Futte Posted June 17, 2005 Posted June 17, 2005 Hei. Har en '95 Mondeo 4x4 som jeg pusler med når pengeboka tillater det, oghar nå etterhvert sett (og hørt)meg lei av det orginale eksosanlegget til bilen. Er det noen som har seriøse forslag, gjærne kunnskap og erfaringer omakkurat denne delen av bilen? Motoren er en standar 2.0 Zetec men K&Nfilter, og har tenkt på en chip med tid og stunder. Vil ikke gjøre noe særligmere med motoren, da jeg ofte drar hengere og campingvogn, og det er ikkenoe artig å måtte ligge på 4500rpm for å ha dreiemoment nokk.. Har noen der ute erfaringer med hvilke dimensjoner som er best å ha på rørene for å hente noe hester og dreiemoment ut av denne motoren,uten nødvendigvis en masse bråk? Har også lurt på om et orginalt eksosanlegg av en Sierra Cosworth ellerEscort RS2000 ville være mulig å bruke, med tilpassing da. All hjelp og gode forslag mottas med takk _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out."
Futte Posted June 17, 2005 Author Posted June 17, 2005 simons sportsanlegget ( som ruster som F), passer ikke. Har 4x4, så der andreMondeo har eksosanlegg, har jeg mellomaksling og bakaksel.. Minner mer omen Sierra under, i grunn. _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out."
Robox Posted June 17, 2005 Posted June 17, 2005 du må ha et eksosanlegg som er tilpasset bilen din.. hvis ikke får motoren for mye eller for lite motstand i eksosen og du mister hester.. du sier du ikke vil trimme mer pga høyt turtall for å få dreiemoment.. hvis du velger en kam med turtallsregister som passer til kjøringen din kan du øke dreiemomentet på lavere turtall også.. trenger ikke nødvendigvis sette på en racekam.. men seff blir jo dyrt etterhvert..
hår ball Posted June 17, 2005 Posted June 17, 2005 du må ha et eksosanlegg som er tilpasset bilen din.. hvis ikke får motoren for mye eller for lite motstand i eksosen og du mister hester.. du sier du ikke vil trimme mer pga høyt turtall for å få dreiemoment.. hvis du velger en kam med turtallsregister som passer til kjøringen din kan du øke dreiemomentet på lavere turtall også.. trenger ikke nødvendigvis sette på en racekam.. men seff blir jo dyrt etterhvert..<{POST_SNAPBACK}> er den solgt nå da? hvor den holder til nå da eventuelt? håper jeg ser den i god stand på trønderske veier om en stund men er nok et helvette my sveisearbeid på den. gulvet så pill rottent ut.<{POST_SNAPBACK}> still standing on snap drive.. mangler deler av forstillinga, drivakslinger,lager og felger, ligger ann på ei handlerkurv faktisk, å syns ikke det var så inni hampe ræva mye rust at d gjorde noe, 2 nye hjulbuer og kanaler så er gulve intet problem så faktisk ut som et kurrant prosjekt.. Tok et par bilder med min t630 men får ikke send de over på mail dessverre <{POST_SNAPBACK}> er ikke så nøye på biler uten turbo da.. er ikke noe 2takter akkurat men du kan faktisk få gjort om litt på registret på bilen når du varierer motstanden osv i eksos anlegge... hadde jeg vært deg hadde jeg bare sveist eget eksos anlegge, visst jeg ikke hadde komme over noe billig brukt... har du tilgang på sveise apperat så vill et færdi veist anlegge koste deg max 1000-1500, spørs vilken lyd demper du koster på deg
and Posted June 18, 2005 Posted June 18, 2005 Restaureringer, ombygginger og prosjekter er til for å diskutere og vise fram byggeprosjekter. Kjøpsråd og hjelp hører til i Generell diskusjon avdelingen hvor finnes flere passende alternativ. Flyttet. FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025 FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1) FCN Hovedtreff Vålerbanen 6-7-juni 2025 (Del1). FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2) FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025 FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025
Robox Posted June 18, 2005 Posted June 18, 2005 du må ha et eksosanlegg som er tilpasset bilen din.. hvis ikke får motoren for mye eller for lite motstand i eksosen og du mister hester.. du sier du ikke vil trimme mer pga høyt turtall for å få dreiemoment.. hvis du velger en kam med turtallsregister som passer til kjøringen din kan du øke dreiemomentet på lavere turtall også.. trenger ikke nødvendigvis sette på en racekam.. men seff blir jo dyrt etterhvert..<{POST_SNAPBACK}> er den solgt nå da? hvor den holder til nå da eventuelt? håper jeg ser den i god stand på trønderske veier om en stund men er nok et helvette my sveisearbeid på den. gulvet så pill rottent ut.<{POST_SNAPBACK}> still standing on snap drive.. mangler deler av forstillinga, drivakslinger,lager og felger, ligger ann på ei handlerkurv faktisk, å syns ikke det var så inni hampe ræva mye rust at d gjorde noe, 2 nye hjulbuer og kanaler så er gulve intet problem så faktisk ut som et kurrant prosjekt.. Tok et par bilder med min t630 men får ikke send de over på mail dessverre <{POST_SNAPBACK}> er ikke så nøye på biler uten turbo da.. er ikke noe 2takter akkurat men du kan faktisk få gjort om litt på registret på bilen når du varierer motstanden osv i eksos anlegge... hadde jeg vært deg hadde jeg bare sveist eget eksos anlegge, visst jeg ikke hadde komme over noe billig brukt... har du tilgang på sveise apperat så vill et færdi veist anlegge koste deg max 1000-1500, spørs vilken lyd demper du koster på deg <{POST_SNAPBACK}> tror du tar feil der altså... turbomotorer skal ha lite motstand etter turboen.. gjelder jo å ha et annlegg som klarer å lede eksosen ut uten at turboen får for mye motstand da spinner den mye tregere og får større slitasje, men seff må ha litt motstand.. se på norris evoen i max power for en stund siden.. den har jo bare eksosen rett ut foran.. på n/a motorer er det mye viktigere med riktig eksos for at pulsene i sylindrene skal hjelpe hverandre med å hale eksosgassene ut av sylindrene, dersom det blir for mye eller lite motstand der klarer ikke motoren å kvitte seg med avgassene fort nok.. dette gjelder spesielt manifolden, men gjelder såvisst resten av anlegget også..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now