Jump to content

Ford Sierra 2 ohc is+t?


Thomas9
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Har hatt en Ford Sierra sedan jeg har kjørt på isen med et par sesonger nå, hadde ikke noen ispigg igjen i dekka når sesongen var halvveis så kjøpte meg 4 nye dekk.

Med orginal motor var ikke dette like morsomt lenger, her trengs det flere hestekrefter.

 

Tenker å bygge opp en turbomotor, dette har jeg ikke gjort før så takker så mye for alle gode innspill.

Ser for meg et sted mellom 200-250hk.

 

1. Hva tåler orginal innmat? Når anbefales det å sette inn cosworth stempler/råder?

2. Datasprut? MS2?

3. Hva koster det å få bilen mappet i bremsebenk? Ca..

4. Toppakning?

5. Arp Forsterka bolter?

6. Hva slags type kam? (Har orginal kam liggende og en fr34 kam)

7. Hva slags turbo anbefales til et lavbudsjett bygg? Hvordan er kina turboene?

8. Clutch? Greit å starte med T9 kassa?

9. Hva slags olje kjøler og hva slags intercooler?

10. Hva gjør jeg med innsug og fuelrail og bensintank?

 

Ps: Har lest mye i de ulike prosjekt trådene.

 

Mvh Thomas.

Edited by Thomas9
Link to comment
Share on other sites

Min is-turbo hadde ms sprut, cosworth stempel og råde. Fr30 kam garret t-3, omsveisa cosworth innsug. Hjemmelagd eksosmanifold. Kina rs 500 intercooler.Husker ikke hva slag dyser det var. Bremsa 274hk på svinghjul hos volden på 1,3 bar. Var kjapp den.

Ikke kast bort tia på kinaturboer... Møkk fra ende til annen.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Mer fart inn i svingene hjelper med ispigg og lite motor :lol:

 

1. BM Racing hadde vel 398hk på urørt motor med E85. Men med bensin og den høye belastningen iskjøringen medfører bør komp senkes.

Til effektmålet ditt holder nok originalstempler dreid ned 1.7mm eller så.

Men Cosworth stempler og råder er enda enklere.

 

2. Går fint an å få holdbare 250hk med ekstrasprut og tenningssenker.

Men til budsjettbygg ville jeg valgt en MS2 ja.

 

4. Grp A Cosworthpakning passer rett på om du vil ha kraftigere enn standard ohc pakning.

 

5. Unbraco holder mer enn nok til effektmålet ditt. Må vanligvis kappes litt om man kjøper standard unbraco.

 

6. Original kam eller FR34 i god stand er fint.

 

7. Original Cosworth turbo holder til effektmålet. F.eks 4x4 turboen.

Jeg ville heller satset på brukt originalturbo enn ny kinakopi.

 

8. Sinter, 4 eller 6 puck og original trykkplate holder sansynlgvis.

Med fjæret senter er snillere for drivverk. Heftigere clutch som er fin og kjøre og ganske snill for drivverk er Spec stage 3+.

 

9. Radiator og intercooler beregnet på Cosworth passer rett på, med elektriske vifter.

Til iskjøring og det effektnivået holder nok olje til vannkjøler. Men om du bruker olje til luft så få med termostat. Og bruk presskoblinger og ikke slangeklemmer.

Husk riktig olje.

API ikke over SJ, og gjerne ACEA E3, E5 eller E7. 10w-40 ca. Bruker 15W-40 på min på iskjøing. Mineral eller delsyntet. Tilsett gjerne litt fosfor og sink om oljen har lavt nivå av det.

 

10. Om det er en original innsprøytningsmotor så holder originalt innsug og fuelrail lenger enn ditt mål.

Original EFI tank har skvulpekammer som henger med ganske så lenge.

Bytt gjerne til en original Bosch 044 pumpe om den har pumpe montert utenfor tank.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

tror jeg regna meg fram til at motoren min kosta meg 20000 med alt, inklusive mapping av volden. Hadde også som nevnt her gr.a pakning og bosch pumpe. 

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Oi, kjempe mange svar! Dette var morsomt å se :)

Tusen takk!

 

Har fulgt med på BM Racing sin sierra, de fikk bra tall på orginal innmat, synd E85 ikke selges i Norge lenger.

 

Angående stempler og råder fra Cosworth, passer de rett inn i ohc motor montert på is veiv? Spiller det noen rolle om det er 2wd eller 4x4 stempler/råder?

 

Clutch hvor anbefales det å handle?

 

Hvor stor intercooler er nødvendig? Holder det med en orginal Cosworth intercooler eller rs500 intercooler?

Hvor store dyser trengs?

 

 

Mvh Thomas.

Link to comment
Share on other sites

Stempler og råder passer rett inn på IS veiv ja. Forskjell på kryssbollt plassering på 2wd og 4wd stempler, 4wd har forskjøvet ut fra senter for mindre skjørtebank ved kald motor. Samt stempeltoppen har litt annen utforming på 4wd. Begge deler funker bra på ohc turbo.

 

Org cosw kjøler funker greit det til moderat effekt, brukte selv rs500 kjøler sammen med radiator og kjølevifter fra cosw. Brukte grønndyseoppsett på min med L6 motorstyring fra cosworth.

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

God kveld!

Da har jeg fått handlet litt deler til prosjektet.

Datasprut ms2

rs500 intercooler

Cosworth radiator

Gr. A. toppakning

 

Noen som er gode på å mappe MS2 i Buskerud med bremsebenk? Ser mange skryter av Volden.

 

Angående turbo så har jeg tilgang på en garrett gt2860rs kunne det ha vært noe?

 

 

Mvh Thomas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trur den turboen blir litt diger. Hva slags størrelse er det på eksoshuset? 0.83ar? En garrett t-3 fra 4x4 har 0.48...

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg en ekspert på turboer, det er det andre inne her som har mye mer peiling på enn meg, men jeg tror den du har tilgang på blir i største laget for et budsjettbygge. Hvis du vil ha en kjapp bil med bunndrag så hadde jeg gått for en t-3 fra cos 4x4. Den er med fra bunnen av. Tåler riktignok ikke så veldig mye over 1,1 bar.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

har en låve mekka ISturbo stående i garasjen :)
en ganske så morsom en faktisk. cosw råder\stempler, t3 fra 4x4 cosw, orignal insprøytning med haltec F5 ekstra sprut, å ei ekstra dyse. bremsa 230hk på 1 bar, 218 på 0.9


  • Like 2

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...