POS Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Hei,jeg har hatt et par Ford Mondeo. Kjører nå en Mondeo 2005 2.0 TDCI med 6-trinns manuell kasse. Har passert 270000 km nå, og har også fått et tredje barn. Blir litt snaut med plass til 3 barneseter i baksetet. Vurderer S-Max eller Galaxy pga å ha 7-seter. Kjekt når vi har 3 barn selv. )Kjenner ingenting til disse bilene. Prøvd å lese meg litt opp på dem. Er det reg. kjede eller reg. rem på disse? (Leste noe om at de frem til 2008 ble levert med kjede. ) Hva må byttes på disse motorene når de passerer 150000 km? F.eks 150000 - 220000 km. Mener å huske at på Mondeoen måtte det byttes vannpumpe + en del mer. Kostet vel rundt 20000 NOK i alt. Noe annet jeg må passe på? (Vil ha manuell kasse (6-trinns) så jeg slipper tull med automat.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Er det 2007 er det vel kjede på den nedre og reim på den øvre. Litt nyere så er det 2 reimer. Personlig ville jeg ha styrt langt unna 1.8l motoren. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted December 18, 2016 Author Share Posted December 18, 2016 Pga. driftsikkerhet eller pga liten effekt? 125 HK på en såpass tung bil er labert, men jeg sjekket at ved skikkelig mapping så får man ut ca 150 HK og en bredere dreiemomentkurve. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Hadde helt klart valgt 2 literen foran 1.8. Bedre på alle måter. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Pga. driftsikkerhet eller pga liten effekt? 125 HK på en såpass tung bil er labert, men jeg sjekket at ved skikkelig mapping så får man ut ca 150 HK og en bredere dreiemomentkurve. Det er mye tull med de motorene Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted December 19, 2016 Author Share Posted December 19, 2016 Takk for advarsler. Da styrer jeg unna 1,8 TDCI og holder meg til 2,0. Veldig fornøyd med Mondeoen, den er bare blitt litt liten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rammelkasse Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Hei.Jeg har også en slik bil, men har for kort brukstid til å si noe om kvaliteten, men den er lettkjørt, stabil på veien, bruker relativt lite diesel, og har rom for mye innendørs. Kunne gjerne vært mer kapasitet for tilhenger, men -- egenvekt og motorstyrke er jo med å bestemmer dette. Alle biler med mye avansert motorstyring har systemfeil etter noen år, fordi klimaet i mesteparten av Norge skifter hurtig mellom mye våt luft, (høy relativ luftfuktighet) og raske skiftinger i temperatur, og all bruk av salt på veiene er en stor årsak til el-feil og korrosjon.Dette skaper utrolig mye korrosjon, ikke bare utvendig, -- men like mye på ledninger/ koblingspunker inne i motor-rom og andre plasser hvor elektro / elektronikk er plassert. Jeg har vært eier av diverse kjøretøy fra 1961 til nå. Tidligere var det stort sett irr på batteripolene, men nå finner vi mange plasser med svak strømbelastning og dermed er et tynt lag med irr, nok til å starte en feil eller flere. Manglende kontakt med minus (jordkontakt) utløser andre feilsymptomer, og de er vanskelig å søke etter med diagnose / test. Det blir fort mange databokser i bilene, så dette bare øker antall feil. Kompresjonstest av Ford 1,8 liters diesel motor i S-Max 2007 modell, hvor mange bar / cm2 ?? bør det være på en eldre motor ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now