Jump to content

Integrert DAB+ i 2013 Mondeo (MCA SD)


Kjell-Øyvind Hagen

Recommended Posts

Hei og takk for medlemskapet(Forumet)

 

Har nylig kjøpt en 2013 Mondeo Titanium S hos en Ford Forhandler. En annen Ford forhandler har monter en integrert DAB+ radio av typen CTDAB-FO1 fra AutoDAB. I følge AutoDABs nettsider går det via FM nettet, men det er ikke tilfelle i min bil. Man må velge USB som kilde og da funker DAB+-radioen. USB-inngangen i midtkonsollen er ledig, men en USB-penn kan ikke brukes. En tredje Ford forhandler her jeg bor påstår at det ikke er mulig å gjøre det slik at både DAB+ fungerer og USB-inngangen funker. De jeg kjøpte bilen hos foreslo at DAB+ radioen kunne kobles via USB-inntaket i midtkonsollen slik at den kunne tas ut og en USB-penn kunne brukes isteden. Slik kunne man velge om man ville bruke USB-penn eller DAB+. Men på den plassen jeg bor påstår det at ikke går. Noen som har erfaring med slik DAB+ radio? Kan hende den er feil installert siden den iflg leverandøren skal gå via FM

 

 

1963.5 Ford Galaxie 500XL                 
1982 Mercedes 380 SEC
1984 Ford Sierra Xr4i
1987 Ford Scorpio 2.9i Ghia
2013 Ford Mondeo Titanium S

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, den dab typen, er koplet på radioens org ledningsnett, som en y kabel, og sender på fm båndet. Har slik selv i min Kuga. De vi bruker nå, er dension, som går via usb, og monteres slik du skriver i midtkonsoll, for kundens valgmulighet

Link to comment
Share on other sites

Ringte nettopp Ford på Follo som solgte bilen ny. Iflg dem har bilen dension nå, som skal være koblet via USB. Velger man USB-kilda, spiller den DAB. Men USB-inngangen i midtkonsollen er ledig. Til og med han som jeg pratet med på Follo forstod ikke dette :-) Men fikk svar fra der jeg kjøpte bilen om at de hadde snakket med Ford i Harstad og de skulle ordne det :-)

Edited by Kjell-Øyvind Hagen

1963.5 Ford Galaxie 500XL                 
1982 Mercedes 380 SEC
1984 Ford Sierra Xr4i
1987 Ford Scorpio 2.9i Ghia
2013 Ford Mondeo Titanium S

Link to comment
Share on other sites

Finnes USB kontakter som er splittet,så tilkobblingen av dension sin usb adapter blir tillkobblet under den orginale USB utaket,pga av att da blir kabelen ikke synlig,og fremdeles er USB utaket ledig. Finnes en dings til Dension adapeteret med en bryter,så du kan slå over vist du fks vil spille fra en minnepenn.

Link to comment
Share on other sites

Da er nok adapteret tilkoplet på skjøyten på usb ledningen, som jeg mener ligger bak dekselet mot midtkonsoll på høyre side

Det var vel det han jeg pratet med mente også :-)

Edited by Kjell-Øyvind Hagen

1963.5 Ford Galaxie 500XL                 
1982 Mercedes 380 SEC
1984 Ford Sierra Xr4i
1987 Ford Scorpio 2.9i Ghia
2013 Ford Mondeo Titanium S

Link to comment
Share on other sites

Tipper han kan lade gjennom original utaket nå også,vil tro montøren har brukt en Y—forgrening på baksiden.

Men får å få lyd inn,må dension adapterte være frakoblet,eller bruke den dingsen som man får kjøpt som ektstra utstyr,

Er det noe bestemt splitter/switch du vet om?  Fant ikke noen på nettet når det gjelder merket Dension. Kan selfølgelig bruke en slik:

 

https://goo.gl/VvrjBu

 

Men da er det viktig at man ikke har på USB-portene som har DABadapteren og USB-pennen samtidig. Skulle vært en switch der det kun er mulig at en USB-port funker om gangen, ikke to eller flere samtidig

1963.5 Ford Galaxie 500XL                 
1982 Mercedes 380 SEC
1984 Ford Sierra Xr4i
1987 Ford Scorpio 2.9i Ghia
2013 Ford Mondeo Titanium S

Link to comment
Share on other sites

Tipper han kan lade gjennom original utaket nå også,vil tro montøren har brukt en Y—forgrening på baksiden.

Men får å få lyd inn,må dension adapterte være frakoblet,eller bruke den dingsen som man får kjøpt som ektstra utstyr,

Kan være, men har vært borti at den bare ligger frakoplet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noe bestemt splitter/switch du vet om? Fant ikke noen på nettet når det gjelder merket Dension. Kan selfølgelig bruke en slik:

 

https://goo.gl/VvrjBu[/size]

 

Men da er det viktig at man ikke har på USB-portene som har DABadapteren og USB-pennen samtidig. Skulle vært en switch der det kun er mulig at en USB-port funker om gangen, ikke to eller flere samtidig

Prøv å søk på Dension EXT2CP2

Koster 395kr hos bilradiospesialisten.

Edited by Jonny.B
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er den bestilt hos bilradiospesialisten. Og ifølge side 11 og 12 på denne siden  https://goo.gl/RiKjKt (PDF) skal Dension EXT2CP2 kobles i den ene USB-porten på adapteren og i 9-pin connectoren. Da skal man kunne bruke en USB-penn som kilde. Bra opplegg

Edited by Kjell-Øyvind Hagen
  • Like 1

1963.5 Ford Galaxie 500XL                 
1982 Mercedes 380 SEC
1984 Ford Sierra Xr4i
1987 Ford Scorpio 2.9i Ghia
2013 Ford Mondeo Titanium S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...