Jump to content

Modifisere dynamo for å hindre vibrasjon


Complexity

Recommended Posts

Heisann! Etter å ha byttet alle løpehjul og strammeren til dynamoreima på min mk3 tdci, bare for å oppdage at ulyden\klappringen av beltet er like ille begynte jeg å søke litt ekstra på nettet.

 

Virker som mange har hatt suksess med å bytte ut hjulet på dynamoen fra ett fast ett til ett med clutch (slik vistnok bensinmotoren har)

 

Noen som har gjort denne "modden" og vet hvor man får tak i det man trenger i norge?

 

Video som illustrerer:

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Har du byttet svigningsdemperen på veiva da? :)

 

Jepp. bytta den, strammer og alle løpehjulene. Reima ser ut til å vibrere når den kommer fra dynamo og til strammeren, men ikke ellers.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noen er defekt, da lydene forsvinner så snart man er borti gassen. Meget vanlig problem på disse. Er denne lave bakkingen på tdci som får både motor og reima til å riste.

 

Reima var dårlig og man må av med strammeren for å bytte den så bytta liksågreit alt da. Men forventa ikke værre lyd :P

 

Kan vistnok løses ved å sette på en kortere reim og koble bort AC, men ønsker å beholde den. Alternartiv to da er vistnok å bytte hjulet på dynamoen.. Så undrer på om noen har prøvd det.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Tok av hjulet å så nå, men har ikke verktøy til å ta av reima igjen da jeg er på ferie. Ser ut som den rister når den kommer fra aircondition og. Her var AC av. Er litt mindre risting (men mere lyd) når den er påslått.

 

På 750rpm treffes det vistnok ett perfekt punkt på dynamo hvor den "drar\blir dratt" av beltet. Blir som ett svinghjul som går raskere enn motoren. Mange mener det hjelper med ett clutchjul eller ett hjul med fjær på dynamoen istede for ett fast ett.

Finner litt slikt på ebay men det koster, og vil nødig kjøpe feil.

 

Bensinmotoren til Mondeo har allerede clutch på dynamohjulet og er ikke plaget med dette. Forøvrig ikke TDDI motoren heller da den bakker litt høyere enn TDCI.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Har du montert ett slik? Mange snakker om noe spesialverktøy for å bytte hjulet på dynamoen, må man ha det og?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

nei, har ikke diesel biler, men når man ser på videoen så fugerer dette bra og.

ser for meg at man bare trenger ters/ avdrager for å få av hjulet. har demontert noen dynamoer før, og brukte bare avdrager da

Link to comment
Share on other sites

Ja vil tro det fungerer bra nok. Men så gjelder det å finne ut om det passer. surt å bestille feil del. På de fleste står bare Mondeo mk4 nevnt.

Hjulet til mk3 bensin sin dynamo har clutch, og skal passe fint på (må file ned en kant med vinkelsliper bare) men hvor får man tak i det?

Finner bare komplette dynamoer hos de store norske forhandlerne iallefall.

 

post-10250-0-10686000-1331933401.jpg

post-10250-0-19204400-1331933400.jpg

 

Er det virkelig ingen her på forumet som har gjort dette? må da være flere som plages :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på ford, som flere andre her, men har ikke vært borti at det har vært plaga med slik støy når stammer, løpehjul og svingingsdemper er i orden.  Skal ikke være slik når det er i orden. Aldri hørt snakk om å ettermotere noe frihjul. Er frihjul på ac kompressor i orden? 

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på ford, som flere andre her, men har ikke vært borti at det har vært plaga med slik støy når stammer, løpehjul og svingingsdemper er i orden. Skal ikke være slik når det er i orden. Aldri hørt snakk om å ettermotere noe frihjul. Er frihjul på ac kompressor i orden?

vet ikke med kompressoren, men vibreringen i beltet blir litt mindre om jeg slår på AC. Om jeg slår på setevarmen og slikt endrer lyden seg litt. Har splitter nytt batteri så er vel lite belastning på dynamo nå. Skal prøve ett dårlig batteri å se om det er forsjell. Med en gang man rører gassen maler motoren som en katt, noe som får meg til å tro at det er dynamoen som ^tuller^ akkurat på 750rpm slik som på transiten i videoen over. Bilen er rullet 170 tusen og dette har aldri vært rørt før.

 

Kan jo alltids være feil med det jeg har montert, skal ta av reimen å kjenne men det er jo simple greier så kan ikke skjønne helt at det skal fungere utmerket med 100 ekstra RPM på motorn.

 

MK4 har vistnokk frihjul på dynamoen, er vel en grunn til at den fikk det?  :P vag har vel hatt det på sine biler i 20 år, og de får lignende problem når disse er utslitt å blir "faste" hjul.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter en krone på reimskiva på veiva hvis du ikke har kjøpt original.

Jeg kjøpte Dayco på Mekonomen, det skal være de som leverer til Ford.

Har lest om en del som har kjøpt billig reimskive som må bytte den ut etter en uke eller så.

 

Hvilket merke er det på alle delene du har kjøpt? 

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter en krone på reimskiva på veiva hvis du ikke har kjøpt original.

Jeg kjøpte Dayco på Mekonomen, det skal være de som leverer til Ford.

Har lest om en del som har kjøpt billig reimskive som må bytte den ut etter en uke eller så.

 

Hvilket merke er det på alle delene du har kjøpt?

Reimskiva er Dayco, og resten er Gates, untatt selve strammeren som er noname, men ett løpehjul med en fjær kan jo ikke være så vanskelig å lage? Er det noe vits å sette på fjæra fra den gamle strammeren for å sammenligne?

Alt kjøpt på ebay så man vet jo aldri. Men dyrt å kjøpe i norge bare for å prøve.. Derfor det frister mest å bruke pengene på nytt løpehjul til dynamoen, siden folk på talkford osv sier det gjør underverker..

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt frihjul og verktøy for bytte på dynamoen. Om ikke annet så er det for nyskjerrigheten sin del at jeg vil prøve dette nå.

Det vil nok uansett gi mindre belastning på strammer og reimskive når alt er i orden.

 

Eurocarparts selger faktisk frihjul til TDCI som en oppgradering, og det passer rett på. Men er billigere å kjøpe til 1.8 bensinern og kappe bort ringen på dynamoen slik på bildet over for å montere.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei å hå. Tenkte å oppdatere litt hvordan dette gikk.

Tok av den nye strammeren, og det var faktisk mere slakk i de nye lagere enn de gamle. Satt tilbake den orginale strammeren.

Så var det å plukke ut dynamoen.

fOEJYpC.jpg

Brukte muttertrekker for å få av hjulet. Man kan og bruke umbrako og en 24mm dyp fastnøkkel.

Edit: la dynamoen være i "friluft" og snurre fritt når man bruker muttertrekker. Om du fester den i en skrustikke ødelegger du bare.

3tWJT4E.jpg

OOTPWFQ.jpg

27zyvCx.jpg

Ble mye penere.

 

Og resultatet er at bilen er helt stille under bakking (Med unntak av dieselkaklingen selvfølgelig)

Vibreringen i reimen er omtrent helt borte, og det lille taes fint opp av strammeren uten å lage lyd.

 

Kan være greit å få hjelp til å få på reima igjen, om ikke må man være kreativ.

SVjh8XF.jpg

 

Løpehjulene på den gamle strammeren er meget slitt, men satser på det holder ett år eller to til. Nå er vibreringen og lyden borte iallefall.

 

Her er frihjulet jeg kjøpte: http://www.ebay.com/itm/161816033185?_trksid=p2060353.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Valgte dette da det kommer under tollgrensen. Gikk og bare noen dager før det lå i postkassen.

 

Verktøy for å montere frihjul: http://www.ebay.com/itm/261814736040?_trksid=p2060353.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Edited by Complexity
  • Like 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...