Jump to content

Ulyd bak - Haldex - bakre drivaksel


Bjørn Inge

Recommended Posts

Hei!

Eg har ein Kuga 2010 4x4. På tørr asfalt og ved sakte fart og pådrag (gjerne sving) kjem det ein klunkelyd/durelyd. Det høyrest/følest som lyden kjem frå bakakselen. Det er akkurat som eine bakhjulet prøver å bremse (får ein liten rykk i bilen). Min Fordverkstad finn ikkje feilen. Dei har sjekka det som kan sjekkast. Ein slektning som er bilmekanikar har høyrt på lyden og er rimeleg sikker på at det må vere høgre bakre drivaksel lyden kjem frå.

 I dag kom snøen og eg prøvde på glatta. Ulyden kjem når eg drar på og hjula spinn. Eg prøvde også å koble ut ESP, men det var ingen forskjell. Eg meiner dette er same lyden som eg høyrer i sakte fart på tørr asfalt.

 

Nokon som har opplevd det same, og har ein ide?

 

Mvh

Bjørn Inge Solheim, Sandane

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva det er, men min fra 2009 begynte å ule dypt /brumme høyre bak hvis 4wd ble belastet hardt over litt tid, type kjøring i dyp snø. Og så koblet den ut og måtte stå en stund før det virket igjen.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva det er, men min fra 2009 begynte å ule dypt /brumme høyre bak hvis 4wd ble belastet hardt over litt tid, type kjøring i dyp snø. Og så koblet den ut og måtte stå en stund før det virket igjen.

 

Du har ikkje hatt feilen etter dette? Ikkje fått sjekka det?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært borti lyd, men hvet om noen som fått feilkode på haldexen, som har fikset seg ved bytte av olje og filter i haldexen

 

Hm. Interessant grcossie. Eg fryktar at det kan vere noko haldexproblematikk. Problemet er at det er ingen skiftintervall på olje og filter på Haldex på Ford. Den skal vare bilens levetid. Ingen avtapningsventil. Veit du hvilket verkstad som har gjort dette?

Link to comment
Share on other sites

Er som du sier, ingen interval på det. Husker ikke hvem det var, men var hos en anna Ford forhandler. Vi har nett solgt filter og olje til en som skal prøve på det samme. Har tenkt å bytte olje og filter på min også, selv om jeg ikke har problem

Link to comment
Share on other sites

Er som du sier, ingen interval på det. Husker ikke hvem det var, men var hos en anna Ford forhandler. Vi har nett solgt filter og olje til en som skal prøve på det samme. Har tenkt å bytte olje og filter på min også, selv om jeg ikke har problem

 

Høyrest ut som du er jobbar hos Ford? Har du delenummer til olje og filter?

Link to comment
Share on other sites

Ikke skift intervall på haldex olje og filter? Ber om problemer!

 

Ikke skift intervall på haldex olje og filter? Ber om problemer!

 

Ja, det kan du seie. Ford seier at det finst ingen avtapningsplugg og det er pundrete å få kome til å få sugd ut oljen 

Link to comment
Share on other sites

Du har ikkje hatt feilen etter dette? Ikkje fått sjekka det?

Jeg noterte meg bare at det skjedde ved noen få anledninger, og glemte å nevne det når bilen var på service. Nå er den solgt....

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...