Jump to content

Lavt ladetrykk på original motor - feilsøking


MadsBL

Recommended Posts

Motoren er en original 4x4 grønntopp med L8 hjerne og lambda, har nå så lavt ladetrykk som 0,3 bar / 5 psi.

Trykket er dønn stabilt og jevnt i hele registeret, men som sagt lavt. Ladetrykk skal normalt være på 0,8-0,9 bar.

 

Følgende er byttet/testet;

* Nye motorfølere (luft, vann og vanntemp)

* Sjekket alle slanger og klemmer til IC

* Målt motstand på AMAL ventil (mellom konnektorer med kabelstikk koblet fra), 27 Ohm

* Sjekket spenning på svart/rød kabel og gods, til AMAL ventil, 13,6V på tomgang (0,4V tap fra batterispenning på tomgang)

* AMAL ventil klikker ved å ta kontakt av/på

* Justert forspenn på actuator til 4mm

* Sjekket at vacumslanger på AMAL er riktig koblet

 

Bilen har ingen problemer under kjøring, ingen fjusking eller feiltenning. Kan til tider ha ujevn/jagende tomgang, men stopper aldri. Som oftest stabiliserer den seg kort tid etter at den har jaget noen runder opp og ned.

 

Forslag til videre feilsøking?

 

Link to comment
Share on other sites

Blir trykktest av systemet til uka igjen, greit å teste det uansett. Samt sjekk av CO og bensintrykk.

 

Var ute med tomgangs regulatoren i dag, rengjorde den grundig og smurte opp, samt stilte inn tomgangen riktig, da bilen gikk på 500rpm med tomgangsreg avkoblet. Så får vi se om det hjalp på jaginga på tomgang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da får vi håpe du finner ut av det. Når du vet at systemet er tett så har du en ting mindre å tenke på, selv om det høres rart at du mister så mye trykk, selv med lekkasje. Du kan og ta av fremre rør på eksosen og se om WG-klaffen er hel og at den tetter. Har vært borti at den har kokset så mye at den ikke tetter.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tatt ut den originale bosch resirk ventilen, og der er det ei flenge i membran.. Lekker mellom vacum (som er tilkoblet innsug) og flensen til luftinntak/slange, der luft dumpes ut fra ventil.

Edited by MadsBL
Link to comment
Share on other sites

Kikka på Forge og Turbosmart sine resirk ventiler. Kjørte Turbosmart plumb back på en oppgradert 940 for noen år siden, og var fornøyd med den der, så regner med at det blir en slik her nå. Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Da var ladetrykket friskmeldt igjen. Den originale bosch ventilen var feilen pga def membran. Hadde jeg trykktesta med en gang, så hadde feilen vært oppdaget tvert, så da har jeg det i hodet i til en evt senere anledning med feilsøking.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...