MadsBL Posted March 20, 2015 Posted March 20, 2015 Motoren er en original 4x4 grønntopp med L8 hjerne og lambda, har nå så lavt ladetrykk som 0,3 bar / 5 psi.Trykket er dønn stabilt og jevnt i hele registeret, men som sagt lavt. Ladetrykk skal normalt være på 0,8-0,9 bar. Følgende er byttet/testet;* Nye motorfølere (luft, vann og vanntemp)* Sjekket alle slanger og klemmer til IC* Målt motstand på AMAL ventil (mellom konnektorer med kabelstikk koblet fra), 27 Ohm* Sjekket spenning på svart/rød kabel og gods, til AMAL ventil, 13,6V på tomgang (0,4V tap fra batterispenning på tomgang)* AMAL ventil klikker ved å ta kontakt av/på* Justert forspenn på actuator til 4mm* Sjekket at vacumslanger på AMAL er riktig koblet Bilen har ingen problemer under kjøring, ingen fjusking eller feiltenning. Kan til tider ha ujevn/jagende tomgang, men stopper aldri. Som oftest stabiliserer den seg kort tid etter at den har jaget noen runder opp og ned. Forslag til videre feilsøking?
Ron Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Siden alt er på stell å ingen fusk, burde dette være så enkelt som å spenne opp Wastegate til du når det ønska ladetrykk Caution, any attempt to overtake will result in a race!
MadsBL Posted March 21, 2015 Author Posted March 21, 2015 Takk for tips! Får ta en kikk på det i morgen, se over alt av vacumslanger før jeg evt justerer litt mer spenn på WG og tar en tur..
Jan300 Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Kan også være luftempratursensoren som sitter på innsuget.
xr4ti Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Om du ikke har gjort det, ta en trykktest. Trykksett etter luftfilteret så ser du med en gang om det er lekkasje i trykksystemet. Om dette er tett så forsetter du feilsøkingen.
MadsBL Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 Blir trykktest av systemet til uka igjen, greit å teste det uansett. Samt sjekk av CO og bensintrykk. Var ute med tomgangs regulatoren i dag, rengjorde den grundig og smurte opp, samt stilte inn tomgangen riktig, da bilen gikk på 500rpm med tomgangsreg avkoblet. Så får vi se om det hjalp på jaginga på tomgang. 1
xr4ti Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Da får vi håpe du finner ut av det. Når du vet at systemet er tett så har du en ting mindre å tenke på, selv om det høres rart at du mister så mye trykk, selv med lekkasje. Du kan og ta av fremre rør på eksosen og se om WG-klaffen er hel og at den tetter. Har vært borti at den har kokset så mye at den ikke tetter.
MadsBL Posted March 26, 2015 Author Posted March 26, 2015 (edited) Da har jeg tatt ut den originale bosch resirk ventilen, og der er det ei flenge i membran.. Lekker mellom vacum (som er tilkoblet innsug) og flensen til luftinntak/slange, der luft dumpes ut fra ventil. Edited March 26, 2015 by MadsBL
Ron Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 (edited) Disse originale Bosch resirkventilene finner du på mange biler, Saab bl.a. Du burde oppgradere til en i alu, som denne : http://m.ebay.com/itm/141506607290?nav=SEARCH Edited March 27, 2015 by Ron 1 Caution, any attempt to overtake will result in a race!
MadsBL Posted March 27, 2015 Author Posted March 27, 2015 Kikka på Forge og Turbosmart sine resirk ventiler. Kjørte Turbosmart plumb back på en oppgradert 940 for noen år siden, og var fornøyd med den der, så regner med at det blir en slik her nå. Takk for tips!
MadsBL Posted April 1, 2015 Author Posted April 1, 2015 Da var ladetrykket friskmeldt igjen. Den originale bosch ventilen var feilen pga def membran. Hadde jeg trykktesta med en gang, så hadde feilen vært oppdaget tvert, så da har jeg det i hodet i til en evt senere anledning med feilsøking.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now