Stian MH Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Var så heldig å få testet ut nye Focus ST diesel noen timer i går. Litt teknisk info: Motor: 2.0 Duratorq TDCiEffekt: 185 HK 0-100 km/t: 8.3 SekDreiemoment: 400 NMCO2 utslipp (g/km): 110Toppfart: 217 km/tPris fra: 392.000,-Pris testbil: ca 430.000,- Dette er vel i utgangspunktet det man kan kalle for en bil som ikke er nødvendig, men allikevel et godt supliment for den allerede flotte Focus familien. Her har man det man trenger for å kunne få en kurrant priset "sportsbil" med dieselmotor. Velger man å gå for dieselmotor så er bilen rett i underkant av 80.000,- billigere enn hvis du velger å gå for bensinmotor. Jeg sier ikke at det er det samme, eller man kan sammenligne bilene, for det er teoretisk sett ikke mulig. Men skulle du velge å vurdere en Focus ST diesel, så får du en meget potent og leken dieselmotor. Knallgode Recaro seter, dynamisk kurvekontroll(Torque Vectoring Control) som i følge Ford skal gi eksepsjonelt godt grep i svinger. Det første man merker når man setter seg inn i en Focus ST er at dette ikke er en "vanlig" Focus. Her er det lagt mer vekt på sport, og dette kommer tydelig frem i det man åpner døren, og "ST" skiltet lyser opp i samme rødfarge som ST emblemene på resten av bilen. Setene er av merket recaro og gir vanvittig god sidestøtte og man får en følelse av å sitte i en langt mer ekslusiv sportsbil. Skinnet virker til å være av utrolig god kvalitet, i kjent recaro stil. Her er det altså ikke spart på noe. Men, setene kan virke litt trange for de som har kost seg litt ekstra i julen, og droppet å bli kvitt det lille ekstra. Så er man litt solid oppbygd så kan setene virke litt trange. For de som har tatt grep etter julefeiringen, så er dette veldig gode seter.! Ford sitt Sync 2 er ganske genialt, her kan man spille musikk fra mobil enten via blåtann, USB, eller AUX. Det er CD spiller, og DAB+ radio. Den 8" store touchskjermen er i utgangspunktet veldig lett å bruke, men kan nok trenge litt tilvenning for noen. Navigasjonen funker veldig greit. Kjøremessig er Focus ST i kjent Focus stil, det er sportslig, spontant og direkte, men de har lagt til det lille ekstra for å gi en ultimat kjøreopplevelse. At ford har valgt å sette inn en dieselmotor i denne ST utgaven gjør egentlig ingenting, 400 nm gir absolutt det lille ekstra, og det er ikke noe problem å få til hjulspinn. Det jeg kanskje irriterte meg veldig over er det at motoren rett og slett er for sterk, noe som gjør at bilen drar litt når man gasser litt ordentlig. Det kan virke som en bagatell, men på sikt er det bare irriterende og plagsomt. Her burde Ford strupet ned motoren litt på 1 & 2 gir, sånn at man heller får en jevn fordeling av kraften. I 3-4 gir på litt svingete veier, så merker man ikke dette. Da er det bare kos å kjøre Focus ST litt aktivt. Det at Ford har valgt manuell kasse i bilen gjør ingenting, men kan være litt utfordrene for noen. Noen ønsker nok gjerne en dobbeltclutch kasse(powershift) og muligheten for paddleshift. Men dette er da ikke et alternativ hos Ford. Alt i alt er Focus ST diesel et artig påfunn, og er en bil jeg vil anbefale hvis man vil ha en leken sportsbil med dieselmotor. Jeg er på ingen måte journalist, så har du noen spørsmål, så bare spør Tusen takk til Røhne & Selmer Lillestrøm V. Martin for lånet av bilen.For mer info, kontakt Martin Næss på TLF: 400 74 947 1 [] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue [x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red
JHS Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Takk for biler og tekst! Fin bil, hadde det vært mulig å få denne med automatgir så hadde den havnet høyt på ønskelisten min.
Stian MH Posted June 11, 2015 Author Posted June 11, 2015 Denne med automatgir hadde vært veldig riktig, mtp å få struped ned momentkurven litt i lavere gir. Jeg vil nok se på denne bilen som helt ubrukelig på vintern.. [] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue [x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red
and Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Tøff stasjonsvogn dette. Mye snakk om automat her. Selv er jeg glad for at Ford ikke prioriterer automater i de europeiske Performancemodellene sine. Automat skal jeg kun ha i van, pickup og SUV så lenge bena fortsatt er friske.Ikke noe er så nedtur som å kikke inn i en Golf GTI å se en stikke som kun går opp eller ned. I USA så kjører Ford nå en turne hvor de ønsker å kurere angsten for den 3dje pedalen. Kan ikke annet enn like det. 1 FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025 FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1) FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2) FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025 FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025
JHS Posted June 12, 2015 Posted June 12, 2015 Tøff stasjonsvogn dette. Mye snakk om automat her. Selv er jeg glad for at Ford ikke prioriterer automater i de europeiske Performancemodellene sine. Automat skal jeg kun ha i van, pickup og SUV så lenge bena fortsatt er friske.Ikke noe er så nedtur som å kikke inn i en Golf GTI å se en stikke som kun går opp eller ned. I USA så kjører Ford nå en turne hvor de ønsker å kurere angsten for den 3dje pedalen. Kan ikke annet enn like det. Manuelt er fint det, men ikke på en bruksbil som går nærmere 20 mil om dagen, gjerne i en god del kø.Hadde leiebil med manuell i slutten av forrige uke siden bilen min var på verksted, kom fort på hvorfor jeg har automat når jeg fikk sittet en halvtime i kø og clutchet
and Posted June 13, 2015 Posted June 13, 2015 Ja heldig er jeg som ikke stamper kø i hverdagen.Har bare en skrekkopplevelse fra 90tallet da det stoppet opp i Festningstunnellen slik at det tok en evighet å kjøre igjennom. Da fikk hodet, benet, bensin og tempmåleren kjørt seg i noe som føltes som 30 varmegrader for jeg måtte hjelpe til med varmeapparatet på maks i den slitne 1979 244 Volvoen. FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025 FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1) FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2) FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025 FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now