Jump to content

Strømproblemer Galaxy Titanium 2,0 diesel 2011


Petter63

Recommended Posts

Har vert plaget i 4 år med strømtapping, denne medfører stor slitasje på batteri og jeg har nå det fjerde batteriet i bilen på 6 år. Selv om jeg lader opp med lader eller kjører en lang tur så faller batterispenningen fort ned til rundt 12,3V (100% fulladet = 12,75v)

Rundt 12,3 V er her en Safety funksjon som slår inn og stenger av forbruket slik at jeg skal ha strøm til oppstart, noe som er bra. Minus er st jeg får høre radio i Max 6-10 min etter jeg har stoppa. Får heller ikke slått på igjen radio uten å starte bilen.

Strømtrekk etter jeg har stoppa ligger på 3-6A varierer. Hører og en del relé som slår.

Har hatt feilen siden 2012, og Ford klarer ikke finne hva som er galt. De sier alt er Ok, men jeg har ennå ikke fått spille musikk høre radio mer en Max 10-12 min etter at motor er stoppa. Dvs Blue tooth modulen rauk, mens jeg venta på ny så hadde jeg ikke problem med strømmen og kunne spille musikk i en time, men straks jeg fikk ny modul starta problemene igjen.

Fortvilt. Noen som har vert borti noe lignende og kan gi NEG noen tips hva som er galt?

Link to comment
Share on other sites

Har vært noen Bluetooth moduler, som har vært feil på og tappet for mye, som sagt over her, så måler man ikke strøm tapping, før etter ca 20-25min etter låst bil, da noen moduler bruker lang tid på stenging. Er ladinga di sjekket?

Har vert et tema på hver service hos Ford siste 4-5 åra. Tror de har sjekka det meste. Ladespenningen ligger på 14,7 til 14,9 for det meste. Har ladet opp batteriet med ekstern lader og , men det helper bare i korter tid.

Det merkbare problemet kommer etter jeg har stoppet bilen. Da går det stort sett bare 3-4 min før jeg får Low Battery alarm i instrument panelet. Så går det nye 3-4 min før alt stenger ned. Radio/stereo slår seg av gjerne på en spenning rundt 12,3V. Når dette skjer får jeg ikke slått på radio igjen før jeg starter bilen. Selv om jeg slår på tenninga så får jeg ikke på radio.

 

Eneste gang jeg har kunnet høre radio i mer enn 15 min er når batteriet er helt nytt eller da jeg var uten Blue Tooth modul. Denne modulen tok kvelden for en mnd. tid siden og det tok en uke før jeg fikk satt inn ny på det lokale Ford verkstedet. I denne perioden denne var det ikke noe problem med strøm eller med stereo.

Spilte CD plate i en time uten alarm eller shut down (CD er det eneste som fungerer sammen med FM radioen når blue toot modulen er ute)

Fikk montert ny blue toot modul og fikk problemet tilbake.

 

Problemet er at Ford Merkeverksted ikke klarer å finne årsaken. Har prøvd to forskjellige Fordverksted her på Sunnmøre. Ingen er i stand til å hjelpe meg. Nå er garantien ute og de vil ha betalt for feilsøkinga.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke justert den, har det vært skiftet batteri ?

Skiftet Batteri på garanti i DES 2012, gr defekt celle. Dette ble igjen skiftet på service OKT 2015 og som igjen ble skifta i mai 2017

Mistenker nå at dette batteriet og er dårlig og bør byttes. I alle fall sier batteritesteren som jeg kjøpte meg at batteriet bør byttes. Det som står i nå er et 80Ah timer Sønnak Powerline batteri, samme type som jeg bytta i 2015.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor setter de ikke inn orginalt batteri?

Blir batteri overvåkningen nullstillt?

Gikk ut fra at merkeverksted hadde kontroll på dette. Har spurt hvor denne overvåkingen sitter og om det kan være denne som er problem, og om den kan justeres. Men har ikke fått noe godt svar.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den sitter på minus polen på batteri og kan ikke justeres

Kom hjem nå etter å ha kjørt i ca 1 time med ett stopp / start på veien. Stopper Motor får Low Battery alarm etter 30 sek. Batterispenningen viser 12,6V. Etter ca 3-4 min kutter stereo.

Kan det være denne modulen som lager problem?

Er det denne batteriovervåkings modulen som gir signal til Radio om å kutte/ slå seg av også?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja det er batterisensor, som gir beskjed til karosseri modul, om å slå av de forskjellige komponentene, når spenninga blir for lav.  Selve batterisensoren, har jeg aldri vært borti å byttet, men det er viktig at den blir nullstilt ved batteri skifte. Er jo tydelig at det er noe som ikke stemmer hos deg ja

Link to comment
Share on other sites

Ja det er batterisensor, som gir beskjed til karosseri modul, om å slå av de forskjellige komponentene, når spenninga blir for lav. Selve batterisensoren, har jeg aldri vært borti å byttet, men det er viktig at den blir nullstilt ved batteri skifte. Er jo tydelig at det er noe som ikke stemmer hos deg ja

Hvordan nullstiller en denne batterisensoren?

Spurte Ford men de kunne ikke svare på dette. Dvs spørsmål er sendt videre i Ford systemet.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at Ford Merkeverksted ikke klarer å finne årsaken. Har prøvd to forskjellige Fordverksted her på Sunnmøre. Ingen er i stand til å hjelpe meg. Nå er garantien ute og de vil ha betalt for feilsøkinga.

Hei

 

Har ikke så mye og bidra med dessverre. Men jeg hadde aldri akseptert at dette ikke ble dekket av Ford. Jeg hadde nok ganske tidlig i saken forlangt dekket batteribytte også hvis de ikke har gjort det.

Jeg er selv en fornøyd, fersk Ford eier og er spent på om Ford vil leve opp til mine forventninger. Jeg har en 12 år gammel Saab 9-5 som har fungert så og si problemfritt helt siden den var ny. Min 2017 Kuga forventer jeg det samme av. Iallefall de 10 første årene. At ting kan skje er en ting men slike tullefeil som du opplever bør ryddes opp i uten heft for deg.

 

En kamerat handlet seg en audi A3 som hadde gått som leasing. Etter en tid begynte girkassen og lage ulyd. Audi mente det var brukerfeil fra hans sin side. Han stod på sitt og enden på visa var at de etter nesten 1 år måtte ta en girkasse fra en lik bil i utstillingen og montere i hans sin bil for egen kost. Han fikk gratis leiebil i hele perioden. Om det var Audi Norge eller forhandleren som tok regningen vet ikke jeg. Sånn synes jeg bare er rett og rimelig.

Edited by Frode77
Link to comment
Share on other sites

Hvordan nullstiller en denne batterisensoren?

Spurte Ford men de kunne ikke svare på dette. Dvs spørsmål er sendt videre i Ford systemet.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Visst de ikke kunne svare på det, så har de heller ikke gjort det, visst det var samme sted du spurte. Dette gjør man med dataen

Link to comment
Share on other sites

Visst de ikke kunne svare på det, så har de heller ikke gjort det, visst det var samme sted du spurte. Dette gjør man med dataen

Takker for info. Virker som denne spenningsgrensa for når tid Alarm og powersave slår inn har steget for hver service og har nå havnet oppe på 12,6 og 12,5 V som er over 75% oppladet batteri.

Fikk endelig vite at jeg ikke er eneste Ford eier som har dette problemet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er utrolig visst en Ford forhandler ikke klarer å gi deg svar på det ang batteri sensor. Da kan de ikke engang lese verkstedhåndbøkene, blir oppgitt av å høre slikt vas

Er det denne sensoren som styrer ladingen og? Kan den i så fall ha medført at batteriet får for høy lading over tid og skadet batteriet siden den ikke har blitt kalibrert?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Batteriovervåkingsføler

 

Batteriovervåkingsføleren måler temperatur, spenning og strømkapasitet fra batteriet. Den bruker denne informasjonen til å beregne batteriets ladetilstand (SOC).

 

For at den skal virke best mulig, må batteriovervåkingsføleren rekalibreres etter regelmessige intervaller.

 

Rekalibrering skjer i hvileperioder når batteriets hvilestrøm er under 100 mA.

 

Denne perioden må vare i minst tre timer.

 

Jo lengre hvileperiode, desto større nøyaktighet.

 

Tidsrammen en rekalibrering må foretas innenfor, er på sju dager.

 

Hvis systemet ikke har vært i stand til å foreta en rekalibrering i løpet av 7 dager, kan ikke nøyaktigheten for batteriets ladetilstand (SOC) garanteres.

 

Det vil føre til at start – stopp- og SRC-systemene deaktiveres

Link to comment
Share on other sites

Prøv dette:

 

Lad batteriet med lader til det er 100% oppladet.

 

1. Sett på tenningen på trinn 2

2. Trykk tåkelysbryteren bak på/av 5 ganger

3. Trykk varsellysbryteren på/av 3 ganger

 

Dette må gjøres i løpet av 10sekunder

Om ladelampa blinker 3ganger er batteriovervåkningen nullstillt.

 

Kjør en tur og test om det ble noen forskjell når du stopper igjen.

Link to comment
Share on other sites

Prøv dette:

 

Lad batteriet med lader til det er 100% oppladet.

 

1. Sett på tenningen på trinn 2

2. Trykk tåkelysbryteren bak på/av 5 ganger

3. Trykk varsellysbryteren på/av 3 ganger

 

Dette må gjøres i løpet av 10sekunder

Om ladelampa blinker 3ganger er batteriovervåkningen nullstillt.

 

Kjør en tur og test om det ble noen forskjell når du stopper igjen.

Denne fungerte, men hadde bare 12,6v på batteriet da jeg kalibrerte. Har ikke sett Low Battery alarm siden. Ei heller opplevd at radio shutter ned. Den slår seg av etter ca 8-10 min slik jeg mener den skal, men jeg får slått den på igjen og kan glatt spille i 30-40 min.

Ladingen virker og å være mer dynamisk. Står ikke å banker på 14,7v hele tiden. Hører heller ikke alle disse releene som slår når jeg stopper. Det hele virker helt normalt nå, bortsett fra Batteriet som nok har fått seg en liten knekk. Trolig pga tapping og overladning over lang tid. Dette ser riktig bra ut nå.

 

Takker for alle tipps.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ta en sjekk på batteriet, og evt lad det opp med en vedlikeholdslader over natta. Så resetter du en gang til

Tror batteriet er kaputt. ( redusert kapasitet) I allefall anbefaler batteritesteren meg å bytte batteri. Ser at Sønnak og Varta anbefaler Max 14,4V ladespenning, mens jeg tidligere har kjørt med 14,7 V over lang tid.

AGM batteri tåler opp i 14,8V og er kanskje mer egnet til denne bilen. Lurer bare på hva som er spekken på Ford sine original batteri med tanke på ladespenning?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tror batteriet er kaputt. ( redusert kapasitet) I allefall anbefaler batteritesteren meg å bytte batteri. Ser at Sønnak og Varta anbefaler Max 14,4V ladespenning, mens jeg tidligere har kjørt med 14,7 V over lang tid.

AGM batteri tåler opp i 14,8V og er kanskje mer egnet til denne bilen. Lurer bare på hva som er spekken på Ford sine original batteri med tanke på ladespenning?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hvis Galaxyen har Fords smart charge opplegg (som veldig mange Ford modeller har) så skal disse bruke Calsium batterier, helst Silver Calsium. Vanlige batterier vil ikke yte optimalt med ladespenningen fra smart charge opplegget - ladespenningen blir for høy.

 

Edit: Kan være greit som Ford eier å også skaffe seg en batterilader med "Ca" valg i ladesyklus.

 

klkhsFW.jpg

 

Her lading av et Silver Calsium batteri (Biltema) med en batterilader med eget "Ca" (Calsium) modus. Det er noe annet enn puslespenninger på rundt 14V :)

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...