Jump to content

Polish eller sealer?


Recommended Posts

Etter å ha lest litt på sidene til Bilpleiekongen.no blir jeg litt usikker. 

 

Han skriver at polering av bilen både i praksis og i teorien kan fjerne noe av klarlakken på bilen som skal beskytte selve farven på bilen. 

 

Hvis man polerer bilen ofte (vår og høst), vil denne beskyttende klarlakken da bli så lite motstandsdyktig til slutt at man MÅ bruke en sealer eller voks etter polering for å opprettholde beskyttelsen av lakken?

 

Er det utilstrekkelig å KUN bruke polish for å beskytte lakken mot slitasje og andre ulumskheter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter, ta deg en tur inn på Detailersclub.no, og les litt her: http://www.detailersclub.no/forums/forum/19-guider/

 

Her får du veldig mye bra info og ikke minst godt forklart med tips og erfaringer på produkter og hvordan de virker best på sin måte.

 

 

En polish eller polering, blir for noen sett på som en lakkrens/korrigering (fjerne defekter/swirls i lakken) mens for andre er det sluttsteget man legger etter en lakkrens/korrigering, så derfor kan du fort bli litt usikker når du leser deg opp på temaet. Ifra mitt ståsted, så er en polish/polering en ting jeg gjør når lakken skal beskyttes med f.eks sealer, voks etc, mens en korrigeringsjobb er der jeg fjerner defekter/swirls og opparbeider glansen og dybden i lakken FØR den blir behandlet med ett beskyttende lag som voks, sealer, "polish". 

 

Som sagt, ta deg en tur på linken over, det tror jeg vil hjelpe deg :)

Edited by MadsBL
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

se litt her: 

 

Han er meget dyktig til å forklare det hele på en grundig, men oversiktlig måte. 

 

Er dessverre alt for mange misforståelser ute og går, hva gjelder rubbing/polering  og voks/sealant

  • Like 1

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke video og sidene til Detailersclub som nevnt over.

 

Har egentlig aldri visst helt forskjell på bruk og virkemåte når det gjelder polish, voks og sealer. Trodde alle var en form for lakkbeskyttelse og that's it.

 

Takker for svar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle bidra litt her.

 

Polish, voks og sealer er tre separate behandlinger egentlig.

 

-Polish er for og friske opp matt lakk, fjerne swirl striper og små riper ellers i lakken, polish inneholder alltid i forskjellig grad slipemidler, og man vil derfor også fjerne litt av klarlakk hver gang man bruker dette.

 

-Voks kommer alltid som steg to etter polish, for og beskytte lakken mot elementene, og varer 2-3 måneder etter behandling. Merk også, at ren voks inneholder ikke slipemiddel.

 

-Sealer er også lakkbeskyttelse slik som voks, og inneholder heller ikke slipemiddel, men varer mye lenger...opptil 12 mnd. Erfaringsmessig har ikke sealer like bra glansegenskaper som voks, slik at man bør gjerne gjøre dette i tre runder, for best mulig beskyttelse og glans.

 

Når det er sagt, så finnes det jo haugevis av produkter som kombinerer en del av disse produktene også...som polish med voks, voks med sealer. Har også vært borti produkter som kombinerer alle tre stegene på en gang, som f.Eks All in one fra Chemical guys.

 

Håper dette hjelper litt.

Ford

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...