Jump to content
Sign in to follow this  
Mondeo11

Bytte begge foringer på stabstag bak

Recommended Posts

Gjelder en 2011 Mondeo som fikk 2'er feil på begge foringene bak på stabstaget. Ford sa man måtte ha spesialverktøy får å bytte disse- Pris 5/6000. På de bilene jeg har vært borti før(ikke Ford) så trenger man ikke det, og foringene er gjerne delt så man ikke engang trenger demontere staget. Har kikket på det og foringene som står på nå er ikke delt. Håpte kanskje jeg kunne kappe av de gamle, og kjøpe nye som var delte?

Noen tips og triks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm, stabstagforinger sier du? Tror heller det kan være svingarmsforingene som står i framkant av svingarmen/bære armen. Ganske vanlig problem. Der er det en stor fordel med spesialverktøy ja, for å få det riktig på plass.


92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og en ting til. Dere synes det er dyrt javel, men det er nå engang sånn at det er få verksted som gjør ting gratis. Du skal jo som Ford forhandler kjøpe inn verktøy til over 10000 kr for en spesiell jobb. Da skal du ha mange jobber av den typen før du tjener inn verktøyet. Dere kan jo prøve å drive eget verksted å se hvor langt dere klarer det iht lønn for kompetanse osv. Husleie innkjøp av løftebukk osv. Da er ikke 5000 kr mye i det lange løp. Det er også en nesten jobb som gjøres en gang på mange mange år så vis man sprer kostnadene over 5 år er det ca 1000 kr i året noe som man nesten må sette av når man har bil helst mer også

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm, dårlig patent fra Ford sin side om det må spesialverktøy til- er jo typisk det. Noen som har en garasjefiksløsning på problemet? Mulig å bruke delte foringer?

Og en ting til. Dere synes det er dyrt javel, men det er nå engang sånn at det er få verksted som gjør ting gratis. Du skal jo som Ford forhandler kjøpe inn verktøy til over 10000 kr for en spesiell jobb. Da skal du ha mange jobber av den typen før du tjener inn verktøyet. Dere kan jo prøve å drive eget verksted å se hvor langt dere klarer det iht lønn for kompetanse osv. Husleie innkjøp av løftebukk osv. Da er ikke 5000 kr mye i det lange løp. Det er også en nesten jobb som gjøres en gang på mange mange år så vis man sprer kostnadene over 5 år er det ca 1000 kr i året noe som man nesten må sette av når man har bil helst mer også

Hvordan verktøy er det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke delte foringer til disse, ser slik ut

foring-svingbrakett-ho-foran.jpg


Verktøyet er for å få de rett i, ang vinkel og hvor langt inn de skal stå. Består av trykkluft/hydraulisk presse med div hylser og ringer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke delte foringer til disse, ser slik ut

foring-svingbrakett-ho-foran.jpg

Verktøyet er for å få de rett i, ang vinkel og hvor langt inn de skal stå. Består av trykkluft/hydraulisk presse med div hylser og ringer

Ok, Takk for svar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har skifta mine. Uten spesialverktøy. Ikke å anbefale. Ikke sjangs uten å demontere hele svingarmen. La verkstedet gjøre akkurat denne jobben.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...