv) sikkert ikke dumt og ta alle sammen sikkert forskjellige meninger om det

mail /ring  jon jamtveit  han har både kjørt escort cosworth grp a og Sierra cosworth 4x4 i rally han solgte forresten grpa escorten for litt siden :mad2:

vet du hvor den ble av?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har det stabstaget fra Rally design som ikke er justerbart, så kan det også være en sammenheng her.

Prøv mer camber, kjør ut på banen med stabstaget tilkoblet , kjør inn, koble fra link staget på ene siden og kjør ut igjen.

Da vil du kjenne fort om det stabstaget som kødder for deg, eller om du har mer og hente på fjører og dempere.

 

Jeg har juster bart stabstag, hvis jeg har vært uheldig med justeringa på vinkler der, vil ikke bilen gjøre som jeg sier, da går den "rett frem" i sving, da må jeg myke opp forran, eller stive opp bak for og kjøre litt med overstyring i sving (bite bite litt sladd gjennom sving) for og få den til og gå fort i sving.

 

 Det tar tid og sette opp en bil, noen liker det ene og andre liker det andre, avhengig av kjøre stil etc. Tok en hel sesong for meg å få justert inn Escorten, så det er bare og smøre seg med tolmodighet og kjøre mye med små små endringer.

 

Hør evt med Birger Gundersen, han har noen timer i bak rattet i en Escort Cosw. Evt også Norsk Chassis teknikk.

Edited by Kåre Andreas
Link to comment
Share on other sites

Har du det tynne orginale bak da? I såfall tenker jeg det forran er for stivt i forhold til det bak.

 

Men som K.A sier så må du nok opp i 3-3.5 i camber. Ville også ha prøvd 0 i spissing forran eller 2-3mm spredning

Stemmer, har det tynne bak.

Finnes det andre alternativer som passer rett over da?

Hvis du har det stabstaget fra Rally design som ikke er justerbart, så kan det også være en sammenheng her.

Prøv mer camber, kjør ut på banen med stabstaget tilkoblet , kjør inn, koble fra link staget på ene siden og kjør ut igjen.

Da vil du kjenne fort om det stabstaget som kødder for deg, eller om du har mer og hente på fjører og dempere.

 

Jeg har juster bart stabstag, hvis jeg har vært uheldig med justeringa på vinkler der, vil ikke bilen gjøre som jeg sier, da går den "rett frem" i sving, da må jeg myke opp forran, eller stive opp bak for og kjøre litt med overstyring i sving (bite bite litt sladd gjennom sving) for og få den til og gå fort i sving.

 

 Det tar tid og sette opp en bil, noen liker det ene og andre liker det andre, avhengig av kjøre stil etc. Tok en hel sesong for meg å få justert inn Escorten, så det er bare og smøre seg med tolmodighet og kjøre mye med små små endringer.

 

Hør evt med Birger Gundersen, han har noen timer i bak rattet i en Escort Cosw. Evt også Norsk Chassis teknikk.

Har noen bilder her:

 

IMG_1091_zps6a8d011c.jpg

 

IMG_1092_zpscdf5823d.jpg

 

IMG_1093_zps52dac3ce.jpg

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har ca samme tykelse på krengningsrøret som jeg har 30mm. Hvis jeg setter knivene mine på høykant som dine står fast i, så understyrer det no værre, bare sklir forran selv med bare 425 punds fjører. Dekka blir varme og tidene dårlige. Du vil merke enorm forskjell bare du hadde hatt en flat og en på høykant. Har ikke prøvd den typen du har, bare hatt det en gang i hånda, men prinsippet mot sellholm sitt justerbart er det samme.

 

Eller så kan du gjøre som Lars her som kjører racing i Norge og Sverige.

 

Std stabstag.

 

SAM_0295%20640x480.jpg

 

Med justering ved å flytte feste på enden av stabstaget frem blir den mykere, flytter man den bakover stivere.

 

SAM_0283%20640x480.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har ca samme tykelse på krengningsrøret som jeg har 30mm. Hvis jeg setter knivene mine på høykant som dine står fast i, så understyrer det no værre, bare sklir forran selv med bare 425 punds fjører. Dekka blir varme og tidene dårlige. Du vil merke enorm forskjell bare du hadde hatt en flat og en på høykant. Har ikke prøvd den typen du har, bare hatt det en gang i hånda, men prinsippet mot sellholm sitt justerbart er det samme.

 

Eller så kan du gjøre som Lars her som kjører racing i Norge og Sverige.

 

Std stabstag.

 

SAM_0295%20640x480.jpg

 

Med justering ved å flytte feste på enden av stabstaget frem blir den mykere, flytter man den bakover stivere.

 

SAM_0283%20640x480.jpg

hvilken bil er dette har du mer bilder ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente at hvis du har en på  høy kant og en flat vil du merke stor forskjell på hvordan bilen oppfører seg, den vil da bli mykere forran. Siden både kniv og krengningstag vil flekse. legger du begge flatt vil begge flekse samt krengningsrøret litt. Men ville tatt noen runder først slik det er med mer camber, også tar du det av på ene siden og kjører utpå igjen så merker du forskjellen, før du evt gjør noen store endringer.

 

Lite tips så du ikke får stabstag og kniver i hjulet når du kjører er å skru på 30mm eksos klemmer på hver side av h og v foring på krengningsrøret.

Hindre side bevegelsen. 2 stk. Kun for å være på den sikre sida.

 

DSC00617_1.jpg

 

Man må ofre noe for og kompensere for noe annet, spørs på hva man vil, kjøre sladd på styrestoppen eller kjøre spor :)

Er svært dårlig svingradius på mange asfalt biler.


Glem det jeg skrev med eksos klemmea , så på bilde at foringa de stopper i kniven :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente at hvis du har en på  høy kant og en flat vil du merke stor forskjell på hvordan bilen oppfører seg, den vil da bli mykere forran. Siden både kniv og krengningstag vil flekse. legger du begge flatt vil begge flekse samt krengningsrøret litt. Men ville tatt noen runder først slik det er med mer camber, også tar du det av på ene siden og kjører utpå igjen så merker du forskjellen, før du evt gjør noen store endringer.

 

Lite tips så du ikke får stabstag og kniver i hjulet når du kjører er å skru på 30mm eksos klemmer på hver side av h og v foring på krengningsrøret.

Hindre side bevegelsen. 2 stk. Kun for å være på den sikre sida.

 

DSC00617_1.jpg

 

Man må ofre noe for og kompensere for noe annet, spørs på hva man vil, kjøre sladd på styrestoppen eller kjøre spor :)

Er svært dårlig svingradius på mange asfalt biler.

Glem det jeg skrev med eksos klemmea , så på bilde at foringa de stopper i kniven :)

Takk for god info og tips :)

  • Like 1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...