Jump to content
Sign in to follow this  
Slåstad RS

Weslake V6 byggebilder!

Recommended Posts

Takk for titten. :)

 

Ventilvinkelen var overraskende.


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for titten. :)

 

Ventilvinkelen var overraskende.

Ja, og se på de støtstengene! Max 8000omdr i løp og 321hk ! (Får sette 341hk i parantes pga de ble målt til det på litt høyere turtall enn tidligere målinger i 1973.)

 

Et annet punkt med disse motorene er at de bruker ikke vanlige A blokka. Hvis du ser på vannkanalen rundt sylinderen på yttersiden av blokka så er den ikke i en halvmåne som A blokka har.

De her går med 95,8mm borring for å få "3L" med 69mm RS veiva. Reglene ga ikke mulighet til lenger slag enn gateutgaven av bilen hadde originalt.

 

SÅ, da måtte en begynne å grave litt i historien... 95,8 borr i ei A blokk er helt usannsynlig med tanke på holdbarhet.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da snublet jeg over dette :

 

"The V6 engine was first prepared for competition in 2.7-litre form, but initial trials went poorly. By November 1970 Jochen Neerpasch had called on Stuart Turner for help, with the result that Peter Ashcroft, at that time senior engine builder at Boreham, now Competition Manager, was sent to the Cologne department to offer practical assistance.

Mr Ashcroft found a dismal selection of wetsump V6s with non-standard �ventilation� holes all over the place, each marking the abrupt departure of yet another damaged component. First priorities were to strengthen the moving parts �crankshaft, connecting rods, pistons � by upgrading their materials. Ford engineers also set about enhancing the prospects of lubricant reaching afflicted areas at high cornering speeds by adopting dry-sump lubrication. These basic competition strategies were well established in the works Escorts, but a V6 posed special problems of dynamic balance that were only resolved when Peter Ashcroft telephoned Keith Duckworth of Cosworth Engineering for some �back-to-basics� advice.

Another fundamental change was to increase the rigidity with which the cylinder block encased all these higher-rewing components. Filling a sample block with Plasticine, Peter Ashcroft was able to demonstrate how the block should be cast. Not only was that a successful exercise for racing, but the basic lessons were also utilized to provide a rigid block for the later Ford 2.8-litre V6 production engines."


Og, joda, de satte da i gang en "Pre production" serie med 2,8 blokker som fortsatt var merket som A.....

Førte gatebilene som fikk denne oppgraderte blokka ble USA Capri 2,8.

 

"the toughened block was scraped out to 95.8mm and some 2,995cc for 1973. By then it sported huge 48.2mm inlet valves, 38mm exhausts and a regular 11:1 compression ratio. That gave an official 320bhp at 7,600rpm, getting on for triple the roadgoing output, and some 2391b/ft of torque at 5,500rpm. In that last season the Ford drivers were told to use no more than 7,800-8,000rpm."


Resultatet ble bra, for de holdt 10 og 24 timers løp. BMW fikk lurt seg til å bruke hekkspoiler på "Batmobilen"rett føre lovendringen slo inn, så på raske baner fikk Capri ett handikap som reduserte vinnersjansene.

De var så "butthurt" av å bli slått av Ford, så de tøyde strikken langt over den sportslige grensen.


En kilde her med mer info:

 

http://z14.invisionfree.com/Classic_Ford_forum/ar/t331.htm


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, og se på de støtstengene! Max 8000omdr i løp og 321hk ! (Får sette 341hk i parantes pga de ble målt til det på litt høyere turtall enn tidligere målinger i 1973.)

 

Et annet punkt med disse motorene er at de bruker ikke vanlige A blokka. Hvis du ser på vannkanalen rundt sylinderen på yttersiden av blokka så er den ikke i en halvmåne som A blokka har.

De her går med 95,8mm borring for å få "3L" med 69mm RS veiva. Reglene ga ikke mulighet til lenger slag enn gateutgaven av bilen hadde originalt.

 

SÅ, da måtte en begynne å grave litt i historien... 95,8 borr i ei A blokk er helt usannsynlig med tanke på holdbarhet.

Enkelte Mopar motorer har også stötstenger som står på halv åtte, men LS motorene har vist oss alle at dette ikke er nödvendig og at det finnes bedre alternativer. 

 

Det var en "lurium" A-blokk ja? Når jeg ser gjennom dette så kan jeg ikke unngå å tenke at vi ser trinnene på stigen på vei mot det som til slutt ble 2,9 motoren. :) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...