Jump to content

Motortemperatur på Focus 2005, 1,6 TDCI uten partikkelfilter


Strutlur

Recommended Posts

Motortemparaturen på datteras Focus 2005, 1,6 TDCI uten partikkelfilter, er varierende. Ved belastning kan den nærme seg "rett opp" på nåla, men den kviler ofte på kl 11, og ved lav belastning kryper den til kl 10 og lavere. Det tar også litt langt tid før den blåser varmt i kupeen og ved lav belastning blir ikke lufta særlig varm heller. Er automatisk klima innstilt på 22 grader, og vifta går ikke amok for å få kupeen varm, slik som på våre andre to Forder med tilsvarende utstyr. Vifta virker ja.

Hadde en Kuga 2010, og denne drøyde lenge før det ble varmt og temparaturviseren trivdes ca 11:30 og ned mot 11:00. Den nye Kugaen (2015) har stabil og "rett opp" temparaturviser, og vifta i klimaanlegget går hardt ut når det er kaldt og motoren begynner å få varme.

Ingen av bilene har noe hjelpevarmer.

Er etter hva jeg skjønner elektrisk termostat (eller?) på Focusen, og kan det være at denne får feil informasjon eller er defekt? Eller er dette helt normalt?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:
Toppa til ekspangsjonstanken delte seg i to da jeg skulle åpne for å sjekke. Så jeg måtte bryte løst innmaten som satt fast i selve tanken. Denne toppa skal vel slippe ut trykk hvis det blir høyt, og det kan se ut som den har vært defekt. Har dette noe med saken å gjøre?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...