Jump to content

Bytte batteri på 04 Ford Mondeo Mk3 V6


Erlendgb

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har begynt å få problemer med batteriet, og tenker å bytte det ut, før kulda og startproblemene setter inn...

 

I instruksjonsmanualen står det at man må erstatte batteriet med et sølv/kalcium-batteri, men når den ble skrevet, så var vel ikke de nyere batteriteknologiene som AGM kjent?

 

Jeg kjører ofte svært lite per dag, og får sjelden særlig god lading på kjøreturene.

 

Noen som kan svare på om det er mulig (og hensiktsmessig) å erstatte batteriet med et AGM batteri?

 

Ønsker å få mest mulig ah, og ville satt pris på tips om aktuelle batterier!

Link to comment
Share on other sites

AGM har da eksistert i 30år nå så det var nok kjent av Mondeo Mk3 ble produsert. Kjører du lite så er vedlikeholdsladning kjekt.

Kjører ikke så mye selv, men kobler på en CTEKlader en gang eller 2 over natten i kvartalet. http://www.ctek.com/no/no/chargers/MXS%205.0%20POLAR

 

Har du registreringsnummeret ditt så kan du finne batterialternativene selv. Sønnak Powerline har jeg på 7.3L TD V8. Klarer meg med de. Billigere enn AGM er de også. http://sonnak.com/

Link to comment
Share on other sites

Ford bruker jo sitt Smart Charge opplegg - som er tilpasset Sølv Kalsium batterier - som kan gi en ganske høy lade-spenning. Etter det jeg har forstått.

 

Oppgraderte selv til et 75Ah (fra 55Ah) i min 05 Focus for noen år siden - handlet det på Biltema, de lysegrå batteriene er Sølv Kalsium. Noe som har fungert perfekt. Handlet også samtidig en lader fra Biltema som har et eget Kalsium ladeprogram.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg endte opp på Biltema jeg også. Ringte først og forhørte meg på pris på Sønnak, og den aktuelle modellen for min bil lå på 1700...pluss moms. Kan sikkert finne det rimeligere andre steder, men siden det ikke er så innmari langt til Biltema bestemte jeg meg for å svippe innom og kjøpe et sølv/kalcium der. Fikk med meg en 8ah vedlikeholdslader, og kom likevel en del under det et Sønnakbatteri ville kostet hos den lokale langeren...

 

Så blir det spennende å se om jeg kommer til å angre på dette til vinteren...

Et spørsmål til.. Pleier dere å koble fra polene når dere vedlikeholdslader, eller kobler dere bare i pluss og jording? Er det kardinalsynd å koble rett på polene? Har trodd at det først og fremst er på grunn av gnistfare og evt gass, eller er det også fare for å skade elektronikken om man gjør det på den måten?

Et spørsmål til... Kobler dere fra polene, en i pluss og en i jording, eller rett på polene når dere bruker en slik vedlikeholdslader?

Link to comment
Share on other sites

Kobler ikke fra poler, setter lader rett på batteri der det er mulighet for det. Aldri hatt problem med den metoden:)

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Så blir det spennende å se om jeg kommer til å angre på dette til vinteren...

Et spørsmål til.. Pleier dere å koble fra polene når dere vedlikeholdslader, eller kobler dere bare i pluss og jording? Er det kardinalsynd å koble rett på polene? Har trodd at det først og fremst er på grunn av gnistfare og evt gass, eller er det også fare for å skade elektronikken om man gjør det på den måten?

Et spørsmål til... Kobler dere fra polene, en i pluss og en i jording, eller rett på polene når dere bruker en slik vedlikeholdslader?

Vedlikeholder du batteriet så skal nok Biltemaen også vare en stund. Men jeg gikk for Sønnak da 7.3L TD krever litt for å dra i gang.

 

Som RHH skriver så kobler jeg bare rett på batteriet/polklemmene der det er plass. CTEKladere skal kobles på batteriet først så setter du i stikkontakten etterpå. Ved koble av tar du ut stikkontakten først så batteriet. Vil tro det gjelder den Biltemaladeren også. Den er vel inspirert av CTEK på Biltemavis :D

Det der med gnistfare er skrevet for opplysningen. Hva du velger å gjøre er opp til deg og din risikovurdering som med de fleste bruksanvisninger/snarveier. Bare pass på ansiktet når du holder på.

Link to comment
Share on other sites

Legger ved en beskrivelse av ladeprogrammet for Kalsium batterier på min Biltema lader - som skiller seg en del fra lading til "vanlige" batterier. Det er også denne måten Fords Smart Charge system fungerer. Det er derfor også viktig å benytte en lader med nettopp et Kalsium ladeprogram. Samtidig som det selvsagt også er viktig å bruke Kalsium/Sølv Kalsium batterier i Ford bilene:

 

Calsium_zpsfsxnvg4g.jpg

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...