Jump to content

Sveising på bil med ECU/PCM påmontert


xr4ti

Recommended Posts

Har alltid koblet ut ECU(PCM) når jeg har sveiset på biler, men må man det? Snakket med en som aldri gjorde dette men passet på at jordingsklypen var festet nær sveisestedet. Batteriet kobler jeg ut uansett.

Kan man gjøre det slik uten å risikere at ECU/PCM blir skadet eller skal det kobles fra? Hva med styreenheter for ABS etc etc?

Link to comment
Share on other sites

Husker læreren på skolen sa at man burde koble batteri polene sammen under sveising. Vet ikke om det har så stor betydning men.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Eneste gongen jeg har brent en styreenhet var en gang jeg koblet av batteripoler, etter den gang har jeg gitt beng i å koble av.

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Skal sveise en manifoild på en Audi og den har jo ørten styrenheter, vil nødig selge hus og mus for å erstatte noen av disse.

Om man kobler sammen batterikablene, vil da ikke strømmen gå i begge kretsene(+ og -)?

Link to comment
Share on other sites

enten bare gjør du som før og kobler vekk batteri og har jordinga til sveise aperattet i nærheten av der du sveiser eller så kjøper du en slik diode sak til og koble på polene på batteriet ved eks sveisising da kobler man ikke vekk polene fra batteriet 

koster en 1000-2000kr vil jeg tru er veldig kjekt slipper og stille kloke og dato ,kode radio osv

Link to comment
Share on other sites

enten bare gjør du som før og kobler vekk batteri og har jordinga til sveise aperattet i nærheten av der du sveiser eller så kjøper du en slik diode sak til og koble på polene på batteriet ved eks sveisising da kobler man ikke vekk polene fra batteriet 

koster en 1000-2000kr vil jeg tru er veldig kjekt slipper og stille kloke og dato ,kode radio osv

Ok, da kobler jeg ut batteriet og har jordklemma så nær som mulig.

Ble litt usikker her da det er mange slike styrenheter å ta hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

har aldri koblet av batteri når jeg har sveisa noe på en bil.. ser heller d som en fordel at batteriet er tilkoblet, for da vil d virke som en "demper" på spennigen som kommer ifra sveiseapparatet å sansynligvis redusere spenningstopper som kommer å kan gi kortsluttning

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Koble ifrå batteriet! Eg har brent 2 hjerner på det, og noken cd spillere. Det beste du gjer er og ta av + polen då går strømmen gjennom gods istedet for og gå igjennom pluss siden, då er man 100% sikker. Og plasser jordingskabelen nermast mulig der du skal sveise.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...