Jump to content

Kuga MK 1 eller MK 2


Hill

Recommended Posts

Hej på er alla, har provkört en Kuga 2011 163 hk med powershift låda, och var väl inte imponerad av den växellådan men annars en stabil och trevlig bil.

Har bestämt mig för 140 hk euro 5 motor och manuell växellåda men frågan är om man ska välja MK1 an eller MK 2 vet att det skiljer på 4 wd systemet men det skiljer ju rätt så mycket på priset oxå, finns 2010 bilar för 130 000 som bara gått 100 000 km MK 2 an börjar prislappen på 170 000, och tycker att MK 1 är lite tuffare i utseende , men jag söker en driftsäker bil och bra husvagns dragare, 

 

Och monterar man Bluefin på den motorn så blir det nog en kanon bil, 

Har inte haft möjlighet att provköra den manuella växellådan men undrar om den är högt växlad på backväxeln då lägre utväxling underlättar backning med släp.

reagerade på kamremsintervallen 200 000 km eller 10 år kilometerna är väl ok men 10 år låter mycket, vet att citroen verkstäderna i sverige rekommenderar max 8 år efter en del haverier på PSA motorn, men vet inte vad Ford säger om detta.

 

Tar gärna emot era synpunkter och feed back om bilen.

Planerar att åka Ford till sommaren. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Største vesentlige forskjellen etter min mening, er beinplass i baksete og bagasje plass, som er en del større i mk2, liker selv bedre dashbordet i mk1. Har aldri vært borti reg reim havari på disse motorene, selv med overskredet skift interval

Link to comment
Share on other sites

Hadde Kuga I med 136hk manuell. Har nå Kunga II med 140hk powershift. Enig i at Kuga I er tøffere å se til, men jeg synes Kuga II er mye bedre på de aller fleste vis. Til å dra campingvogn er det ikke noe tvil om at powershift er tingen for min del. På kronglete veier er automatgir topp. Det ble mye giring med manuell kasse. Og når det blir flere felt er det bare å finne seg en trailer som kjører 100 km/t og legge seg bak, sette på adaptiv cruise, og så går det meste av seg selv.

 

Kuga I føles mer spretten og leken, mens Kuga II er litt mer cruiser. Likevel finner jeg det lettere å kontrollere Kuga II under press på dårlig underlag.

 

Alt i alt ble overgangen til Kuga II en åpenbar oppgradering for min del. Har vurdert å hente ut litt mer krefter, men setter faktisk større pris på adaptiv cruisekontroll enn å ha muligheten til å kjøre forbi litt kjappere. Og den er ikke noe sinke med 2t vogn bak heller, så da er det fortsatt originale ytelser.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Ta en godt utstyrt MKII. Den har vesentlig bedre komfort både støymessig, plassmessig og i seter. Hadde selv tidligere en Mondeo Titanum S 2013 modell med powershift. Var ikke imponert over girkassen og hadde noen problemer med den. Har nå en 2015 Kuga Titanum X 180HK Powershift. Det virker som denne girkassen er oppgradert i forhold til Mondeoen selv om utgangspunktet er den samme. Trekker er campingvogn på 2 tonn med denne og den er helt suveren. Jeg kjører ca 5000km pr år med campingvogn og har derfor vendt meg til å alltid ha automatgiret i manuell modus og gire selv. Da "sparer" du girkassen for mye unødig opp/nedgiring og det blir mindre masete. Bytter også olje på girkassen hver 40000km da girkassene er veldig ømfindtlige for oljens kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ta en godt utstyrt MKII. Den har vesentlig bedre komfort både støymessig, plassmessig og i seter. Hadde selv tidligere en Mondeo Titanum S 2013 modell med powershift. Var ikke imponert over girkassen og hadde noen problemer med den. Har nå en 2015 Kuga Titanum X 180HK Powershift. Det virker som denne girkassen er oppgradert i forhold til Mondeoen selv om utgangspunktet er den samme. Trekker er campingvogn på 2 tonn med denne og den er helt suveren. Jeg kjører ca 5000km pr år med campingvogn og har derfor vendt meg til å alltid ha automatgiret i manuell modus og gire selv. Da "sparer" du girkassen for mye unødig opp/nedgiring og det blir mindre masete. Bytter også olje på girkassen hver 40000km da girkassene er veldig ømfindtlige for oljens kvalitet.

 

Skift interval for olje og filter på kassene er på 60tusen km eller hvert 3år, som du sier, så er kassene ømfintlige på olje kvalitet ja

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...