Jump to content

Testet: 2015 Ford Focus ST diesel


Stian MH

Recommended Posts

Var så heldig å få testet ut nye Focus ST diesel noen timer i går.

 

IMG_1968_zps465ru7jc.jpg

 

Litt teknisk info:

 

Motor: 2.0 Duratorq TDCi

Effekt: 185 HK 

0-100 km/t: 8.3 Sek

Dreiemoment: 400 NM

CO2 utslipp (g/km):  110

Toppfart: 217 km/t

Pris fra: 392.000,-

Pris testbil: ca 430.000,-

 

Dette er vel i utgangspunktet det man kan kalle for en bil som ikke er nødvendig, men allikevel et godt supliment for den allerede flotte Focus familien. Her har man det man trenger for å kunne få en kurrant priset "sportsbil" med dieselmotor. Velger man å gå for dieselmotor så er bilen rett i underkant av 80.000,- billigere enn hvis du velger å gå for bensinmotor. Jeg sier ikke at det er det samme, eller man kan sammenligne bilene, for det er teoretisk sett ikke mulig.

 

Men skulle du velge å vurdere en Focus ST diesel, så får du en meget potent og leken dieselmotor. Knallgode Recaro seter, dynamisk kurvekontroll(Torque Vectoring Control) som i følge Ford skal gi eksepsjonelt godt grep i svinger. 

 

Det første man merker når man setter seg inn i en Focus ST er at dette ikke er en "vanlig" Focus. Her er det lagt mer vekt på sport, og dette kommer tydelig frem i det man åpner døren, og "ST" skiltet lyser opp i samme rødfarge som ST emblemene på resten av bilen. Setene er av merket recaro og gir vanvittig god sidestøtte og man får en følelse av å sitte i en langt mer ekslusiv sportsbil. Skinnet virker til å være av utrolig god kvalitet, i kjent recaro stil. Her er det altså ikke spart på noe.

 

Men, setene kan virke litt trange for de som har kost seg litt ekstra i julen, og droppet å bli kvitt det lille ekstra. Så er man litt solid oppbygd så kan setene virke litt trange. For de som har tatt grep etter julefeiringen, så er dette veldig gode seter.!

 

Ford sitt Sync 2 er ganske genialt, her kan man spille musikk fra mobil enten via blåtann, USB, eller AUX. Det er CD spiller, og DAB+ radio. Den 8" store touchskjermen er i utgangspunktet veldig lett å bruke, men kan nok trenge litt tilvenning for noen. Navigasjonen funker veldig greit.

 

IMG_1976_zps2e7mwqnc.jpg

IMG_1978_zpsznaydjec.jpg

IMG_1977_zpstbesref0.jpg

 

Kjøremessig er Focus ST i kjent Focus stil, det er sportslig, spontant og direkte, men de har lagt til det lille ekstra for å gi en ultimat kjøreopplevelse. 

At ford har valgt å sette inn en dieselmotor i denne ST utgaven gjør egentlig ingenting, 400 nm gir absolutt det lille ekstra, og det er ikke noe problem å få til hjulspinn. 

Det jeg kanskje irriterte meg veldig over er det at motoren rett og slett er for sterk, noe som gjør at bilen drar litt når man gasser litt ordentlig. Det kan virke som en bagatell, men på sikt er det bare irriterende og plagsomt. Her burde Ford strupet ned motoren litt på 1 & 2 gir, sånn at man heller får en jevn fordeling av kraften. I 3-4 gir på litt svingete veier, så merker man ikke dette. Da er det bare kos å kjøre Focus ST litt aktivt.

 

Det at Ford har valgt manuell kasse i bilen gjør ingenting, men kan være litt utfordrene for noen. Noen ønsker nok gjerne en dobbeltclutch kasse(powershift) og muligheten for paddleshift. Men dette er da ikke et alternativ hos Ford.

 

 

Alt i alt er Focus ST diesel et artig påfunn, og er en bil jeg vil anbefale hvis man vil ha en leken sportsbil med dieselmotor. 

 

IMG_1968_zps465ru7jc.jpg

IMG_1973_zpswxlht4tz.jpg

IMG_1974_zpsofsx76q4.jpg

IMG_1980_zps8aacws04.jpg

IMG_1979_zpsb4ngb0eq.jpg

 

 

Jeg er på ingen måte journalist, så har du noen spørsmål, så bare spør :)

Tusen takk til Røhne & Selmer Lillestrøm V. Martin for lånet av bilen.

For mer info, kontakt Martin Næss på TLF: 400 74 947

  • Like 1

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Denne med automatgir hadde vært veldig riktig, mtp å få struped ned momentkurven litt i lavere gir.

 

Jeg vil nok se på denne bilen som helt ubrukelig på vintern.. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Tøff stasjonsvogn dette. Mye snakk om automat her. Selv er jeg glad for at Ford ikke prioriterer automater i de europeiske Performancemodellene sine. Automat skal jeg kun ha i van, pickup og SUV så lenge bena fortsatt er friske.

Ikke noe er så nedtur som å kikke inn i en Golf GTI å se en stikke som kun går opp eller ned. :P

 

I USA så kjører Ford nå en turne hvor de ønsker å kurere angsten for den 3dje pedalen. Kan ikke annet enn like det.

 

11232087_10153386699174429_2055470657224

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tøff stasjonsvogn dette. Mye snakk om automat her. Selv er jeg glad for at Ford ikke prioriterer automater i de europeiske Performancemodellene sine. Automat skal jeg kun ha i van, pickup og SUV så lenge bena fortsatt er friske.

Ikke noe er så nedtur som å kikke inn i en Golf GTI å se en stikke som kun går opp eller ned. :P

 

I USA så kjører Ford nå en turne hvor de ønsker å kurere angsten for den 3dje pedalen. Kan ikke annet enn like det.

 

11232087_10153386699174429_2055470657224

 

Manuelt er fint det, men ikke på en bruksbil som går nærmere 20 mil om dagen, gjerne i en god del kø.

Hadde leiebil med manuell i slutten av forrige uke siden bilen min var på verksted, kom fort på hvorfor jeg har automat når jeg fikk sittet en halvtime i kø og clutchet :P

Link to comment
Share on other sites

Ja heldig er jeg som ikke stamper kø i hverdagen.

Har bare en skrekkopplevelse fra 90tallet da det stoppet opp i Festningstunnellen slik at det tok en evighet å kjøre igjennom. Da fikk hodet, benet, bensin og tempmåleren kjørt seg i noe som føltes som 30 varmegrader for jeg måtte hjelpe til med varmeapparatet på maks i den slitne 1979 244 Volvoen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...